Gå till innehåll

Finns det något vänligare svenskt Trek-forum?


NikkiSixx

Rekommenderade inlägg

Bla bla bla bla .... Låt folk skriva vad de tycker .... håller du med svarar du det och kanske utvecklar dina åsikter.... samma om du inte håller med.... Bryr du dig inte eller inte har något värdefullt att komma med är det alltid bäst att hålla fingrarna borta från tangentbordet ....

Bla bla bla bla.. :w00t:

Och svaret är NEJ! på den ursprungliga trådsfrågan... eller rättare sagt det finns inget annat svenskt Trek-forum värt namnet iallafall .....

Men vad jag har förstått av att läsa det ursprungliga meddelandet samt de hänvisande trådarna samt svar från "ledarna" (konstigt namn föresten... moderator tycker jag är bättre) så kan jag förstå och hålla med NikkiSixx ..... Men vad tjänar jag på det? Ingenting.. antagligen kommer jag att inte bli så poppis hos "ledarna" eller dess efterföljare.. men det bryr mig inte alls.. har aldrig brytt mig om det tidigare så varför skulle jag göra det nu? ;)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om folk gladligen stänger av sina hjärnkanaler och rättar sig i leden, det är inte mina bekymmer.

Detta låter precis som att vi är nån slags Star Trek-sekt, där medlemmarna är hjärntvättade och jag och forumledarna är sektledarna ;) Men så är det verkligen inte, vi måste ha regler och dessa behöver följas så bra det går, annars skulle det tillslut bli totalt kaos i forumet och inget skulle fungera.

Vi kommer såklart fundera på alla dessa bra kommentarer och se om vi kanske är för stränga i vissa avseenden. Forumet är ju framförallt tillsför att vi ska kunna diskutera vårat favorit ämne Star Trek och kunna göra det på ett vänligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla bla bla bla .... Låt folk skriva vad de tycker .... håller du med svarar du det och kanske utvecklar dina åsikter.... samma om du inte håller med.... Bryr du dig inte eller inte har något värdefullt att komma med är det alltid bäst att hålla fingrarna borta från tangentbordet ....

Om detta var någon kritik mot mitt inlägg Ynkryggen kanske du kan säga vad det var som jag sa var onödigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om folk gladligen stänger av sina hjärnkanaler och rättar sig i leden, det är inte mina bekymmer.

Detta låter precis som att vi är nån slags Star Trek-sekt, där medlemmarna är hjärntvättade och jag och forumledarna är sektledarna ;) Men så är det verkligen inte, vi måste ha regler och dessa behöver följas så bra det går, annars skulle det tillslut bli totalt kaos i forumet och inget skulle fungera.

Vi kommer såklart fundera på alla dessa bra kommentarer och se om vi kanske är för stränga i vissa avseenden. Forumet är ju framförallt tillsför att vi ska kunna diskutera vårat favorit ämne Star Trek och kunna göra det på ett vänligt sätt.

Joooo... en Trek-sekt skulle passa mig ypperligt! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla bla bla bla .... Låt folk skriva vad de tycker .... håller du med svarar du det och kanske utvecklar dina åsikter.... samma om du inte håller med.... Bryr du dig inte eller inte har något värdefullt att komma med är det alltid bäst att hålla fingrarna borta från tangentbordet ....

Om detta var någon kritik mot mitt inlägg Ynkryggen kanske du kan säga vad det var som jag sa var onödigt?

Det var absolut ingen personlig kritik mot dig. Om det hade varit det så hade jag inte skämts över att skriva det. ;)

Så ingen personlig kritik mot dig alltså....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste svara, iom att det var jag som skrev det inlägget. Jag hade haft koll på eran diskussion en längre tid (som jag har på i stort sett alla diskussioner ;)) och fick faktiskt klagomål över andra kanaler om att det började 'babblas' lite väl mycket i tråden. Nu gav jag dig ingen varning för inlägget, som jag skulle kunna gjort, Nina Janeway, men jag är inte rabiat och tycker att det var ett gränsfall av 'onödigt inlägg'.

