Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

ENT: Avsnitt # 301-307 *SPOILERVARNING*

Recommended Posts

Människor har alltid sämre grejor :) Men de vinner tack vare sin flexibilitet och uppfinningsrikedom :) Det är roligare än att ha bästa utrustningen och vinna varje gång för att man är överlägsen tekniskt. Hur kul skulle en sådan serie vara?

Har inte sett avsnitt 4 än så jag kan inte kommentera på den :)

Ett nytt medelmåtligt avsnitt. Man kan undra vad Xindi har att frukta av mänskligheten när de spöar MACOS, har tuffa vapen/rustningar och clokade skepp.

7/10 för Rajiin

Spännande med en "undercover agent" utsänd av Xindis

(det lär bli fler)

Irritationen inom Xindis råd (kommer någon av raserna att "byta sida"? Då lär de få problem)

Lite seg första halva, men det tog sig på slutet :)

Edited by poth_99

Människor har alltid sämre grejor :) Men de vinner tack vare sin flexibilitet och uppfinningsrikedom :)

Men det förklarar inte varför Xindis är livrädda för människorna och deras primitiva teknologi. Det käns som ett stort Plott hål, ungefär som Titan AD, människorna uppfiner Titan och de elaka energivarelserna bestämer sig för att utrota mänsklighetern, varför ödsla så mycket kraft, vad är motivet?

Avsnitt 5 av Säsong 3: Impulse

Klart godkänta avsnitt... en bra genomtänkt handling, ganska inspererat av div zombiefilmer och även lite Alien över det.

Ett par schyssta CGI-scener.

Än så länge har säsong 3 varit hyfsad ojämn, med ett par höjdare, men vad som har märkts igenom är att designen är genomtänkt, speciellt Soldaternas utrustning, tex äntligen ett "gevär" med kolv i Star trek...

Kanske lite väl mycket zombilikheter på Vulcanerna, men det funkade...

Slutet var skitbra, jag hoppade till rejält en gång ijallefall. Även att det inte var ett "allt-se-mörkt-ut-men-löser-sig-till-slut-ijallefall" avslutning, utan att det kan forstätta var halvmörkt. Även konsekvenserna av sådana upplevelser visades, däer T´pol verkade lida av något som närmast kan beskrivas som PTSD.

Men om sagt... klart ett schysst avsnitt

Har ni märkt hur mörkt det är på enterprise i 3:e sesången den nya budgeten räkte inte till el räkningen.

För första gången så fick Travis föra ett smatal på mycket länge, räknar inte ja sir nej sir som samtal.

Helt klart ett avsnitt inspererad av zombie filmer.

Var inte särskilt orolig i slutet trodde att T'Pol hadde somnat under filmen, vad kan man förvänta sig en vulkan som ser komedi.

Det enda kritik jag har mot detta avsnittet du har en pistol/gevär med "obegränsat" antal skott och de kommer horder av zombi-vulkaner mot dig i koridoren, först skjuter du ner alla sen försöker du klättra över hålet. Men annar skulle det väll inte vara så spänande om hjältarna bara använde sina vapen utan istället fick brottas med dem....

Avsnitt 5 av Säsong 3: Impulse

Klart godkänta avsnitt... en bra genomtänkt handling, ganska inspererat av div zombiefilmer och även lite Alien över det.

Ett par schyssta CGI-scener.

Än så länge har säsong 3 varit hyfsad ojämn, med ett par höjdare, men vad som har märkts igenom är att designen är genomtänkt, speciellt Soldaternas utrustning, tex äntligen ett "gevär" med kolv i Star trek...

Kanske lite väl mycket zombilikheter på Vulcanerna, men det funkade...

Slutet var skitbra, jag hoppade till rejält en gång ijallefall. Även att det inte var ett "allt-se-mörkt-ut-men-löser-sig-till-slut-ijallefall" avslutning, utan att det kan forstätta var halvmörkt. Även konsekvenserna av sådana upplevelser visades, däer T´pol verkade lida av något som närmast kan beskrivas som PTSD.

