Jump to content
Sign in to follow this  
Captain Proton

Q

Vad anser du om Q ?  

124 members have voted

1. 1.

• Usch! Borde aldrig ha införts i ST.
      12
    • Varken eller.
      17
    • Underbar.
      94

Recommended Posts

Försöker utveckla lite.

Jag tycker att det är fel att studera ett mänskligt problem i en varelse som Q. Det jag försöker få fram är att om en varelse är evig, med krafter som q har så fungerar det inte om den varelsen också besitter egenskaper som människan besitter. Jag tycker att om en varelse är odödlig varifrån kommer perspektivet självmord då? Det är en så annorlunda existens att vara q jämfört med dödlig människa.

Används q ska q användas som ett berättarredskap som leder till diskussion kring just mänskliga problem med q som observatör. Jag gillar inte att ha Q som en del av visualiseringen av problemet i sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ju detta som gör Qs karaktär så obegriplig och icke trovärdig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser att det är fler än jag som behöver utveckla lite. Vaddå obegriplig och icke-trovärdig. Trovärdigt, tja... det är inte mycket inom sci-fi som är trovärdigt. Det gör det ju till just fiction... Vad är det du menar. Q är en superb karaktär att ha som just domaren/åklagaren som ställer människan inför rätta. Hur skulle man annars göra det? Finns säkert många sätt i och för sig men star trek valde detta och jag gillar det i alla fall.

Vad menar du EoNeel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag finner Q som ett motsättningens syndrom. För mig är han en figur skapad enbart för utfyllnad. Jag finner hans metaforer tröttsamma och tjatiga.

Som i ett avsnitt när Q tar Picard, Troi, Data och Yar för att åtalas för brott mot mänskligheten. Varför är Data, en android, med? Att Troi är med är ok då hon till hälften är människa, men Data har ju inte mkt till mänskligt DNA i sig. Ologiskt och obegripligt.

Jag ser honom som en intellektuell i ett tråkigt uppror med sig själv, p.g.a att han har så tråkigt!!!

Sen är han så dum att han lägger an på kvinnor med pengar, spänning och som är underhållande fast att han inte har "hjärta" för det...Öh?

Han "vet" allting, men han vet inte vad han vet. OBEGRIPLIGT.

Detta är min syn på Q och jag är glad att han inte var med så mkt i DS9, för det hade varit outhärdligt tråkigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser snarare Q som en ungdom som gör uppror och är bråkig mot sina alltför strikta föräldrar. J.

Jag tror att om Q hade varit en tjej, så hade det nog varit mer lyckat

Försöker utveckla lite.

Jag tycker att det är fel att studera ett mänskligt problem i en varelse som Q. Det jag försöker få fram är att om en varelse är evig, med krafter som q har så fungerar det inte om den varelsen också besitter egenskaper som människan besitter. Jag tycker att om en varelse är odödlig varifrån kommer perspektivet självmord då? Det är en så annorlunda existens att vara q jämfört med dödlig människa.

Används q ska q användas som ett berättarredskap som leder till diskussion kring just mänskliga problem med q som observatör. Jag gillar inte att ha Q som en del av visualiseringen av problemet i sig.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ser att det är fler än jag som behöver utveckla lite. Vaddå obegriplig och icke-trovärdig. Trovärdigt, tja... det är inte mycket inom sci-fi som är trovärdigt. Det g??r det ju till just fiction... Vad är det du menar. Q är en superb karaktär att ha som just domaren/åklagaren som ställer människan inför rätta. Hur skulle man annars göra det? Finns säkert många sätt i och för sig men star trek valde detta och jag gillar det i alla fall.

Vad menar du EoNeel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag finner Q som ett motsättningens syndrom. För mig är han en figur skapad enbart för utfyllnad. Jag finner hans metaforer tröttsamma och tjatiga.

Som i ett avsnitt när Q tar Picard, Troi, Data och Yar för att åtalas för brott mot mänskligheten. Varför är Data, en android, med? Att Troi är med är ok då hon till hälften är människa, men Data har ju inte mkt till mänskligt DNA i sig. Ologiskt och obegripligt.

Jag ser honom som en intellektuell i ett tråkigt uppror med sig själv, p.g.a att han har så tråkigt!!!

Sen är han så dum att han lägger an på kvinnor med pengar, spänning och som är underhållande fast att han inte har "hjärta" för det...Öh?

