Gå till innehåll

Diskussionstråd om Picard, säsong 1


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Nu har Star Trek: Picard startat, med ett nytt avsnitt varje fredag!

Det första avsnittet heter Remembrance

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett alla visade avsnitt än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

  Visa gömt innehåll

För att i ditt svar få in spoilertaggen klickar du på "ögat" jämte emoji-ikonen stforum-editor-spoilermarkering.png

Lägg gärna också ett omdöme eller en recension på avsnittets databassida (klicka på rätt avsnitt)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, första avsnittet var visst inte så explosivt som jag trodde att det skulle vara. Det blev en bra övergång från TNGs mer sakteliga tempo till det nutida mer snabba. 

Musiken: Det var en helt ny approach på Star Trek-musiken. En mjukare utveckling från det redan något mjuka Discovery-temat, men jag gillade det, initialt i alla fall. Designen på inledningsdelen var också väldigt modern, i stil med "Anne with an E", "Discovery", etc. Titta noga på bilderna som beskrivs - de säger mycket om grundstoryn. Bland annat kunde man där se en positron som delade sig (Dahj + Soji Asha), om jag tolkade det rätt. Vi kommer säkert att förstå mer, men då borgkuben var tydligt med i denna del lär det vara ett tecken på mer på detta tema. 

Dahj: Jag trodde att hon skulle bli en återkommande karaktär, men tji fick jag! Att hon skulle gå och bli dödad var långt från mina tankar. Skådespelaren får vi dock behålla och det tycker jag känns positivt - även om jag tycker att flirten mellan Narek och Soji Asha var lite väl överdrivet tydligt. 

Borgkuben: Nu hade man ju sett kuben i inledningsfilmen, men visst blev jag ändå förvånad när den kom. Smart dock av romulanerna att använda en övergiven borgkub som en bas för återvinning. Det lär finnas mycket att göra där. 

Spoiler

Att vi kommer att få se både Hugh och Seven of Nine i kommande avsnitt "borgar" ju för att vi får se mer kring borgerna, helt klart. 

Androidernas attack: Jag såg Children of Mars (Short Treks-avsnittet) från tidigare i januari och visste därför att en attack hade skett. Att det var tänkande androider som gjorde det tycker jag var lite tråkigt. Men jag antar att vi nu får en bra grund för framtida konflikter och problemlösningar - jag gissar att åtminstone säsong 1 kommer att handla om detta i huvudsak. 

 

Betyget blev 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattade också det första avsnittet. Väldigt välspelat av i synnerhet Patrick Stewart. Och väldigt snyggt filmat mer i samma anda som Bermanerans Star Trek. Med andra ord inga snabba klipp eller kameraåkningar, utan en lugn stil. Serien knyter även bra an till de nya filmerna i och med Romulus undergång.

Höjdpunkten i avsnittet var när Picard blev intervjuad angående räddningsoperationen för romulaner.

Jag ger nog avsnittet en 8 eller 9 av 10.

 

Dock måste jag ha missat att Dahj omkom, trodde enbart att hon var försvunnen efter striden. Vad jag förstod hittade man enbart Picard på taket där slagsmålet ägt rum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är okej att skriva fast man skulle ge ett lägre betyg.

 

Jag är ganska besviken på serien, i alla fall än så länge. Jag hade hoppats att den här serien skulle vara mer lik TNG som hade väldigt intressanta teman och ämnen som fysik, astronomi, filosofi m.m. och även "mjukare" teman som lingvistik, musik, psykologi m.m. Det jag gillade med dessa avsnitt var att man kunde faktiskt lära sig något av att se dem och även bli inspirerad att utforska mer.

 

Detta upplevde jag inte alls med Picard-serien tyvärr. Tycker den känns väldigt "fördummad".

Redigerad av Vulkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte om första och andra avsnittet av Picard. Bästa med serien är förstås Jean-Luc Picard men jag börjar uppskatta de nya karaktärerna. Allt är ännu på ytan, men vi får se hur det utvecklar sig. Jag uppskattar hur vackert allt ser ut (skepp, rymdbilder etc). Serien är långsam i dess utveckling och jag kan ibland tycka att det går lite för långsamt. Men jag vet att de arbetar med att bygga upp den nya Star Trek världen för oss, det är definitivt en annan "approach" jämfört med TNG med dina "episodiska" avsnitt. Det är skrivet som om något man ser i en Star Trek RPG .. lol. Blev lite förvånad i det andra avsnittet med *spoilers* Romulans. Lite oväntat, men kanske inte konstigt med tanke på hur de beter sig över åren, dess beteende måste komma från någonstans. Jag hoppas de utvecklar det lite mer, Romulans har oftast berättas ur Starfleets perspektiv. Det är ett par intressant koncepta de introducerade i första och andra avsnittet.

