Gå till innehåll

Vad säger man, desperation?


rehnvall

Rekommenderade inlägg

Hur många tror det hjälper?

Själv börjar jag bli riktigt #!"¤% irriterad. Varje steg leder allt längre ifrån vad Star Trek egentligen är.

The show is going to be more action-oriented, faster paced
Det låter som om man försöker göra Enterprise till ytterligare en "action orienterad" sci-fi serie i mängden. Visst, det är inget fel på lite action emellanåt, men jag tycker det verkar som det kommer att bli mer pang-pang och mindre story. Tidigare serier har (nästa) alltid lyckats blanda dessa två element på ett intressant och engagerande sätt. Är detta ytterligare ett steg i den våg av "fördumning" som tycks svepa över film och serie världen?

she's not necessarily any less Vulcan.

She is going to start experimenting a little bit with her emotions.

T'Pol och vulcans överhuvudtaget, är det som jag funnit mest enerverande. De är ologiska, känslomässiga och mycket av deras historia verkar inte stämma överens med vad som sagts i tidigare serier. Ska man nu låta T'Pol exprimentera med sina känslor, något som borde vara helt otänkbart för en Vulcan, så är frågan om inte detta är droppen som åtminstone får min bägare att rinna över.

Ska man rädda Enterprise så borde man gå tillbaka till det beprövade konceptet som övriga serier bygger på. Nyskapande i all ära men ibland är ett gammalt recept det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att enterprise problem just nu beror mycket på att man ligger för nära det gamla. Det gamla har blivit uttjatat. Let's face it, av fem Star Trek serier så är det bara en (DS9) som har ett koncept som sticker ut från de andra. De övriga bygger på samma koncept under olika omständigheter. Man har gjort så mycket man kan göra med just detta koncept. Så leddes behöver serien tas i en annan riktning. Låter det vara osagt om Action riktigningen är rätt, men lyckas man balansera Karaktärer, Story Arc och Action lika bra som DS9 gjorde så kanske det inte är en sån dum ide.

Angående T´Pol så är det ju beklagligt att man ska ta till såna grepp för att vinna tittare, men å andra sidan har Trek alltid använt sig av en viss sexighet för att locka tittare ( de korta kjolarna i TOS, Deanna uniform i TNG, Dax lesbiska kyss i DS9, Seven of Nine i Voyager och nu T´Pol som verkar ta Seven av Nine grejen till ännu en nivå.

Redigerad av nx01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skribent. Serierna är för lika varandra. Men det är ju svårt att ändra på för mycket får då blir det ju inte Star Trek längre. Så antingen måste vi acceptera att serierna blir lika varandra eller att det blir så pass olika att vi inte ser det som Star Trek längre.

Jag vet inte hur väl DS9 lyckas för jag har tyvärr inte sett ett ända avsnitt, men det kanske är något att bygga vidare p???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får citera Monthy Phyton: NO NO NO!

Å andra sidan... det som skrivs kan vara en uppblåst version av någon liten kommentar...

Sedan kanske dom vill har henne lite romantiskt involverad med någon av karaktärerna... och då är känslor ganska praktiska ;)

Hoppas bara att dom "not goes where to manys sci-fi series alredy has gone befor"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enterprise har blivit mycket bättre i den sista delen av andra sesången. Så vi kan hoppas på den 3:e i alla fall.

Problemet med Enterprise att de har den minsta (namngivna) besättningen i förhållande till de andra moderna star tek serierna, särskilt när vissa knappast används typ Travis Därför fokuseras alldeles för många "roller" på en karaktär.

Tänkte skriva en lång lista men det blev bara grötigt, + jag vet inte hur manus författarna har tänkt....

Skriver en mycket reviderad variant T'Pol verkar få alla roller allt från number one/rådgivare till ologisk-vulkan, allt imellan rambo-brud och våp, sex-objeket, vara Vulkan etc

Det skulle nog vara bättre om de spridde ut dessa roller på Hoshi och kanske en 3:e person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att enterprise problem just nu beror mycket på att man ligger för nära det gamla. Det gamla har blivit uttjatat. Let's face it, av fem Star Trek serier så är det bara en (DS9) som har ett koncept som sticker ut från de andra. De övriga bygger på samma koncept under olika omständigheter. Man har gjort så mycket man kan göra med just detta koncept. Så leddes behöver serien tas i en annan riktning. Låter det vara osagt om Action riktigningen är rätt, men lyckas man balansera Karaktärer, Story Arc och Action lika bra som DS9 gjorde så kanske det inte är en sån dum ide.

Och hur bra lyckades DS9 då?. Inte så himmla bra om man ser på tittarsiffrorna i USA.