Very well. Jaså klagomål... klagade de på mig specifikt? :P Jag är glad för att du inte skickade en varning, det hade helt enkelt varit för mycket. Tur att du inte är rabiat, Quiet. :D Okej, jag är inte rebellisk och trotsig, du känner mig och, ja, jag ska akta mitt 'babblande' hädanefter.... Jag får skylla mej själv om jag gör gränsfalls-inlägg :P

Jag har inte antytt att ni forumledare är ovänliga, och jag har ingenting emot forumreglerna. Heh, jag läste dem faktist inte jag heller, inte förrän ett par månader efter. De är faktist bra, och jag gillar verkligen FAQ:et! Jag gillar det här forumet skarpt ända sen jag gick med i det, men jag kände att jag ville ventilera mina tankar iom med mitt långa inlägg förut. Och Ynkryggen, skojar du eller menar du allvar med att det är meningslöst att bry sig? Se, Jocke & co har ju tagit åt sig våra inlägg. Det visar ju att de är smarta och goa forumledare :D Jag har faktist träffat Pjotr'k och Quiet i verkligheten, och Ella, innan jag gick med i det här forumet. Jag visste inte om deras funktion som forumledare, så jag såg (ser) dom som ett par trevliga trekkers! Så nää ni är inte otrevliga. Bara bestämda och principfasta.

(nope, detta är inget försök till att fjäska, gud nej! Men ibland känner jag ett behov av att förklara mig ännu en gång)

Redigerad av Nina Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju rätt ny här på forat, men jag tycker att det är ett ultimat ställe att hänga på som trekker. Så fort jag kom hit läste jag FAQ:en och andra forumregler, precis som jag tycker att man ska göra när man är ny på ett ställe. För min del har det fungerat alldeles utmärkt, jag har nog inte skrivit i fel tråd någon gång eller något annat gränsfall...

Så läser man FAQ:en och rättar sig efter den (vilket inte är svårt), så klarar man sig galant.

Dock tycker jag nog att man kan göra en lite mer "fri" diskussion som jag tror Seven sa, någon Officer's Lounge eller liknande. För som sagt är det svårt att hitta Trekkers och ännu svårare att hitta Trekkers som man delar andra intressen med dessutom, så här vore ju ett perfekt ställe att hitta kompisar med andra liknande intressen utöver Star Trek. Eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm imzadi, det har du rätt i. Håller med! :)

Jag håller också verkligen med om att vi kunde ha en Officer's Lounge, här inne i forumet. Där man diskuterar allt möjligt bara för att lära känna de andra medlemmarna. Nu är jag mycket väl medveten om att forumledarna har sagt nej till detta *kommer ej ihåg varför riktigt* för jag startade en tråd om det och den blev stängd. Det är ju inte alla som har Lunarstorm och samma chatprogram, m.m. Och även om det finns PM så skulle det vara kul med imzadi's förslag.

Sen finns det faktist en tråd om en eventuell forum-chat (typ IRC), som heter Ten Forward och ligger i... eh, vart tog den vägen?

Och för att svara på den ursprungliga frågan (titeln på denna tråd) så tror jag inte att det finns nåt svenskt Star Trek-forum som detta. Inget som har så många medlemmar och sånt engagemang. Jag letade just på Google men jag hittade inte så mkt.. så njae.

Redigerad av Nina Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm imzadi, det har du rätt i. Håller med! :)

Jag håller också verkligen med om att vi kunde ha en Officer's Lounge, här inne i forumet. Där man diskuterar allt möjligt bara för att lära känna de andra medlemmarna. Nu är jag mycket väl medveten om att forumledarna har sagt nej till detta *kommer ej ihåg varför riktigt* för jag startade en tråd om det och den blev stängd. Det är ju inte alla som har Lunarstorm och samma chatprogram, m.m. Och även om det finns PM så skulle det vara kul med imzadi's förslag.

Sen finns det faktist en tråd om en eventuell forum-chat (typ IRC), som heter Ten Forward och ligger i... eh, vart tog den vägen?