 

Måste se om andra avsnittet igen innan jag kan formulera mera tankar om detta.

 

Jag kan erkänna att det är något som jag inte riktigt gillar med hur storyn utvecklar sig, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det ännu.  Kanske är det för att det går så långsamt framåt. lol

 

Ville bara lägga till att jag har inte sett short treks ännu. Finns de på netflix ännu, eller? 

Redigerad av Captain Mariah
small edit
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev besviken på det andra avsnittet. Väldigt långsamt och pratigt. I och för sig var jag trött när jag såg det, så kanske får ge det en chans till. Men detta var ett av de sämre avsnitten i Star Trek som jag har sett. Tycker att spänningen och den häftiga action vi såg kombinerat med välkomna återseende av Picard och Data helt saknades här. Tyvärr tycker jag  att avsnittet speglar nackdelen med dagens serier gjorda för betaltjänster: de behöver inte ha akter som är spännande för att folk att sitta kvar att titta medan det är reklam. Vi får väl se hur det utvecklas.

 

Och tycker egenligen att det är synd att man introducerar så många nya figurer och inte gjorde en TNG-uppföljning med alla från serien plus kanske några från övriga samtida serier. Tvivlar på att Picardserien i sig lockar nya trekkers eller tittare. Att man fokuserar på honom är ju för att det fortfarande finns många fans av TNG som är villiga att betala för en fortsättning. Då kunde man lika gärna haft med fler gamla figurer. Men antar att det är av budgetskäl. Patrick Stewart är nog dyr nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det tredje avsnittet var bättre än det andra om inte lika bra som det första. Vi får lite mer bakgrund om Picards besättning efter han lämnade oss i Nemesis och lite häftig action. Stewart är som vanligt strålande. Sedan kan jag inte säga att jag riktigt förstår handlingen på Borgkuben. Kanske behöver jag kika om på scenerna i avsnitt två och tre. Men denna del känns lite trist. Även effekterna tycker jag i serien inte riktigt håller måttet stundtals. Både borgkuben och Picards nya skepp var tydligt cgi. Är verkligen underligt att denna serien ser så mycket sämre ut än Discovery. Har Netflix månne betalat betydligt mer än Amazon Prime för de internationella rättigheterna?

Dock tror jag de flesta med mig fick gåshud när Picard ånyo säger "Engage" i slutet av avnsittet och vi äntligen beger oss ut i rymden. Med tanke på att vi inte har sett till flera av de utlovade gästskådespelarna från de gamla serierna, så kanske en del av dem inte bor på jorden längre, vilket jag trodde eller så dyker de kanske upp som en introduktion i slutet av säsongen för att fungera som en brygga till den redan utlovade andra säsongen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade avsnitt 3, men jag måste erkänna att jag tycker att det går väldigt långsamt framåt. Jag har inget emot att de utvecklar ’storyn’ men mycket av scenerna känns som onödigt utfyllning. Effekterna är fina att titta på men det hjälper inte om storyn är dåligt skrivet eller utfört. 
 

Lite förbryllad över Romulanska syskonparet, de står och viskar i varandras öron lite väl närgående .. vi får väl se vad det handlar om. Tycker också att han Narek? är väldigt lik unga Spock ifrån Discovery. 
 

Undrar vad det kommer att leda till,..  speciellt om det mystiska ex-Borg Romulanska kvinnan och den storyn.  De var noga med att säga att det var de enda /första Romulan som har blivit ”assimulated” och det var det som antagligen ett virus eller likande som fick kollektivet att koppla loss Borg skeppet. 
 

Vet för lite om de nya karaktärerna gör att ge någon åsikt om detta,.. 
 

Man kan ju undra varifrån den unga forskaren  (med blont hår) fick sitt vapen ifrån. Om Starfleet fick henne att spionera på Picard eller något liknande. 

 

Jag gillade inte direkt scenerna med före detta Starfleet officern,.. förstod inte riktigt varför hon var så arg på Picard? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det går långsamt. Det var helt okej vid första avsnittet men det tar sin tid i varje avsnitt och jag gissar att det blir likadant i kommande avsnitt. Det känns som att man har en kort story som normalt skulle ha berättats på 2 avsnitt men drar ut det på en hel säsong, och kanske mer. 

 

Det jag gillar med detta är dock att man får ta del av personernas tankar om allt som hänt och händer, något vi inte är bortskämda med i någon högre grad i de senaste Star Trek-serierna. 

Jag ser fram emot avsnittet nu till helgen då vi, om jag förstått det rätt, kommer att få se mer av "vanliga" romulaner istället för Tal Shiar-agenter och vakter. Jag är kanske inte helt bekväm med hur mänskliga romulanerna är i sitt beteende - jag tänker ex på de som arbetar för Picard och som inte alls låter analyserande som tidigare romulaner har gjort i större utsträckning. Men kanske har dessa bara färgats av att jobba för Picard i 14 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade avsnittet, mycket mera go jämfört med tidigare avsnitt. Bättre konversationer/scener etc.. man får veta lite mer om karaktärerna och dess miljöer vilket jag gillar. 
 

