Gå till innehåll

Variety: "Manusförfattare lämnar Discovery efter att ha sagt neger"


Nyhet

Rekommenderade inlägg

walter-mosley-star-trek-discovery_190907.jpg

Manusförfattaren Walter Mosley, som är afroamerikan, har lämnat Discovery, skriver Variety. Orsaken är CBS hr-avdelning påpekade att andra i manusförfattarteamet var obekväma med att Mosley använde ordet "neger" när han återberättade en historia en polis hade berättat för honom.

 

Mosley skriver om händelsen i en krönika i New York Times igår den sjätte september.

"Jag berättade en historia om en polis som förklarade för mig att på Los Angeles gator, så stoppar han alla negrer i irländska grannskap och alla irländare i negerkvarter eftersom de vanligtvis var de som ställde till trubbel.  Jag berättade en sann berättelse så som jag kom ihåg den."

 

Mosley skriver sedan att han fick ett samtal från CBS hr-avdelning:

"Någon i rummet  hade ringt dem och sagt att de kände sig obekväma med att jag använde det ordet. Hr sa till mig att sådant språk var oacceptabelt för min arbetsgivare. Jag kunde inte ens använda ordet för att beskriva en upplevelse jag hade genomlevt".

 

Han fortsätter:

"Mitt svar till hr var att sluta och säga upp mig. Jag var i manusförfattarrummet och försökte vara kreativ samtidigt som okända kritiker skvallrade. Varje ord jag sa skulle granskas. Förr eller senare skulle jag sparkas eller ännu värre  — tystas."

 

Mosley nämner i krönikan inte vilken serie det handlar om, men både Hollywood Reporter och Variety bekräftar att det rör sig om Discovery.

 

CBS har svarat med följande uttalande, skriver Variety:

"Vi beundrar Mr Mosleys författarförmåga och var glada att han skulle arbeta med Star Trek: Discovery. Samtidigt som vi inte kan uttala oss om detaljerna i ett konfidentiellt avtal med en medarbetare, så verkar vi för att skapa en arbetsplats där anställda kan känna sig fria att uttrycka sina åsikter och kan utföra sitt bästa arbete. Vi önskar Mr Mosley all lycka framöver."

 

Walter Mosley anställdes som manusförfattare för den tredje säsongen av Discovery tidigare i år.

 

Källa Källa 2 Källa 3

 

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...