Och för att svara på den ursprungliga frågan (titeln på denna tråd) så tror jag inte att det finns nåt svenskt Star Trek-forum som detta. Inget som har så många medlemmar och sånt engagemang. Jag letade just på Google men jag hittade inte så mkt.. så njae.

Håller med Imzadi och Nina, givetvis.

Att ha ett allmänt forum/bollplank är självklart, enligt min mening. I tråden "Förslag" finns det en tråd om detta. Forumledarna ville ha fler "argument" för detta så jag gav han/dem några argument, har inte fått något svar på detta ännu.

Allt detta prat om vänligare forum, önskemål från användarna etc. gör att man funderar lite på forumledarnas roll i detta forum.

Mina erfarenheter säger att en "forumledare" eller "moderator" (som jag tycker är ett mer demokratiskt ord) skall övervaka den generella stämningen i forumet och se så att de olika forumen och trådarna inte innehåller personliga påhopp och andra oegentligheter. Men jag måste säga att forumledarna här mer styr oss och styr utvecklingen av samtalen.

Finns risken att man inte uttrycker sina åsikter fullt ut om man hela tiden känner att man har en övervakare som tittar över axeln så att det man skriver följer övervakarens åsikter?

Detta är inget personligt mot någon av de hårt arbetande forumledarna, absolut inte. Vad jag har förstått av tidigare inlägg så tycker de flesta användarna här inne att restriktionerna och forumledarnas roll är bra, så jag rättar mig givetvis efter opinionen. Eller?

Do the needs of the many outweigh the needs of the few?

:vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha ett allmänt forum/bollplank är självklart, enligt min mening. I tråden "Förslag" finns det en tråd om detta. Forumledarna ville ha fler "argument" för detta så jag gav han/dem några argument, har inte fått något svar på detta ännu.

Jag vet inte vilka förslag det egentligen är du har lämnat. Det här är vad du har skrivit:

Bla bla bla bla .... Låt folk skriva vad de tycker .... håller du med svarar du det och kanske utvecklar dina åsikter.... samma om du inte håller med.... Bryr du dig inte eller inte har något värdefullt att komma med är det alltid bäst att hålla fingrarna borta från tangentbordet ....
Detta är precis vad vi har sagt hela tiden så här har jag håller med dig. Har man inget värdefullt att skriva - håll fingrarna borta från tangentbordet. Har man något att skriva - utveckla det så att diskussionen blir meningsfull.

moderator tycker jag är bättre

Det är väl en smaksak, jag bryr mig egentligen inte. Om alla tycker att vi skall ändra det till moderator (ett aningen klumpigt svenskt ord, kan man dock tycka) så är det OK för mig.

Joooo... en Trek-sekt skulle passa mig ypperligt!

Detta är ett förslag som jag inte tog på allvar... :w00t:

Några andra förslag har du inte lämnat här i denna diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha ett allmänt forum/bollplank är självklart, enligt min mening. I tråden "Förslag" finns det en tråd om detta. Forumledarna ville ha fler "argument" för detta så jag gav han/dem några argument, har inte fått något svar på detta ännu.

Jag vet inte vilka förslag det egentligen ??r du har lämnat. Det här är vad du har skrivit:

Bla bla bla bla .... Låt folk skriva vad de tycker .... håller du med svarar du det och kanske utvecklar dina åsikter.... samma om du inte håller med.... Bryr du dig inte eller inte har något värdefullt att komma med är det alltid bäst att hålla fingrarna borta från tangentbordet ....
Detta är precis vad vi har sagt hela tiden så här har jag håller med dig. Har man inget värdefullt att skriva - håll fingrarna borta från tangentbordet. Har man något att skriva - utveckla det så att diskussionen blir meningsfull.

moderator tycker jag är bättre

Det är väl en smaksak, jag bryr mig egentligen inte. Om alla tycker att vi skall ändra det till moderator (ett aningen klumpigt svenskt ord, kan man dock tycka) så är det OK för mig.