Voyager och TNG "det gammla receptet" lyckades ju hur bra som helst (tittarsiffror). Enterprise har förlorat sin känsla av star trek och det är nog därför den går dåligt. Jag tycker ändå att Enterprise blivit bättre och vi ska nog inte dömma i förhand. Kanske kommer modifieringarna göra att serien bli bättre men en känslosammare vulcan låter lite illa.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar, hur "dåligt" går det för enterprise egentligen?

Personligen tycker jag att enterprise inte är så dålig. Ju mer man kommer in i karaktärerna ju bättre blir det. Fast det är klart om storyn är dålig så hjälper det inte direkt om karaktärerna är bra eller inte.

Jag håller med att Star Trek Enterprise har blivit lite för enformigt. Kanska man ska utforka nya omr??den.

Vi får väl se vad som händer. Det skulle vara jättesynd om de la ner enterprise......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! :arg:

INTE ändra på T'Pol, inget känslomässigtjox, frisyrbyte (jag har ju klippt som henne), ändrande av kostymer etc.

Tycker också att det ligger lite för nära, egentligen, det manusförfattarna och B&B borde göra, är att skriva en serie som handlar om Starfleet Academy, åka till Jupiterstation som alla verkar veta vad det är och så vidare. Det tycker jag skulle vara en rätt okej spin off. Hade ännu en idé men har glömt bort vad det var.

Om Enterprise nu ska räddas, vilket jag hoppas att den ska, tycker jag nog att B&B måste gå tillbaka till grunderna med Star Trek, jag tror säkert att Gene hade ideér om hur människorna först åkte och utforskade rymden, men göra nya tvistar med dom. Inte göra karaktärerna mer sexiga... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om man försöker göra Enterprise till ytterligare en "action orienterad" sci-fi serie i mängden.

Ska man rädda Enterprise så borde man gå tillbaka till det beprövade konceptet som övriga serier bygger på. Nyskapande i all ära men ibland är ett gammalt recept det bästa.

Uj uj

det var värst vad vissa är rädda för lite förändring.

Det ST behöver är en förändring, inte mala på i samma gamla fotspår.

TNG och Voyager var alldeles för "lika", risken om Ent oxå fortsätter med samma

koncept är fortsatta nedåtgående tittarsiffror.

Jag välkomnar det militära teamet som nu följer med Enterprise, det skall bli

mkt intressant med nya karaktärer som inte är Star Fleet på samma skepp ;)

Det är helt klart upplagt för motsättningar, förvecklingar, nya konstellationer, nya tankesätt mm.

Självklart skall Ent bygga på det gamla konceptet i ST MEN det behövs lite mer

"action" i serien.

Avseende T´Pol, så varför inte en vulcan med lite mer "egna" tankar istället för träbockarna i de tidigare serierna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med poth_99! Enterprise var på god väg att förvandlas till en blek Voyagerkopia. Till och med den grå saggiga massan som är de amerikanska tittarna, verkar ju ha tröttnat på det rejält uttjatade konceptet "go there no one has gone before"... Visst är grundtanken god, men skaparna har tappat all form av nytänkande, det är inte längre spännande att se gamla omarbetade TNG-avsnitt i ny kostym! Jag tror absolut på idéerna att ge serien mer kontunitet likt DS9, och så länge actiondelen är befogad av handlingen finner jag inget negativt i det heller! Om nya sexigare kläder på T'Pol räddar serien från nedläggning, får väl vi inte fullt så hormonstinna tittare försöka acceptera det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur bra lyckades DS9 då?. Inte så himmla bra om man ser på tittarsiffrorna i USA.

Voyager och TNG "det gammla receptet" lyckades ju hur bra som helst (tittarsiffror).  Enterprise har förlorat sin känsla av star trek och det är nog därför den går dåligt. Jag tycker ändå att Enterprise blivit bättre och vi ska nog inte dömma i f??rhand. Kanske kommer modifieringarna göra att serien bli bättre men en känslosammare vulcan låter lite illa.

Har för mig att DS9 faktiskt har högre tittarsiffror än Voyager, lite beroende på hur man räknar. Voyager låg på ett betydligt mindre tv-bolag. Voyager hade egentligen aldrig speciellt höga tittarsiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag medger att jag kanske var lite väl brysk i det jag skrev i mitt föregående inlägg. Jag har inget emot nya idéer och välkomnar gärna fräscha inslagg i ST. Men när man börjar ändra i själva grunden som ST universumet bygger på, då har det i mina ögon gått för långt.

Ta detta med Vulans till exempel. Det har genomgående, i alla de övriga serierna, fastställts att denna ras kännetecknas av logisk tänkande, förtränging av känslor, hög intelligens m.m. Det har också gjorts gällande att Vulcans har levt med dessa attribut under en mycket lång tid. Med andra ord borde detta rimligtvis betyda att Vulcans, under Enterprise tid, är de träbockar som poth_99 kallade de för. Ändå låter man Vulcans bete sig ologiska och känslomässiga.