Men om sagt... klart ett schysst avsnitt

Impulse får 8/10

Ett bra avsnitt med både action och spänning

Dock lite väl enkelt när Vulcansbesättningen på något

mystiskt sätt inte själva hade pistoler el dyl (med några få undantag) utan sprang omkring med järnrör el liknande :huh:

Nåväl, intressant slutvinjett med ev fortsatta underliggande problem för T´Pol ...

Var har ni sett avsnitten? Jag trodde Star Trek - Enterprise inte skulle börja förrän 2005 eller 2004...

Hur som helst sä har jag tyvvär inte sett något avsnitt av den nya säsongen. <_<

Avsnitt 6 av Säsong 3: Exile

Helt ok avsnitt... mer karaktärsbyggande än att föra handlinge framåt...

Mysteriet med "the expanse" öker. Bra återknytning till tidigare avsnitt. Även lite humor, jag skratttade ijallefall när skyttekn började ge sig iväg av sigsjälv... :)

Två saker har dock kommit upp över den nya säsongen, som jag har börjat funderat över.

1. Jag får mer och mer svårt att placera in "the expanse" i kontinuiteten mot andra ST serier, det passar inte riktigt in...

2. Kn Archer blir mer och mer en hämdlysten och hatfulle karaktär än vad han har varit i tidigare säsonger, skall bli intressant hur det utvecklas...

Edited by Dahlberg

Jag tycker att tredje säsongen började lovande, men blir nu allt mer och mer skeptisk. De två senaste avsnittens konunitet har ju endast bestått i någon liten kommentar i slutet som föranleder nästa avsnitt. Jag tycker denna form av kontunitet känns väldigt krystad; som om den bara slängts in för att många fans har haft önskemål om det. Nu skapas riktig kontunitet inte på detta sätt; jag vill se lösa trådar och möjligheter till karaktärsutveckling. Det känns verkligen som om det är något väsentligt som saknas i Enterprise; interaktionen mellan de olika besättningsmedlemmarna är i det närmaste obefintlig, och allt som oftast består avsnitten av det oerhört uttjatade konceptet "veckans alien"; i desperata ej framgångsrika försök att få det att se ut som om det skulle ha betydelse i något större sammanhang. Jag tror tyvärr att vi kommer att få se samma typ av stagnation som så många Voyager-avsnitt led av; dvs fristående avsnitt utan någon djupare tanke bakom.

Jag har nyss kollat på 3 av avsnitten från enterprise säsong 3 och tycker att det bler mer spänande för varje avsnitt som går. följande poäng fick dom tre avsnitten jag såg:

Extinction får 5/10 Segt och väldigt lång tråkigt

Rajiin får 7/10 Så där men ändå spänande när enterprise atackeras

Impulse 8/10 Segt men blev väldigt spänande när "Zombierna" Kom

Ska nu se Exile skriver sen om det

Avsnitt 6 av Säsong 3: Exile

Helt ok avsnitt... mer karaktärsbyggande än att föra handlinge framåt...

Mysteriet med "the expanse" öker. Bra återknytning till tidigare avsnitt. Även lite humor, jag skratttade ijallefall när skyttekn började ge sig iväg av sigsjälv... :)

Två saker har dock kommit upp över den nya säsongen, som jag har börjat funderat över.

1. Jag får mer och mer svårt att placera in "the expanse" i kontinuiteten mot andra ST serier, det passar inte riktigt in...

2. Kn Archer blir mer och mer en hämdlysten och hatfulle karaktär än vad han har varit i tidigare säsonger, skall bli intressant hur det utvecklas...

Exile får 6/10

Ett karaktärsavsnitt med Hoshi, tyvärr lite förutsägbart att det inte skulle bli alltför lätt för henne att ge sig av.

Dock intressant hur manupilativ och ond en varelse kan bli efter 400 år i exil helt ensam <_<

Archer & Trips lilla äventyr kunde jag varit förutan.