Joooo... en Trek-sekt skulle passa mig ypperligt!
Detta är ett förslag som jag inte tog på allvar... :w00t:

Några andra förslag har du inte lämnat här i denna diskussion.

Gillar inte din ton och din negligering av ämnet ...

Vänligen se detta: Förslag & Argument

Givetvis var det den tråden jag menade och inget annat....

Jag anser fortfarande att det är en betydlig skillnad mellan ledare och moderator. Det är ingen smaksak utan en betydlig olik laddning i orden.

PS! Du liksom jag vet att jag inte var dirkekt seriös med sekt. Jag hade en känsloikon i min mening som du citerade som jag inte vet var den tog vägen?

PS! Kommer det att komma ett allmänt forum/bollplank som tydligen många användare är intresserade utav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte din ton och din negligering av ämnet ...

Vänligen se detta: Förslag & Argument

Givetvis var det den tråden jag menade och inget annat....

Jag anser fortfarande att det är en betydlig skillnad mellan ledare och moderator. Det är ingen smaksak utan en betydlig olik laddning i orden.

PS! Du liksom jag vet att jag inte var dirkekt seriös med sekt. Jag hade en känsloikon i min mening som du citerade som jag inte vet var den tog vägen?

PS! Kommer det att komma ett allmänt forum/bollplank som tydligen många användare är intresserade utav?

OK, de förslagen hade jag inte sett. Jag tyckte att det lät på dig som att du hade lämnat förslag här, men OK.

Jag negligerar inte den här diskussionen. Om du har läst något av det jag har skrivit (vilket jag vet att du har) så bör du ha sett att jag är mycket engagerad i frågan och intresserad av vad ni har att säga. Jag hade inte någon särskild "ton" och jag negligerar verkligen inte vikten av detta samtal! <_<

Självklart vet jag att sektfrågan inte var seriös. Tog den med, eftersom det ändå var ett av de roligare förslagen här i diskussionen, och jag skrev dessutom dit en känsloikon efter "min" rad som underströk att jag skojade. Att din känsloikon inte kom med var då den inte gör det om man kopierar texten och klistrar in. När man använder citat från flera inlägg, kopierar och klistrar jag. I stället för att göra ett svarsinlägg för varje citat lägger jag då allt i samma svarsinlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta prat om vänligare forum, önskemål från användarna etc. gör att man funderar lite på forumledarnas roll i detta forum.

Mina erfarenheter säger att en "forumledare" eller "moderator" (som jag tycker är ett mer demokratiskt ord) skall övervaka den generella stämningen i forumet och se så att de olika forumen och trådarna inte innehåller personliga påhopp och andra oegentligheter. Men jag måste säga att forumledarna här mer styr oss och styr utvecklingen av samtalen.

Finns risken att man inte uttrycker sina åsikter fullt ut om man hela tiden känner att man har en övervakare som tittar över axeln så att det man skriver följer övervakarens åsikter?

Detta är inget personligt mot någon av de hårt arbetande forumledarna, absolut inte. Vad jag har förstått av tidigare inlägg så tycker de flesta användarna här inne att restriktionerna och forumledarnas roll är bra, så jag rättar mig givetvis efter opinionen. Eller?

Do the needs of the many outweigh the needs of the few?

:vulcan:

Som jag ser det så ska en forumledare först och främst se till så att forumreglerna följs. Detta innebär ju till viss del att dom styr utvecklingen av diskussionerna när det gäller OT-diskussioner, onödiga inlägg, påhopp etc.

Vi är väll rätt så hårda när det gäller onödiga inlägg och dubbeldiskussioner, men vad jag har förstått så är det många medlemmar som tycker att det är bra, eller?

Om detta har gjort så att ni medlemmar känner att ni inte kan uttrycka era åsikter till fullo om ett ämne så har vi forumledare fått det här hellt om bakfoten. Är det verkligen fler som tycker att det är så?

Jag anser fortfarande att det är en betydlig skillnad mellan ledare och moderator. Det är ingen smaksak utan en betydlig olik laddning i orden.