Vad jag menar är att det måste finnas andra sätt att föra in nya idéer i ST utan att ändra i grundstommen och bryta mot kontinuteten. En viktigt anledning till att just Next Generation gick så bra som den gjorde var att man följde Roddenberrys vision av ST (och givetvis att man hade Gene själv vid rodret).

Sedan undrar man ju om intelligensen hos tittarna har sjunkit så lågt att man måste slänga på skådespelarna allt tajtare kläder för att behålla tittarsiffrorna.

Redigerad av Expendable Ensign
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta detta med Vulans till exempel. Det har genomgående, i alla de övriga serierna, fastställts att denna ras kännetecknas av logisk tänkande, förtränging av känslor, hög intelligens m.m. Det har också gjorts gällande att Vulcans har levt med dessa attribut under en mycket lång tid. Med andra ord borde detta rimligtvis betyda att Vulcans, under Enterprise tid, är de träbockar som poth_99 kallade de för. Ändå låter man Vulcans bete sig ologiska och känslomässiga.

Sedan undrar man ju om intelligensen hos tittarna har sjunkit så lågt att man måste slänga på skådespelarna allt tajtare kläder för att behålla tittarsiffrorna.

Håller med om att vulcans är lite väl känslomässiga i Enterprise och jag tycker inte att resonemanget håller om att vulcans har utvecklats så mycket på ca 200 år alltså till 2300 talet.

Och jag tror att det kanske kan hjälpa tittarsiffrorna om man får mer lättklädda skådespelare men man kan inte bara hämta in snygga och lättklädda människor och inte ha nåt koncept. Och som jag sagt tidigare, så tror jag inte att Voyager fick fler tittare bara för att Seven hade utmanande kläder utan för att hon oxå är en intresant karaktär och Jeri en bra skådis.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att T´Pol borde ha den vanliga "volvo overall-uniformen" som de andra har! :arg:

Då kan de inte göra henne mer sexuellt utmanande!

Jag tyckte likadant i VOY: Seven skulle ha samma uniform som resten av besättningen.

I armén idag kan ju inte kvinnorna ha sexuellt utmanande kläder bara för att locka manliga rekryter. :arg:

Jag anser att Enterprise blir bättre för varje avsnitt som går, ska bli intressant att se hur de andra säsongerna blir!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att T´Pol borde ha den vanliga "volvo overall-uniformen" som de andra har! :arg:

Då kan de inte göra henne mer sexuellt utmanande!

Jag tyckte likadant i VOY: Seven skulle ha samma uniform som resten av besättningen.

Jag anser att Enterprise blir bättre för varje avsnitt som går, ska bli intressant att se hur de andra säsongerna blir!

Håller med. Antingen att hon har en vulcansk uniform eller en starfleet uniform, inget annat trams. Och Seven såg lika bra ut i en vanlig uniform som man såg henne i "Relativity".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att T´Pol borde ha den vanliga "volvo overall-uniformen" som de andra har! :arg:

Då kan de inte göra henne mer sexuellt utmanande!

Jag tyckte likadant i VOY: Seven skulle ha samma uniform som resten av besättningen.

Jisses :huh:

... T´pol har ju för höge farao en overall som går ända upp i halsen ; nåväl en tight sådan.

Men, "sexuellt utmanande" ?? nu får Ni väl ändå ge Er ....

Den här diskussionen börjar bli lite väl barnslig :arg:

Nej; se hellre fram emot säsong 3 med nya karaktärer, lite mer action och låt Er än en gång svepas iväg :) och njut av den bästa ST-serien

Redigerad av poth_99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att det gör alldeles för mycket om de avviker en aning från hur äkta vulcans ska vara. De har också en stor befolkning och alla vulcans behöver inte vara exakt likadana. Alla klingons är inte bara är krigare. Alla cardassians är inte onda osv Dessutom kanske hon börjar bli påverkad av att umgås med människor så mycket. Många vulcans blev inte det, men T'Pol behöver inte vara som alla andra.

Men sanningen är ändå att enda anledningen till ett byte av T'Pols karaktär på det viset (sexigare, känslomässigare osv) är hopp om högre tittarsiffror. Vissa kanske håller mindre koll på handlingen om de har lite annat att tänka på under ett avsnitt :D

Det här ska vi väl överleva ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om T'Pol... :huh:

vet ni varför hon inte har en gradbeteckning på hennes kläder? :vulcan:

Personligen tycker jag att hennes kläder duger. Visserligen skulle nog jag aldrig ha sådana kläder, :huh: men det är väl vulcan design? Jag tycker att ni ska låta henne ha på sig vad hon än önskar. Det är ju inte precis som om serien hänger på hur T'Pol klär sig. :P

Redigerad av Captain Mariah
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...