Det som kanske gör denna serie annorlunda jämfört med tidigare serier är att Picard är inte perfekt kapten längre. Det kan finnas folk som inte gillar detta. Jag har inget emot det, men det är verkligen en konstrast till den Picard man lärde känna i TNG. och hur det har påverkat Romulan sedan starfleet övergav dem. 
 

Jag gillar att man får se nya världar och får se mer ifrån perspektivet ifrån t.ex. romulans och Borg. Gillar att man ger mera historik till Romulans och dess  kultur än vad man tidigare sett i TNG. 
 

vet inte om jag gillar Narek story med Soji.. köper inte riktigt deras kärlekshistoria.. ganska tråkigt med upprepning av i princip samma scene. Gick lite framåt med Narek och hans syster i detta avsnitt och får veta vad hans avsikt är (även om man kunde gissa detta). De verkar ha en ganska underlig relation. Men jag är okej med vad jag har sett hitintills,. Hoppas de kommer med någon förklaring dock ., slår vad om att Narek blir kär i Soji,.. tråkigt och förutsägbart enligt min åsikt. Hopps han verket ifrån hans uppdrag, men har känsla av att han kanske gör det eftersom hans ’syster’ påminner honom hela tiden. 

 

Gillade överraskningen på slutet. 😉 

Redigerad av thestargaze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolute Candor var absolut flera steg uppåt jämfört med avsnitt två och tre. Intressant att få se mer av den romulanska kulturen som vi sällan har fått förr, trots att de förekommer så ofta i serierna. Dessutom spänning, rymdstrider och att vi äntligen har tagit oss ut i just rymden höjer avsnittet. Sedan tycker jag dock inte det når upp till premiäravsnittet. Tyvärr tycker jag dock att tempot som vi har dragits med har gjort att vi fått mycket dötid och att man hade kunnat berätta vad som tog fyra avsnitt på 2,5 avsnitt. Det är mycket flashbacks och karaktärsintroduktioner, men en ganska tam och oklar huvudberättelse så här långt. Den mest intressanta berättelsen är ju Romulus undergång och den hade varit värd en egen serie med Picard.

 

Sedan avsnitt fem som jag såg igår. Kul med Seven i en stor roll och en hel del humor. Men berättande är ju inte linjärt utan hoppar i tid rent allmänt i serien, men väldigt mycket här. Visst, det är snyggt när de klär ut sig för att besöka baren och det hoppar mellan då- och nutid. Samtidigt är det dock lite tröttsamt och huvudberättelsen lider. På ett sätt vet vi mer om Romulus öde och de olika figurerna än vad seriens huvudhandling egentligen är. Jag tror det är en stor orsak till att serien kan uppfattas vara långsam och lite seg. Tyvärr hade jag nog inte tittat på serien om det inte hade varit Picard och Star Trek.  Så hittills är ju serien tyvärr klart sämre än Discovery. Vi får hoppas att det bättrar sig under andra hälften av säsongen och att den redan beställda säsong två har en rakare handling som utspelar sig i rymden mer.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Gillade det senaste avsnittet. Definitivt topp tre i serien. I synnerhet var Picards och Hughs möte välgjort. De har lyckats koppla tillbaka till TNG samtidigt som de gjorde en intressant berättelse om hur ex-borger lever på kuben, men har svårt att återintegreras i sina ursprungliga samhällen. Det är också lite spännande varför det romulanska syskonparet är så angelägna att döda Soji Asha.  Tyvärr har det ju tagit alldeles för lång tid att komma hit, då detta var ju det som det första avsnittet påbörjade och gjorde spännande. Känns lite som att vi har en bra samling figurer, men man har tagit sig alldeles för lång tid att introducera dem samt Romulus undergång. Förhoppningsvis blir det en bättre avslutning av säsongen än inledning. Dock så lovar ju en mer rymdfokuserad berättelse i säsong två med Picard och övriga figurer gott. Kanske det är så att Picard, precis som TNG, har en av Star Treks svagaste första säsonger? Men sen vet vi ju hur det gick...

 

Vad tycker ni andra om avsnittet och serien så här långt?

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riker, Troi och Picard tillsammans är verkligen kul att se. Samspelet mellan Sirtis, Steward och Frakes fungerar underbart och detta är helt klart seriens bästa avsnitt hittills. Men det är inte bara nostalgi och glädjen att se dem återförenade som gör avsnittet till en fröjd, utan även hur Riker och Troi hjälper Picard att vinna Sojis förtroende. Sedan kan väl ingen säga att Troi och Rikers villa mitt ute i skogen är något annat än riktigt läckert. Vem hade inte velat bo så? Och kul med att den dystra framtid som All Good Things visade kunde ske inte verkar ha inträffat.