Det är jag som införde benämningen "forumledare" från början och jag tyckte då att den benämningen passade bättre än "moderator". Även om "moderator" finns med i det svenskaspråket så tycker jag att det är mer ett engelskt ord. Det engelska ordet "moderator" betyder bla skiljedomare, medlare, ordförande, förhandlingsledare etc och därför tyckte jag att "forumledare" passade bättre. Tycker inte att "forumledare" låter mer laddat, utan beskriver mer vad en forumledare gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Oj är sent ute, tråden är ganska gammal

Förstår dig absolut att man tydligen ska vara så noggran och

kollat vilka ämnen som redan finns. Vi tar ett exempel.

Om nån redan startat ämnet (plantera blommor) så kanske den mera

handlar om bevattning var nånstans den står bäst i rummet.

Då kanske nån vill lägga ämnet mera på något annat. Verkar det passande

att diskutera om att planeta ute när det nuvarande ämnet handlar om

växter inomhus och bra miljö?

Då man t.ex. ska lägga sitt mera centrerat på kompostjord och hur bra

jord man kan få till den på olika sätt.

Samma ämne kan alltså ha olika typer av struktur som gör att det

inte är så passande då folk lägger en annan struktur

av diskussionen i det befintliga ämnet.

Varför ska inte det anses som något annat?

Om nån redan har ett ämnet om androider hollogramdoktor.

(kan man anse en android som en person som mänslig?)

Då kan man alltså inte göra ett till ämne angående Data eftersom

det redan finns ett. Men mitt ämne ligger mera centrerat på hur kul

Data är och roliga situation man sett i serien.

Är inte det något annat då?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån redan har ett ämnet om androider hollogramdoktor.

(kan man anse en android som en person som mänslig?)

Då kan man alltså inte göra ett till ämne angående Data eftersom

det redan finns ett. Men mitt ämne ligger mera centrerat på hur kul

Data är och roliga situation man sett i serien.

Jag förstår att du bara säger detta som ett bra exempel på din åsikt. Ett tydligt och bra exempel. Eftersom Data är ett helt eget kapitel för sig,och man därför kan se "honom" som något fristående från den på vissa sätt bredare och vissa andra sätt snävare diskussionen om androiders/holograms mänsklighet, ser jag inga hinder att starta en ny diskussion om honom enbart.

Med vår nya forumindelning, blir ju en diskussion om Data något som "bara" berör forumdelen The Next Generation (TNG), och det kan därför finnas skäl att ha en egen diskussion för Data. Positivt för en diskussionsstart från alla håll, som jag kan se det, och inga oklarheter.

Tydliga exempel om dubeldiskussioner finns det dock, där det verkligen är att tala om just dubbeldiskussioner:

1. Det finns en diskussion under TNG om Allmänt om serien. Skulle någon nu skapa en ny diskussion som heter Ställ frågor om TNG är detta något som alltså kunde ha diskuterats i den första diskussionen. Dubbeldiskussionen är således inte godkänd och stängs.

2. Under Filmer finns diskussionen Sev Trek: Pus in Boots. Om någon skulle få för sig att skapa en ny diskussion som handlar om "Roliga citat från Sev Trek-filmen", blir detta också på samma sätt en dubbeldiskussion. Den nyskapade diskussionen stängs då.

Men i exemplet ovan är det för mig solklart att diskussionen skulle få vara öppen. Är det några tveksamheter över huvud taget: Gör som flera redan gör och skicka ett PM till någon av forumledarna med fråga om hur man skall göra. Vi svarar så snabbt vi kan. Faktum är att ert eget sunda förnuft räcker till väl i de allra flesta fall, så det känns som att det är en konsensus mellan de flesta av de aktiva forummedlemmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du bara säger detta som ett bra exempel på din åsikt. Ett tydligt och bra exempel. Eftersom Data är ett helt eget kapitel för sig,och man därför kan se "honom" som något fristående från den på vissa sätt bredare och vissa andra sätt snävare diskussionen om androiders/holograms mänsklighet, ser jag inga hinder att starta en ny diskussion om honom enbart.