Detta är min syn på Q och jag är glad att han inte var med så mkt i DS9, för det hade varit outhärdligt tråkigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser snarare Q som en ungdom som gör uppror och är bråkig mot sina alltför strikta föräldrar. J.

Personligen så tror jag att jag skulle ha stått ut med honom om han hade varit kvinna (undrar vad det säger om mig?). Picard är ju svag för vackra kvinnor så det hade ju varit mkt intressant.

Q hade nog vunnit massor på att ha föreställt en kvinna istället för en man, men med tanke på hur lite han fattar om den mänskliga naturen, så fick det bli en man. Hade Q varit en kvinna så tror även att jag hade blivit förförd av "hans" outhärdliga monologer och tjatiga experiment.

Försöker utveckla lite.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ser att det är fler än jag som behöver utveckla lite. Vaddå obegriplig och icke-trovärdig. Trovärdigt, tja... det är inte mycket inom sci-fi som är trovärdigt. Det gör det ju till just fiction... Vad är det du menar. Q är en superb karaktär att ha som just domaren/åklagaren som ställer människan inför rätta. Hur skulle man annars göra det? Finns säkert många sätt i och för sig men star trek valde detta och jag gillar det i alla fall.

Vad menar du EoNeel

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen så tror jag att jag skulle ha stått ut med honom om han hade varit kvinna (undrar vad det säger om mig?). Picard är ju svag för vackra kvinnor så det hade ju varit mkt intressant.

Q hade nog vunnit massor på att ha föreställt en kvinna istället för en man, men med tanke på hur lite han fattar om den mänskliga naturen, så fick det bli en man. Hade Q varit en kvinna så tror även att jag hade blivit förförd av "hans" outhärdliga monologer och tjatiga experiment.

Vid något tillfälle har Q beklagat sig över att han inte valde att komma till Picard som kvinna! Hade onekligen varit intressant! J.

Min favoritfigur i Star Trek:The Next Generation är utan tvekan Q. Han är ju så himla bra alltså. John de Lancie spelar honom jättebra. Finns det någon här som har bilder (foton eller planscher) på honom??

Klaudija

I första avsnittet av TNG så tycker jag att Q var intressant, sexig och irriterade på samma gång, men sedan så ändrade jag uppfattningen eftersom han lärde sig ganska mycket av Picard och de andra.

Klaudija

Jag har tänkt efter lite och jag flyttar detta ämne till Allmänt om Star Trek eftersom Q som bekant dyker upp i både tng och Voyager. Han dyker faktiskt upp i ett avsnitt i DS9 också. Tycker du att denna flytt är ok Klaudija? Du kanske avsåg att diskutera Q i TNG och då får jag väl flytta tillbaka ämnet. Fast jag tycker att vi gärna kan diskutera Q i alla serier i samma ämne.

Jag tycker också att Q är en toppenkaraktär. Jag gillar att han är så respektlös och att han restar gallfeber på Picard. Hans inställning till Janeway är lite annorlunda. Kanske för att hon är kvinna! ;)

B)-->

CITAT(B @ 31 Jan 2006, 11:52) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har tänkt efter lite och jag flyttar detta ämne till Allmänt om Star Trek eftersom Q som bekant dyker upp i både tng och Voyager. Han dyker faktiskt upp i ett avsnitt i DS9 också. Tycker du att denna flytt är ok Klaudija? Du kanske avsåg att diskutera Q i TNG och då får jag väl flytta tillbaka ämnet. Fast jag tycker att vi gärna kan diskutera Q i alla serier i samma ämne.

Jag tycker också att Q är en toppenkaraktär. Jag gillar att han är så respektlös och att han restar gallfeber på Picard. Hans inställning till Janeway är lite annorlunda. Kanske för att hon är kvinna! ;)

Jag håller helt med dig, B´Elanna. Jag tycker också Q verkar ha en annorlunda inställning till kvinnor. Jag menar, han ville ju t om skaffa barn men Janeway.

Klaudija

Jag håller helt med dig, B´Elanna. Jag tycker också Q verkar ha en annorlunda inställning till kvinnor. Jag menar, han ville ju t om skaffa barn men Janeway.

Klaudija

Jaha vem vill inte det :D , kanske inte så annorlunda ändå.

Dessutom så ifrågasätter han ju kraftigt om en kvinna överhuvudtaget kan styra över ett skepp. nja kanske inte så annorlunda ändå.