Håller med om att Archer surnat till betydligt. Det jag saknar mest just nu i Ent är lite mer Humor ... kom igen :(

Håller med om att Archer surnat till betydligt. Det jag saknar mest just nu i Ent är lite mer Humor  ... kom igen  :(

Hmm jo... hans karaktär har ändrats en del, men det är ju inte helt utan orsak... Är dock fortfarande lite irriterad över hans förhörteknik i ett tidigare avsnitt, det med luftslussen... Det var riktigt regelvidrigt, och jag, som både läser och undervisat i krigets lagar, tog faktiskt lite illa upp... men men....

Hmm jo... hans karaktär har ändrats en del, men det är ju inte helt utan orsak... Är dock fortfarande lite irriterad över hans förhörteknik i ett tidigare avsnitt, det med luftslussen... Det var riktigt regelvidrigt, och jag, som både läser och undervisat i krigets lagar, tog faktiskt lite illa upp... men men....

nja,

det där med luftslussen var snarare ett bra försök av Archer att skrämma skiten ur fången ;) (vilket han sannerligen gjorde)

Archer bedömde givetvis att han inte kände till hur människors förhörsteknik fungerar.

Det värsta som kunde hänt där var att fången förlorat medvetandet :rolleyes:

"The shipment 307" får 8/10

Succesivt söker man efter spår av de Xindis som stog bakom attacken mot Jorden.

+ Riktigt spännande med inbrytningen i "vapenfabriken"

+ Archer börjar bli riktigt "duktig" på att förhöra olika misstänkta ;)

+ Här får vi veta att attacken mot Jorden ingalunda är känt av övriga raser inom the expansion

- Lite väl godtroget (amatörmässigt) av Archer att lita på Gralik

- Varför i hela friden inte nyttja Major Hayes skicklighet när de skulle plantera "buggen" i Xindi-skeppet?

Nåväl, kvalitetsnivån håller jämn god nivå ännu så länge denna säsong :)

Opps, nu ser jag att denna diskussion är ENT 301-306, men med forumledarnas godkännande så fortsätter jag på denna plats :)

Edited by poth_99

Det finns en sak som jag inte föstår Xindi skickar ett skepp mot jorden som klyver Florida, de om något måste räknas som en deklaretion av krig. Detta får star fleet att reagera och ger order till sitt "enda" skepp att leta upp de skyldiga. Samtidigt som Xindi inte har bestämt sig om de ska förinta Jorden.

Vaför sända skeppet överhuvudtaget kunde man inte testa vapnet på någon obebod planet och inte varsko starfleet och bygga sitt supervapen i lungn och ro och sedan bestäma om man vill ta kål på Jorden eller inte.

Det finns en sak som jag inte föstår Xindi skickar ett skepp mot jorden som klyver Florida, de om något måste räknas som en deklaretion av krig. Detta får star fleet att reagera och ger order till sitt "enda" skepp att leta upp de skyldiga. Samtidigt som Xindi inte har bestämt sig om de ska förinta Jorden.

Vaför sända skeppet överhuvudtaget kunde man inte testa vapnet på någon obebod planet och inte varsko starfleet och bygga sitt supervapen i lungn och ro och sedan bestäma om man vill ta kål på Jorden eller inte.

hmm,

ja det kan tyckas märkligt

Men iom att denna utbrytargrupp inom Xindi troligtvis inte har sina regeringars godkännande så kan de naturligtvis inte testa vapnet inom the expansion.

Så det naturliga är givetvis att även testa vapnet på den planet som de anser som det framtida hotet och göra ännu mer skada i förväg med testet.

De räknade även kanske att detta första test skulle åsamka ännu mer förödelse så att Starfleet inte skulle kunna så snabbt vidta motåtgärder.

Sedan tycker jag att massförstörelse i star trek bode vara lätt att uppnå med hjälp av kärnvapen eller antimateria etc istället för att använda en stor laser....I DS9 vet vi vad en grupp skepp gör med en planet efter första salvan....

(SPOILER för B5)

Det käns lite som i B5 Sheridan till Vorlons -ni hadde en planetförsörare hela tiden och ni förstörde INTE Z'ha'dum, ni kunde ha avslutat kriget innan de började, varför?

Ja ja det är inte jag som skriver manus....

