Jump to content
Sign in to follow this  
Tr3kk

Meningsfulla topics?

Recommended Posts

Det var Tr3kk som startade denna tråd. Vad Tr3kk syftar på kan omöjligt jag veta. Enligt mig verkar åsikterna vara att allt ska vara i olika kategorier och inte en massa enskilda ämnen.

För att göra alla nöjda och tillfredställd hur ska man göra då?

Nu finns det ju inte så många kategorier och varje tråd visas ju som en lång lista.

Räknas inte Star Trek med i dessa kategorier om man skulle ha

50-tals Sci-Fi

60-tals Sci-Fi

70-tals Sci-Fi

80-tals Sci-Fi

90-tals Sci-Fi

2000-tals Sci-Fi ?

Om jag skulle ha ett ämne om klädmodet från första serien och

klädmodet i TNG så skiljer sig modet mycket. I första serien ser det ut som

att de ha pyamas på sig och snart ska lägga sig.

I TNG så är kläderna inte så pyamasaktiga.

Skulle detta ämne vara meningslöst? Nä nä svara inte nu. Tänk om dom som inte varit är här på länge har andra åsikter. Svaren får vänta ett halvår.

Du kan ju ta en allmänt svar istället.

Edited by Supertreck

Jag förstår inte vad det är du vill uppnå Supertreck. Enligt mig är ett meningslöst ämne ett sådant som varken skapare eller övriga medlemmar vill eller kan disskutera i. Det var sådana trådar Tr3kk syftade på.

Om du skapar ett ämne om Kirks klädstil där ditt intresse för ämnet är uppenbart så är tråden inte meningslös, även om ingen annan delar ditt intresse.

Men om du däremot skapar ett ämne där du säger typ: "alla vettiga forum har en tråd om avsaknaden av toaletter på rymdskeppen. Nu har vi det så disskutera!" Om då ingen vill skriva så är det ett väldigt meningslöst ämne. Det gäller även om man skapar ett där man ska disskutera ögonfärgen på skådespelare. Eftersom det inte går att prata om det på ett bra sätt är det meningslöst.

Jag tror inte min syn skilljer sig mycket från de andra här. Och om sådana ämnen tas bart är det väl bara bra? (Inte för att jag någonsin varit med om att ett sånt ämne startats)

Att det skulle finnas en allmän åsikt för att allt ska vara i övergripande trådar tror jag inte på. Det är bara det att forumledarna tycker att det är mer praktiskt om diskussioner inte sker på två olika håll. Det skulle inebära problem och förvirring för alla medlemmar, och våra forumledare tar ovanligt mycket ansvar för att undvika det.

Om ingen har skrivit i tråden ska det betyda att ämnet är ointressant eller som sagt meningslöst, hur man nu ska uttrycka det är frågan? Det "kan" ju vara så att dom intresserade inte var närvarande under den period och gör en massa annat.

Vi kan ju inte räkna med att alla ska sitta och hänga framför detta forum hela tiden. Livet är ju inte enbart datorn.

Måste motivationen på ett ämne innebära att man minst måste vara flera aktiva och råkar dem som är intresserade vara upptagna med annat och ämnet står tomt.

Betyder det att tråden tas bort då?

Men hur är det med redan startade ämnen? Varför får dom var två eller tre år gamla inaktiva? Borde inte det betyda att ämnet kanske blivit meningslöst häpp hmm, hur man nu ska uttrycka det är frågan?

Om folk inte skriver i tråden efter något år så innebär det väl att tråden inte är så intressant längre? Betyder det att tråden har varit meningsfull men att den sen blivit inaktiv efter något år gör den inte meningslös?

Vissa kanske inte har en sådant lust att försöka starta ett ämne i en existerande tråd. Föreställ dig att du vill starta ett ämne, men oj oj det ämnet finns redan och är två år gammal och är inaktiv.

Skulle du verkligen få motivation till att väcka det döda och det tidigare skrivna i tråden är absolut inte något intressant och får tråden i fel tankenana. Tråden har redan en stark gruppkaraktärisk drag vad du absolut inte tänkt dig i din ide på ämnet du tänkt starta men blev inte av.

Oj off topic ajdå.