Med vår nya forumindelning, blir ju en diskussion om Data något som "bara" berör forumdelen The Next Generation (TNG), och det kan därför finnas skäl att ha en egen diskussion för Data. Positivt för en diskussionsstart från alla håll, som jag kan se det, och inga oklarheter.

Tydliga exempel om dubeldiskussioner finns det dock, där det verkligen är att tala om just dubbeldiskussioner:

1. Det finns en diskussion under TNG om Allmänt om serien. Skulle någon nu skapa en ny diskussion som heter Ställ frågor om TNG är detta något som alltså kunde ha diskuterats i den första diskussionen. Dubbeldiskussionen är således inte godkänd och stängs.

2. Under Filmer finns diskussionen Sev Trek: Pus in Boots. Om någon skulle få för sig att skapa en ny diskussion som handlar om "Roliga citat från Sev Trek-filmen", blir detta också på samma sätt en dubbeldiskussion. Den nyskapade diskussionen stängs då.

Men i exemplet ovan är det för mig solklart att diskussionen skulle få vara öppen. Är det några tveksamheter över huvud taget: Gör som flera redan gör och skicka ett PM till någon av forumledarna med fråga om hur man skall göra. Vi svarar så snabbt vi kan. Faktum är att ert eget sunda förnuft räcker till väl i de allra flesta fall, så det känns som att det är en konsensus mellan de flesta av de aktiva forummedlemmarna.

Ok det känns som att gugghjulen börja låssna.

Det kan ju vara en helt annan stämning i dom befintliga ämnen

så det kanske inte passar att kommentera något.

Är det så passande att komma med ett fristående inlägg som varken

är någon kommentar av vad andra redan diskuterar?

Självklart är det samma ämne men ehh <_<

Det är som att påbörja en annan typ av diskussionen

men i samma ämne Den kommer ju inte bli upptäckt

så bra när det gömmer sig i ett befintligt ämne.

Det här kanske inte går bra?

Om nån vill startar ett ämne om Data med roliga situationer

i serien.

En annan startar ett ämne om Data, om en android verkligen

är lämplig att ha bland folk. Det kan bli ett fel och plötsligt

dödar nån på grund av ett programfel.

Det borde väl anses som dubbletter eller?

För hur många ämne om samma sak men olika

diskussioner får det finnas, var går gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån vill startar ett ämne om Data med roliga situationer

i serien.

En annan startar ett ämne om Data, om en android verkligen

är lämplig att ha bland folk. Det kan bli ett fel och plötsligt

dödar nån på grund av ett programfel.

Det borde väl anses som dubbletter eller?

För hur många ämne om samma sak men olika

diskussioner får det finnas, var går gränsen?

Eftersom båda diskussionerna handlar om Data, skulle de nog slås ihop och att vi tydliggjorde i titeln till den första av diskussionerna att det handlade om Data (i sin helhet) och inte begränsat till ett eller annat synsätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån vill startar ett ämne om Data med roliga situationer

i serien.

En annan startar ett ämne om Data, om en android verkligen

är lämplig att ha bland folk. Det kan bli ett fel och plötsligt

dödar nån på grund av ett programfel.

Det borde väl anses som dubbletter eller?

För hur många ämne om samma sak men olika

diskussioner får det finnas, var går gränsen?

Eftersom båda diskussionerna handlar om Data, skulle de nog slås ihop och att vi tydliggjorde i titeln till den första av diskussionerna att det handlade om Data (i sin helhet) och inte begränsat till ett eller annat synsätt.

Men oj

Då kan ju risken bli att ena ämnet om data väger över och

det andra knappt blir så mycket diskuterat. Det är ju det man helst

vill undvika?

Här diskuterar vi om Data är farlig att använda och vilka risker

det kan bli. Då är det ju inte meningen att annat ska komma

in.

Ni forumledare som säger att det är onödigt med samma ämne

när det redan finns ett, men, Det är väl lika onödigt att ha olika mål och

syften blandade i ett ämne?