Men saksamma Q är ändå bäst i sin Gudaposition, hur skön som helst. Anledningen till att många ifrågasätter Q som Gud tror jag beror på den kreativitet han uppvisar. Vår Gudsbild är väldigt förankrad i en passivitet. Kristendomen är den ända religionen som tillskriver det onda så mycket kreativitet. Detta gör att vi har svårt att se det Goda i Q, hans handlingar tolkas oreflekterat till att bli onda. :( Fast det ända han vill är att få oss att bli bättre människor ;)

Jag kan inte min Q riktigt märker jag... Var slås det fast att detta väsen är en "han" och inte en "hon" eller rent av varken eller. Jag vet att man frestas tro det förstnämnda i.o.m. att Q oftast uppenbarar sig för våra kära besättningar i form av en arrogant man. Men var slås det fast?

Jag kan inte min Q riktigt märker jag... Var slås det fast att detta väsen är en "han" och inte en "hon" eller rent av varken eller. Jag vet att man frestas tro det förstnämnda i.o.m. att Q oftast uppenbarar sig för våra kära besättningar i form av en arrogant man. Men var slås det fast?

Så sant så sant OnO. inlägget utgår just ifrån hans uppenbarelse som Man i serien. Men det blir liksom samma sak gällande bönen Fader Vår för var slår man fast att gud är en man ;)

Så sant så sant OnO. inlägget utgår just ifrån hans uppenbarelse som Man i serien. Men det blir liksom samma sak gällande bönen Fader Vår för var slår man fast att gud är en man ;)

Tja är man kristet gudstroende så litar man till 100% på bibeln och där talar ju Jesus om sin himelske fader. Fadern, sonen och den heliga anden är ju som bekant treenigheten.

Så det är ju Jesus själv som slår fast detta.

Men Q... Jag har iofs för mig att det har/haft fru men det har ju Eva Dahlgren också...

I ett TNG-avsnitt (kommer inte ihåg vilket) säger Q något i stil med att om han hade kännt till Picards förhållande till kvinnor skulle han kanske visat sig som kvinna. Det antyder att Q inte har ett specifikt kön på samma sätt som människan. Tror också det nämns vid något tillfälle att Q antar mänsklig form för att det ska vara möjligt för den begränsade mänskliga hjärnan att förstå. :)

I går såg jag ett av de allra bästa Q-avsnitten. "Deja Q". (TNG). Det är avsnittet där han blir av med sin krafter och blir människa vet ni. Vad göra då? Jo, naturligtvis vill han komma till Picard som är det närmaste en vän han någonsin haft. Picard får stora problem när alla Q retats med kommer för att hämnas.

När Q dyker upp tar Picard honom till arresten. Q:S kommentar är så underbar "This is crule and unusual punishment" (förbjudet enligt amerikanska konstitutionen). :lol: Sedan Q:s kommentar när han somnar något i stil med att kroppen fungerarde inte som den skulle och sedan blev jag plötsligt medvetslös. Picrad svarar. Jaså du somnade! :w00t:

Samtidgt kämpar Enterprise besättning med att rädda en planet som hotas av att deras måne håller på att störta ned på planeten. Kanske kan Q:s kunskaper komma till nytta här? Kanske Q äntligen kommer att få ett samvete! <_<

Rekomenderas!!! :P

Jag älskar "Deja Q"! Hur roligt som helst. Min favorit scen (nåväl, en av dem) är denna:

Q: "I have no powers. Q, the ordinary."

Picard: "Q, the liar, Q, the misanthrope."

Q: "Q, the miserable, Q, the desperate! What must I do to convince you people?"

Worf: "Die."

Q: "Oh, very clever, Worf. Eat any good books lately?"

:w00t: Hur underbar får en dialog bli egentligen? :wub:

Jag älskar "Deja Q"! Hur roligt som helst. Min favorit scen (nåväl, en av dem) är denna:

Jag kan inte annat än hålla med! Underbar dialog! :w00t::w00t::w00t: Fast eftersom jag är jurist är min favorit den med "This i crule and unusaual punshment!"

Älskar Q:s och Picards konversationer. Men Q är också bra när när han ska fria till Janeway. Jag skulle även ha vela se honom i ENT. Tror att han skulle passa in där med. :rolleyes:

Just det där:

Q: "What must I do to convince you people?"

Är nog det roligaste jag någonsin sett och hört. Jag minns att jag skratta så jag fick ont i magen den kvällen. Det är obetalbart festligt! :lol: :lol: :lol:

Jag gillar Q antagligen för att han är så överlägsen men ändå inte kan kontrollera något så simpelt som människan som Picard själv uttrycker det i Hide and Q.