Samma rubrik behöver inte betyda att det är samma ämne!

Varje enskild individ här har sin egen motivation av inspirationen som gör den startade tråden till något eget betydelsefullt av egna känslor. Varje enskild ämne är ju startad på grund av någons egen vilja motivation och inspiration, och den kan man inte förnya eller ta i repris eftersom det var då det när dennas syfte att starta ämnet fanns.

Hur relevant är det att påstå att det blir dublettämne?

Det kan det väl inte bli när det är nån annan som startat ämnet

med sin motivation av inspiration vilja och syfte bakom själva ämnet?

Men personen bakom det startade ämnet tycks inte gälla här på forumet.

Hur meningsfullt är det att redan existerade ämnen ska leva vidare på slutändan medan den som startade ämnen kanske har tappat intresset motivation att fortsätta i ämnet?

Medan hjärtat i ämnet har slutat slå så ska ämnet tydligen fortfarande vara meningsfull.

Det är nästan som att man måste köpa produkten fast den gått i konkurs så länge det finns på lager. Men vad andra gör blir bara rekonstruerat som inte har exakt den motivation inspiration av den som startade ämnet.

Jag får väl skicka ett privatmess till folks startade ämnen om den fortfarande är aktuell. Inte vill jag skriva i ett ämne som kanske gått i konkurs.

Om inte jag mins helt fel så skev HC Andersen om något liknande få se....Ja nu kom jag på det Kejsarens nya kläder hette den visst. ;) ;)

Själv har jag dammat av v??ldigt gamla diskussioner och ibland har vissa tyckte det har varit intressant och det har uppstått en dialog ibland inte. Detta beror inte på forumreglerna utan på vi som deltar.

Edited by Kai Dukat

Vissa kanske inte har en sådant lust att försöka starta ett ämne i en existerande tråd. Föreställ dig att du vill starta ett ämne, men oj oj det ämnet finns redan och är två år gammal och är inaktiv.

Skulle du verkligen få motivation till att väcka det döda och det tidigare skrivna i tråden är absolut inte något intressant och får tråden i fel tankenana. Tråden har redan en stark gruppkaraktärisk drag vad du absolut inte tänkt dig i din ide på ämnet du tänkt starta men blev inte av.

Okej, i min fantasi är jag en ny medlem som heter Catryn Jameway. Eftersom jag inte hittar någon aktuell tråd om Voyagers besättningsmedlemar skapar jag en ny.

En forumledare påpekar för mig att det redan finns en sådan tråd. Han håller emellertid med mig om att den inte är aktuell. Han låter ämnet vara kvar med hänvisning till att folk kanske ändrat sig sedan senast.

Men det här är ju inte min fantasi. Catryn Jameway finns på riktigt och i hennes tråd har 18 medlemmar skrivit inlägg och 44 har röstat. Här finns det fortfarande.

Om alla medlemmar bara använder sitt sunda förnuft tillsammans med en smula djärvhet uppstår inte den typen av problem som du pratar om.

Nya omröstningar har startats för att ersätta de gammla. Gammla omröstningar har besökts av nykommlingar och fått nytt liv som om de hade varit startade igår.

Allt som krävs för att det här forumet ska fungera är att medlemmarna i viss mån använder sin hjärna, att de vågar komma fram med sina åsikter och att forumledaran håller ett vakande öga på det hela.

Visst måste man alltid vara bered att få en tillrättavisning om man startar något som kan ses som ett dubbelämne, men om man berättar varför man tycker att det nya ämnet behövs så tror jag chanserna är väldigt stora att den går igenom.

Även om en tråd inte får respons så betyder det inte att det är meningslöst. Om någon startat den finns det bevisligen någon som vill prata om det och då kan det ju också komma fler. Ämnen har aldrig blivit borttagna p.g.a brist på intresse, vilket väcker den intressanta frågan varför du överhuvud taget tar upp saken!

Fel

Allt beror förstås på att jag är en irrationell dumstridig idiot som aldrig

kan fatta något. Ett samvete äger jag inget än bara en caversdynga

taget från olika håll utan att äga ett eget riktigt samvete.

Vad ni tror om mig och uppfattar är självklart helt fel.