Det som bli minst diskuterat förlorar ju sitt syfte att den försökte diskutera

då andra la intresset på massa annat.

Och hur gamla ska egentligen de existerande ämnen få vara? Nån begränsning då det är dags att låta andra få starta ämnet på nytt borde väl finnas?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan ju risken bli att ena ämnet om data väger över och

det andra knappt blir så mycket diskuterat. Det är ju det man helst

vill undvika?  <_<

Det är ett problem man bara kan vänta sig när det finns ett så abnormt kontrollbehov som det gör här. En diskussion om Data i roliga situationer och en diskussion om huruvida Data är lämplig att ha bland människor må vara grundade på samma person men det innebär inte att de berör samma sak, och det är väl ändå det som diskussionen handlar om?

En diskussion kring "samma" ämne kan ha många nyanser och då är det således inte samma diskussion längre och risken om man sitter och slår ihop alla diskussioner som råkar handla om t.ex. Data fast på många olika sätt (Humor, Moral etc.) är den att man med god sannolikhet kommer att döda en del av de diskussioner som dyker upp.

Min åsikt är den att de som sköter det här stället behöver mjuka upp sig och bli mer flexibla, regler och bestämmelser är bra i strid och i krissituationer eftersom man inte behöver tänka själv då. Men i en fri diskussion så har de uppenbarligen rakt motsatt effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem man bara kan vänta sig när det finns ett så abnormt kontrollbehov som det gör här.  En diskussion om Data i roliga situationer och en diskussion om huruvida Data är lämplig att ha bland människor må vara grundade på samma person men det innebär inte att de berör samma sak, och det är väl ändå det som diskussionen handlar om?

En diskussion kring "samma" ämne kan ha många nyanser och då är det således inte samma diskussion längre och risken om man sitter och slår ihop alla diskussioner som råkar handla om t.ex. Data fast på många olika sätt (Humor, Moral etc.) är den att man med god sannolikhet kommer att döda en del av de diskussioner som dyker upp.

Min åsikt är den att de som sköter det här stället behöver mjuka upp sig och bli mer flexibla, regler och bestämmelser är bra i strid och i krissituationer eftersom man inte behöver tänka själv då. Men i en fri diskussion så har de uppenbarligen rakt motsatt effekt.

Jo visst men.

Vissa har ju klagat över att deras startade ämne blivit stängt för att ämnet redan finns. Men hur fåråldrad får ämnen egentligen vara om ämnet inte alls varit aktiv på jätte länge?

Som att skära ut en ny fin kugg i ett utslitet kugghjul som ändå blivit

omodern för tiden

Det blir ju svårt att behöva kolla tillbaks på alla ämnen som finns för att inte riskera en dublett. Nån gång måste man väl få starta ett

ämne på nytt

Ordet är inte sagt än, en tomhet av en inledning i förväntad av vad andra

skall kommentera. Visst är det otroligt spännande, ja men visst eller? :)

En nyskriven som dagens ljus från nattens början ligger och gror

i nyfikenhet som ett fött barn med iver att få se resultatet efteråt.

Svårt då dess ursprung redan varit över och aromen dunstat

med tidens gång. Det redan paserat så många med åsikter

och nött ut ämnets inre urverk från dess början

och syfte från källan. Det redan börjat knarra på grund av dålig

smörjning.

Ett inlägg efter ett långt uppehåll innebär nog bara en lätt glöd

i grillen då grillkolen redan varit använd för mycket och slocknar direkt.

Nån gång måste ett ämne vara förbrukat för att ge andra chansen

att starta samma igen. En ny och friskt ämne med kanske en annan

struktur i inledningen.

En helt annan person med sitt initiativ för ämnet i sitt mål och syfte

som kanske leder denna gång diskussioner annorlunda jämfört

med det äldre ämnet.

I begynnelsen skapade någon ämnet i förfrågan att få andras svar.

Då det ej äger ett slut att få börja om, så blir längden efter lång möda

en tung börda att sträva igenom.