 

Ytterligare ett plus är Kestra, som gärna får återkomma. Men den stora nackdelen med serien är ju just att det hade varit mer intressant om fler gamla TNG-figurer hade haft stora roller genom hela serien än bara Picard. Det är ju dem i alla fall jag vill se tillsammans med honom. Ingen av de övriga figurerna har ju lyckats övertyga på samma sätt som Data, Riker och Troi. Det skulle möjligen kunna vara Soji och hennes tvillingsyster.

 

Nu har dock huvudberättelsen äntligen tagit fart efter att avsnitt 2-5 var relativt sega med att fortsätta vad som etablerades i det första avsnittet.  Och stundtals är detta avsnittet riktigt spännande, vilket har saknats i en hel del av de andra avsnitten. Tyvärr har vi väl inga fler gamla Trekfigurer kvar i denna säsongen, men i nästa säsong borde vi få se LaForge, Dr Crusher och Worf åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer Star Trek Picard tåget. Måste säga att det är roligt att få se Seven of Nine (Annika) igen. Hon är min favorit och det är spännande att följa hennes story. Hemskt öde för alla XBs, vet inte om det var nödvändigt. Undrar om det kommer att locka Borg tillbaka.  Hade hoppats att de skulle bli en mini-borg kluster med Seven som drottning.. men jag antar att det är kanske bäst så. Så nu vet Soji vem hon är,.. ska bli intressant och se vart det leder. Inte så många avsnitt kvar nu. 

Roligt var det också att se Deanna och Riker igen,.. 

Redigerad av thestargaze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste avsnittet var också utmärkt. Serien har tagit sig markant och nu är det riktigt spännande. Upplever att det är klassisk Star Trek i samspelet mellan Soochi och Picard. Och väldigt kul att se Seven of Nine igen och åter bli en borg, för ett kort ögonblick. Huvudberättelsen har verkligen tagit fart.

Sedan måste jag säga att Rios och alla hans hologram var ytterligare en höjdpunkt. Blir kul att se avslutningen nu på fredag och nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett  mycket bra avsnitt, även trots den kortare sändningstiden hade lite sega sekvenser. Avsnittet är ju tillsammans med Absolute Candor ett av få avsnitt som liknar klassisk Trek med besök på planeter. Mycket av avsnittet från en galen vetenskapsman, lättklädda robotar till gigantiska orkidéer kändes som originalserien. Väldigt kul att få se Spiner som skurk! Och intressant sf om krig mellan syntetiska och organiska varelser. Romulanerna har ju ensidigt framställts som onda i serien för att vilja stoppa detta, men delar av de syntetiska är ju likadana. Ser fram emot finalen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En utmärkt final med klassisk Star Trek och kära återseenden i form av Riker och Data. Jag är mycket nöjd med avslutningen och kanske med tanke på sista scenen, så är kanske Seven of Nine en figur som kommer att vara med i den andra säsongen. Vore kul att utveckla hennes och Picards relation med tanke på deras gemensamma Borg-förflutna. Sammantaget har de fyra sista avsnitten räddat serien från att vara den klart sämsta Star Trek-serien i mitt tycke. Huvudberättelsen har hela tiden varit stark och de lite segare avsnitten i inledningen betalade sig i ganska väl med tanke på att ingen annan Star Trek-serie har byggt upp så många karaktärer lika snabbt och mycket under en första säsong. 

 

Ett värdigt farväl till Data och att Picard fick en ny syntetisk kropp löste ju problemet med hans ålder och hans hjärnsjukdom. Tycker dock att hans sjukdom borde ha figurerat mer i serien. Nu dök den upp väldigt tidigt och sen kom den tillbaka sent i serien. På många sätt var det en missad möjlighet att bygga upp Picard ännu mer som figur och hans karaktärsresa. Nu har man istället gett alla andra någon inre konflikt, vilket jag kan tycka är onödigt med tanke på att Picard är seriens stjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det här med att Picard blev en "synt" var något som jag tänkt på under hela säsongen. Men då var det mer att han egentligen redan var en synt men inte visste om det. Jag har från början upplevt att introt i varje avsnitt visar att han liksom byggs ihop (precis i slutet av introt) och utifrån det har jag tänkt att han är en synt. 

Jag älskar lösningen med att han fick en syntetisk kropp, men också att det blev ett värdigt farväl till Data. Data är helt klart Brent SPiners bästa Soong-karaktär. Den har ett sådant djup och det här med att han ville dö är ju något som varit en återkommande sak i Datas liv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...