Jag erkänner mig som idiot

Jag erkänner att jag föralltid är irrationell dumstridig.

Jag erkänner att inga av mina inlägg aldrig har tillfredsställt någon.

Tack alla för erat medgivande utan att ni behövs bekräfta.

Det man inte ser läser man intantill.

Seupertreck: Jag kan inte uttala mig för alla, men jag tycker verkligen inte att du är en idiot. Att säga eller tänka så om någon vore för mig främmande och oetiskt. :o

Jag tror att det är något form av missförstånd, precis som när vi på jobbet och två av oss uppfattade en fråga på helt två olika sätt och vi verkligen inte kunde förstå hur den andre menade att det "egentligen" skulle vara. Om det är fallet här, så är det förståeligt att vi inte når fram till varandra med våra respektive argument. Men jag tror att vi kan enas om att vi inte uppfattar varandras hållning på samma sätt och vi kanske kan låta debatten vila där för denna gång?

Jag är ledsen om du har känt dig angripen av mig eller någon annan och vill för detta möjliga förhållande be om ursäkt.

Vad är en meningsfull tråd för något och om det är en bra ide?

Så blir tråden avkuggad direkt innan andra hunnit dit och kanske skriver.

Jag visste inte att det var förbestämda kategoriet i Ten Forward

och bli så stabbt konstaterad att inte vara en bra ide.

Den allsmäktige i sin självklara triumf tar visst tydligen beslutet i förskott.

Ger forumet en stor applåd för en så bra sensmoral.

Bara så att ni vet. Det är mig som Supertreck så trevligt skriver om när han talar om "den allsmäktige". :blink:

Utan att gå in på vad vi pratat om via PM, så vill jag bara säga att detta har jag talat med dig om och önskat respons direkt från dig. Nu är det du, Supertreck som g??r bort från den princip du till mig skrivit så hett om, nämligen att inte föra över PM-debatt till forat utan att den andra sagt okej till det. Skulle du i stället kunna svara mig på mitt PM, så vore jag glad. Om du inte gör det, så utgår jag från att det är okej att jag presenterar vad vi pratat om via PM.

Meningsfulla topics? Behövs verkligen alla?

Kanske, kanske inte. Vad vet jag...

Att få uttrycka sin ståndpunkt i en fråga är väl allas rätt...eller...

Att man sen inte får gör personangepp eller smutskasta ST är en regel att respektera. Bryts den regeln så bryts ju också meningen med detta forum.

Att man utövar personsngrepp på sig själv tycker jag också att man får se som ett angrepp på givna regler. Vare sig jag kallar mig själv eller någonannan för idiot så är det ett angrepp, som är plumt och respektlöst.

Som jag ser det är syftet med att nedgöra sig offentligt på detta forum ett försök till sabotage och motivet är att locka människor in i debatter som slutar i gränden där objektiveten går över i pajkastning.

Vart detta behov av negativ bekräftelse kommer ifrån kan man ju spekulera om, och då kanske inte på detta forum.

Jag personligen respekterar reglerna för detta forum och jag hoppas att de är i full funktion. Utan dem så hade inte jag varit här.

Jag tycker att EoNeel's inlägg här ovan överensstämmer precis med mina egna tankar och ideér. Låt oss göra hela detta forum till en trevlig plats utan gräl och tjafs och utan angrepp vare sig på andra eller sig själv!

Om jag alltid känner mig överallt betraktad som irrationell något dum

så kan jag väl inte ljuga, eller måste man det för att lyda reglerna?

Ska man istället bli tvungen att ljuga om sig själv och låtsas

anse sig bra just för att det gäller forumet?

Jag ska bli tvungen att klä mig obekvämt och gå in i en roll

som egentligen inte är jag.

Eftersom jag aldrig är nöjd med mig själv som är självkritisk och

bra stunden varar i väldigt korta stunder. Sådana personen är antagligen

inte lämpliga här på forumet för är man uppriktig så bryter man

princip mot reglerna.

Då får jag väl dra åt h****e adjö eller?

Att man ska ljuga är ingenting som varken regler eller medlemmar kan kräva. Men man kan fråga vad man uppnår genom att kalla sig själv fula saker (förutom att få andra på dåligt humör).