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa har ju klagat över att deras startade ämne blivit stängt för att ämnet redan finns. Men hur fåråldrad får ämnen egentligen vara om ämnet inte alls varit aktiv på jätte länge?
Jag har fattat det som att ämnen som har skapats aldrig blir bort tagna. Dom finns kvar för alltid. För att få fram trådar som är gamla så går man längst ner i sektionen man är inne i och ändrar till att visa inlägg "från forumets start".

Det blir ju svårt att behöva kolla tillbaks på alla ämnen som finns för att inte riskera en dublett. Nån gång måste man väl få starta ett

ämne på nytt

I varje sektion finns det längst upp ett fast nålat ämne där man kan läsa vilka trådar som finns. Den skall man läsa i innan man startar en ny tråd för att undvika i största mån dubbel disskusioner.

Nån gång måste ett ämne vara förbrukat för att ge andra chansen

att starta samma igen. En ny och friskt ämne med kanske en annan

struktur i inledningen.

En helt annan person med sitt initiativ för ämnet i sitt mål och syfte

som kanske leder denna gång diskussioner annorlunda jämfört

med det äldre ämnet.

Fråga bara en forumledare om han kan ändra upplägget i tråden. Jag vet dock inte om detta är möjligt, men fråga funkar alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I varje sektion finns det längst upp ett fast nålat ämne där man kan läsa vilka trådar som finns. Den skall man läsa i innan man startar en ny tråd för att undvika i största mån dubbel disskusioner.

Nån gång måste ett ämne vara förbrukat för att ge andra chansen

att starta samma igen. En ny och friskt ämne med kanske en annan

struktur i inledningen.

En helt annan person med sitt initiativ för ämnet i sitt mål och syfte

som kanske leder denna gång diskussioner annorlunda jämfört

med det äldre ämnet.

Fråga bara en forumledare om han kan ändra upplägget i tråden. Jag vet dock inte om detta är möjligt, men fråga funkar alltid.

Jo visst men det är ju bara 20 trådar som visas per sida Ska det vara meningen att behöva kolla igenom cirka 117 ämnen i varje

kategori för att undvika dubletter?

Gratulera till dem som tagin sin tid för att skapa ett nytt ämne <_<

Det här forumet kanske är för tajt för mig, man får nästan cellskräck,

Ett Star Trek forum för barn kanske är mer lämpligt för mig där

regler inte är så tajta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst men det är ju bara 20 trådar som visas per sida  Ska det vara meningen att behöva kolla igenom cirka 117 ämnen i varje

kategori för att undvika dubletter?

Gratulera till dem som tagin sin tid för att skapa ett nytt ämne  <_<

Det här forumet kanske är för tajt för mig, man får nästan cellskräck,

Ett Star Trek forum för barn kanske är mer lämpligt för mig där

regler inte är så tajta.

Vi har gjort det enkelt för er genom att ha ett "Viktiga diskussioner"-ämne i varje forumdel, där listas alla "större" diskussioner. Sökfunktionen är även väldigt bra att använda. Din fråga eller fundering kanske redan är besvarad och det är mycket möjligt att du hittar ett svar via "Viktiga diskussioner"-ämnena eller efter en sökning.

Under maj månad så har det skapats ca 15 nya ämnen och utav dom så är det bara 2 som har stängts och bara 1 var en dubbeldiskussion (vad jag kan se nu)

Om du vill så kan du i kontrollpanelen under "Foruminställningar" ändra hur många ämnen som ska visas per sida i forumdelarna och hur många inlägg som ska visas per sida i varje ämne, ända upp till 40 st.

Vi administratörer och forumledare ska kolla över hur vi ska bedömma dubbeldiskussioner.

När det gäller övriga regler så kan jag inte se att vi har några regler som andra forum inte har. Dessa regler är i stort sett standard på dom större forumena, men är så klart olika formulerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har ingenting emot regler. Men jag brukar inte gilla när reglerna är för hårda. Jag har löst det genom att starta ett eget forum och på så sätt bestäma själv. Problemet då är att man inte har så många att diskutera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...