Edited by rehnvall

Efter att ha spenderat en vecka på Rekreation, genom att dricka malt, Diskutera film och planera InvisionBoard så kommer slutligen min Rescension :D

Avsnitt 7 av Säsong 3: The Shipment

Ganska halvtrist avsnitt, varken bra eller dåligt. fast mer åt bra hållet... typ :) :blink:

Man fick lite större insikt i Xindisamhället, men bara lite, och lite mer frågetecken kom upp än togs bort...

Sedanm varför skickar man Kaptenen, säkerhetsofficeraren och en Major på ett Span och rekningsuppdrag? Vore det inte bättre och skicka några marines, som faktiskt har sådana grejor som yrke

Edited by Dahlberg

Sedanm varför skickar man Kaptenen, säkerhetsofficeraren och en Major på ett Span och rekningsuppdrag? Vore det inte bättre och skicka några marines, som faktiskt har sådana grejor som yrke

Håller med helt och fullt.

För att citera mig själv :huh: från ämnet "strider":

"Hur man i TOS, TNG och i DS9 tycker det räcker med en sk vaktstyrka springande med små handeldvapen, är för mig obegripligt.

Manusförfattarna måste haft en smärre "härdsmälta" när de tex för det mesta alltid låter Kaptenen och de övriga av officerarna gå in i de mest vansinniga räddnings/angreppssituationer på olika platser.

Vem som helst fattar att man alltid skickar en väl tränad förtrupp som först "säkrar" området och sedan sänder dit övriga enheter ....

Suck...

men i Ent verkar det bli; som sagt, mer begåvat i det avseendet"

...och det uttalandet fick jag sannerligen "äta upp" i the shipment <_<

Nåväl, Archer måtte väl inse snart vad MACO har för uppgifter; eller ....?

Håller med helt och fullt.

För att citera mig själv :huh: från ämnet "strider":

"Hur man i TOS, TNG och i DS9 tycker det räcker med en sk vaktstyrka springande med små handeldvapen, är för mig obegripligt.

Manusförfattarna måste haft en smärre "härdsmälta" när de tex för det mesta alltid låter Kaptenen och de övriga av officerarna gå in i de mest vansinniga räddnings/angreppssituationer på olika platser.

Vem som helst fattar att man alltid skickar en väl tränad förtrupp som först "säkrar" området och sedan sänder dit övriga enheter ....

Suck...

men i Ent verkar det bli; som sagt, mer begåvat i det avseendet"

...och det uttalandet fick jag sannerligen "äta upp" i the shipment <_<

Nåväl, Archer måtte väl inse snart vad MACO har för uppgifter; eller ....?

Jag får även citera migsjälv från stridstråden:

"Sedan så är det ju fortfarande film , verkligheten är ganska trist faktiskt, i jämförelse... " :D

Spänningsmomentet hadde kankse inte blivit så intressant om, en macos grupp hadde stuckit ner, upprättat ett framskjutet Op(observationspunkt), Rapportera upp till Enterprise varannan timme, vad som händer, och sedan sticka tillbaka, Ha en debfrifing, och sätta sig och vårda utrustningen.... :wub: men det hadde nog inte funkat på den breda massan :lol:

Men logiskt blir det inte :vulcan:

Edited by Dahlberg

Den här diskussionen var från början bara avsedd för diskussion av avsnit 3.01-3.06. Eftersom så många inlägg redan har kommit på avsnitt 7, så "förlänger" jag diskussionen något. För avsnitten 3.08-3.13 är ni därefter välkomna hit.

Har nyss sett 2 avsnitt av säsong 3 Exile och The Shipment.

Exile enligt mig ett segt avsnitt men ändå bra 4/10

The Shipment spänande avsnitt 9/10.

Är det någon som vet att han som spelar Major Hayes (Steven Culp) är med i TV3s På Heder Och Samvete. Men bara ibland som CIA agenten Clayton Webb

Är det någon som vet att han som spelar Major Hayes (Steven Culp) är med i TV3s På Heder Och Samvete. Men bara ibland som CIA agenten Clayton Webb

Svar ja.

Han var med i Jag säsong 3 och 4 som Agent Clayton Webb

Han spelade även Commander Madden I ST: Nemesis

Sign in to follow this  

• Create New...