Supertreck: Om det är så som du säger att du ofta mår dåligt och känner att du är alldeles för självkritisk så förstår jag mycket av dina tidigare inlägg. Jag vill rekommendera dig att söka hjälp, om du känner att det skulle hjälpa. Det är inget att skämmas för, alla skulle vi nog behöva en "Counselor Troi" i vissa perioder i livet. Jag kan gärna tipsa dig om olika vägar att gå, om du vill det. Jag hoppas så att du kommer må bättre över dig själv med tiden.

Att man ska ljuga är ingenting som varken regler eller medlemmar kan kräva. Men man kan fråga vad man uppnår genom att kalla sig själv fula saker (förutom att få andra på dåligt humör).

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skulle få andra på dåligt för att man presenterar vad man

känner hur alla antas betrakta en som.

Här ska man visst le kallt och låtsas. Vad uppnår man då?

Sen att om mycket bakom sina känslor och upplevelser inte

är så lysande, det är helt ovidkommande här på forumet.

Man ska debatterar lika tråkig som en vulcan som tänker logiskt

utan några känslor. Antagligen är det så forumet fungerar.

Här är det styrande byråkrati över vilka känslor och upplevelse man

få komma med. Vad uppnår ni då att med tvång bestämma över

vilka egna känslor upplevelser som får yttra sig?

Tack och adjö till alla på forumet. Det här är nog sista gången som

jag är här. Varför utsätta sig för denna förnedring kränkning emot sina åsikter

och ständigt bli avvisad

Ni kan radera mitt konto nu och spärra mitt ip så jag inte

lyckas återkomma. Det var bara trevligt första gången och nu så här :(

Eftersom det tycks vila en förbannelse över mig så kan ni

resignera mig direkt. Åh tack till dem som kuggade mitt argument angående

Nexus. Tack

hej medlemmar, forumledare och forumläsare!

Jag vet inte att det är rätt plats att diskutera om inaktuella tråden (och aktiva tråden.) Det beror kanske på mitt fel för att jag har orsakat en urspårat debatt i en annnan del av star trek och har inte själv förstått vad mitt konskvens har påverkat vissa på ett negativt effekt. Jag är hemsk ledsen för det.

Jag förstår att det finns vissa ämne som kan vara skrämma bort en del (inkl. mig) för inte våga att säga från på grund av innehåll i inlägg. Det kan vara en meninglös ämne; "Är Porthos bättre än Spot?" (OBS ett påhittat ämne som inte finns i något av det här forumet),som medlemmar och forumläsarna kan strunta i för att ämne som inte berör dom. Eller en rätt tungdiskussion ämne "Finns Amnesty Internation-material i star trek?" (Obs ett också påhittat ämne), som innehåller många långa svårtläst inläggg (som krävs att tänka två ggr) påverka att vissa inte har lust att svara tillbaka på en samma lång inlägg. Det är svårt att dra ett gräns hur mycket får man bör skriva utan att utstötta vissa på grund av dessa texterna. Jag måste själv erkänna att jag har skrivit alldeles för långa inlägg och fick en del (bra) mothugg på ett bra sätt men orkar inte ofta att skriva tillbaka på grund av en anledning (jag behärskar inte bra på svenska och är alltid rädd för att det leder till missförstånd).

Jag själv tyckte att det är viktigt att hålla en god sed att diskutera ämne utan att bli urspårat. Det påverkar mig en mycket del om man inte tappar en röd tråd i ämne och då kommer det blir övertrassad av onödig inlägg som inte har retelerad till ursprunglig ämne. Jag har sett problem alldeles för många ggr i vissa ämnen och tyckte att det inte är värd att skriva något där.

När det gäller vissa inaktiva ämne, finns det några anledningar till varför det inte skrivs länge i ämne, beror det på svalt intresse bland båda medlemmar och forumläsare. Det går inte att hålla vissa ämne "levande" hela tiden. Jag anser att det är avgörande att "aktivera" ämne vid några tillfällen, t ex när man har läst en bra bok eller har sett dokumentär som kan koppla till vissa avsnitt i star trek och vill dela sin funderingar till andra.

