Jump to content

Trekspotting

Thalaxian
 Share

Recommended Posts

Inkommande är ordet!

Tror att jag skulle reagera snabbare och mer korekt om någon sa "Brace for impact", änn om de sa "Se upp" eller "akta". Kanske ett bevis på att sett för mycket ST. Får väll nämna det i den tråden. Inte för att jag tror man kan se för mycket Star Trek.

• Replies 526
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tag skydd! kan det vara. Eller varför inte Se upp! Jag är nog inte tillräckligt bra på de svenska termerna här. Annars har ju amerikanarna en massa varningsutrop som vi inte har. Incoming! till exempel. Hitta en svensk översättning till det... J.

tror man säger "inkommande!"

Nee, man skriker bara SKYDD!! och kastade oss platt på mage. Bra mycket lättare att skrika i en snabb situation och är mycket lättare att förstå. Det är trots allt mycket mer relevant att ta skydd än att veta exakt vad för hot det är (det tänker man på efteråt, när man redan ligger i skydd och är säker).

EDIT

Nu tänker jag på vad man gör i skogen/motsv på torra land. Vad Kalle Anka-folket säger för grejer vet jag inte.

Det är alltid kul att rota i sin MAD-samling, förvånansvärt ofta retas de med ST. Det gör mig alltid lycklig när jag hittar Trekgrejer i MAD, då får jag ju 2 favoriter i ett paket. En typ av Kinderägg! :D

Tre exempel nu;

Nr 12/88: I en parodi på Roger Rabbit finner vi Spock och Roger Rabbit på bryggan, och Roger säger till Spock: "Ska DU komma och hosta nånting om MINA öron?" (Ur kalkonrullen "Star Träck - Toon-givaren")

Nr 5/01: Bland "De mest svårsålda CD-boxarna i hela världen" finner vi (strax innan "Busta Rhymes Polkaklassiker") en box med den store William Shatner. Den heter "Lucy In The Sky With Priceline - William Shatners Stämningar". Den lanseras med meningen: "I rymden kan ingen höra honom skrika... men på CD är det en helt annan sak!"

Nr 10/01: Parodi på A.I. (På MAD-språk mer känd som Articifiell Idioti). Här finner vi stackars Data bland robotarna i buren på köttmarknaden. Fast han är i gott sällskap, R2-D2, Robocop och roboten från gamla goda Lost in Space är också där.

Tag skydd! kan det vara. Eller varför inte Se upp! Jag är nog inte tillräckligt bra på de svenska termerna här. Annars har ju amerikanarna en massa varningsutrop som vi inte har. Incoming! till exempel. Hitta en svensk översättning till det... J.

Nee, man skriker bara SKYDD!! och kastade oss platt på mage. Bra mycket lättare att skrika i en snabb situation och är mycket lättare att förstå. Det är trots allt mycket mer relevant att ta skydd än att veta exakt vad för hot det är (det tänker man på efteråt, när man redan ligger i skydd och är säker).

EDIT

Nu tänker jag på vad man gör i skogen/motsv på torra land. Vad Kalle Anka-folket säger för grejer vet jag inte.

Jag tror att Skydd! Eller Tag Skydd! (Består inte alla svenska komandon av två ord? ett tag hade vi väl Flygare, Skydd! som komando mot flyganfall om jag inte missminner mig.) är det bästa. Inkommande känns mer som en direktöversättning, möjligen något man har hittat på i dessa nato tider. J.

EDIT

Jag tror att Skydd! Eller Tag Skydd! (Består inte alla svenska komandon av två ord? ett tag hade vi väl Flygare, Skydd! som komando mot flyganfall om jag inte missminner mig.) är det bästa. Inkommande känns mer som en direktöversättning, möjligen något man har hittat på i dessa nato tider. J.

enligt lillebror som låg på Strängnäs (pansarförband för er som inte vet detta) sa man "inkommande" .

enligt lillebror som låg på Strängnäs (pansarförband för er som inte vet detta) sa man "inkommande" .

SP JAF

När jag tänker efter så är det många kommandon som är två ord, kanske är en tillfällighet eller en utstuderad plan för världsdominans. Jag kikade efter vad den bra boken (SoldF) sa om det och jag hittade inget om just det, men vi kör med skydd! iallafall. Snabbare än att köra med två ord där det andra är det man är ute efter. Dock så såg jag att man kör med "Flyglarm!" om det kommer ett elakt flygplan mot en, alltid något iallafall ;)

Angående Inkommande håller jag med dig, det verkar inte vara något vidare med alla stavelser i sig.

KoK:

Tja, det är inte precis omöjligt, jag var i den andra änden av granterna ;) . Sen lär man väl sig rätt så olika beroende på vart i landet man var och framför allt när man gjorde värnplikten, och givetvis vad befälen lärde ut. De är inte precis en homogen massa utan lär ut vad de lärt ut sig/tycker är bäst.

I går när jag kom hem vid ett tiden på natten, så satt min far och tittade på ST-Nemesis, som gick på tv4. Jag blev lite förvånad då ST inte är han vanliga meny. Han har hört mig säga Star Trek, men det är där det stannar. Fast denna kväll så fans det uppenbarligen inte något bättre att halvsova tilll.

Edited by Unkas

• 2 weeks later...

Läste en artikel på idg med titeln "Handhållen enhet som visar hologram lanseras 2010"

http://www.idg.se/2.1085/1.169142

"Företaget Infosys har fått patent för en handhållen enhet som kan spela in en serie med 2d-bilder och sedan visa dessa i form av ett hologram. Planen är att enheten ska kunna lanseras 2010."

Inte riktigt som en mobile emitter som i Star Trek men kanske ett steg i rätt riktning. :)

Edited by Expendable Ensign

Idag lyckades jag med en trippel!

När jag skulle låsa upp min cykel så noterade jag märkena på mina grannars cyklar. En var av märket "Scott", vilket var kul nog, men dessutom stod det en "Nexus Seven" bredvid den. :w00t:

Glad i hågen över mina ofrivilligt trekkiga grannar fortsatte jag min färd till MAX, och vad stod parkerat utanför? En Chrysler Voyager... :D

Idag lyckades jag med en trippel!

När jag skulle låsa upp min cykel så noterade jag märkena på mina grannars cyklar. En var av märket "Scott", vilket var kul nog, men dessutom stod det en "Nexus Seven" bredvid den. :w00t:

Glad i hågen över mina ofrivilligt trekkiga grannar fortsatte jag min färd till MAX, och vad stod parkerat utanför? En Chrysler Voyager... :D

Det låter som den perfekta trekkiga dagen! :lol: *avundsjuk*. Själv blev jag faktiskt på lite numera halvovanligt Star Trek-humör sedan syrran helt plötsligt började samtala om att vi (jag, syrran och "syrran") borde spela Trekkiga rollspel. Då jag inte kollat på Star Trek på snart 2 månader (GZOMG!!!) fann jag det mycket skönt att hamna i rätt fas igen och kanske till och med damma av mina gamla boxar och slå på ett avsnitt senare idag :D Måste säga att jag haft en ganska trekkig dag idag, ja.

Såg att o`niell gjorde liv long and prosper teknet i dagens avsnitt. (S:G 1).

Redigeringsorsak: Lagt till förtydligande. J.

O´niell är den mest komiska karaktären i hela SG1. Utan han vore (och blev) serien ganska lam.

tyvärr är O´niell i serierna(Dean Anderson) alldeles för annorlunda O´niell i filmen (Kurt Russel) för att man ska tycka om det(han är ju även som redan nämnt alldeles för omlilitärisk i beteendet för att det ska fungera)