Jag passar helt på att säga något om besvarat inlägg. Jag upptäckte att det finns en del som förväntar sig att få svar (/mothugg )utan att bli för elak eller hätsk men man kan kanske bli besviken över ingen vill svara på (för att det inte finns mer att diskutera kvar) eller att någon vill inte besvarat någons inägg frivillig pga tröttheten eller annnan anledning.

Ursäkt, jag skriver direkt från min hjärta och och orkar inte kolla om det är korrekt grammantik i svenska.

Edited by Nettan

hej medlemmar, forumledare och forumläsare!

Jag vet inte att det är rätt plats att diskutera om inaktuella tråden (och aktiva tråden.) Det beror kanske på mitt fel för att jag har orsakat en urspårat debatt i en annnan del av star trek och har inte själv förstått vad mitt konskvens har påverkat vissa på ett negativt effekt. Jag är hemsk ledsen för det.

Jag förstår att det finns vissa ämne som kan vara skrämma bort en del (inkl. mig) för inte våga att säga från på grund av innehåll i inlägg. Det kan vara en meninglös ämne; "Är Porthos bättre än Spot?" (OBS ett påhittat ämne som inte finns i något av det här forumet),som medlemmar och forumläsarna kan strunta i för att ämne som inte berör dom. Eller en rätt tungdiskussion ämne "Finns Amnesty Internation-material i star trek?" (Obs ett också påhittat ämne), som innehåller många långa svårtläst inläggg (som krävs att tänka två ggr) påverka att vissa inte har lust att svara tillbaka på en samma lång inlägg. Det är svårt att dra ett gräns hur mycket får man bör skriva utan att utstötta vissa på grund av dessa texterna. Jag måste själv erkänna att jag har skrivit alldeles för långa inlägg och fick en del (bra) mothugg på ett bra sätt men orkar inte ofta att skriva tillbaka på grund av en anledning (jag behärskar inte bra på svenska och är alltid rädd för att det leder till missförstånd).

Jag själv tyckte att det är viktigt att hålla en god sed att diskutera ämne utan att bli urspårat. Det påverkar mig en mycket del om man inte tappar en röd tråd i ämne och då kommer det blir övertrassad av onödig inlägg som inte har retelerad till ursprunglig ämne. Jag har sett problem alldeles för många ggr i vissa ämnen och tyckte att det inte är värd att skriva något där.

När det gäller vissa inaktiva ämne, finns det några anledningar till varför det inte skrivs länge i ämne, beror det på svalt intresse bland båda medlemmar och forumläsare. Det går inte att hålla vissa ämne "levande" hela tiden. Jag anser att det är avgörande att "aktivera" ämne vid några tillfällen, t ex när man har läst en bra bok eller har sett dokumentär som kan koppla till vissa avsnitt i star trek och vill dela sin funderingar till andra.

Jag passar helt på att säga något om besvarat inlägg. Jag upptäckte att det finns en del som förväntar sig att få svar (/mothugg )utan att bli för elak eller hätsk men man kan kanske bli besviken över ingen vill svara på (för att det inte finns mer att diskutera kvar) eller att någon vill inte besvarat någons inägg frivillig pga tröttheten eller annnan anledning.

OT-inläggg :Jag måste berätta att ni( medlemmar) och forumläsarna är glad för det finns en fin stämning här på databasen och forumet trots att det finns några ämne med fåa svar och taskiga ämnen. Det är bättre än ingenting. Jag själv är medlem i ett forum för vissa folkgrupp (nämner inget), där det är kaos och okontrollbart forumet, där en stor del av medlemmar skriver bara OT-inlägg för att ha uppmärksamhet trots vissa medlemmar har sagt ifrån om kaos i vissa ämnen, det ledde till att administrör hoppade av pga hätsk pm och forumet har blivit nedlagt.OT-Inlägg

Var rädd om forumet.

Ursäkt, jag skriver direkt från min hjärta och och orkar inte kolla om det är korrekt grammantik i svenska.

Hej Nettan

Det finns en tråd här http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=908

Den kanske inte passar när du verkar diskutera över hur mycket

man kan skriva för att inte skrämma bort folk.

Men som sagt. Folk har ju inte svara på mina inlägg så ofta vissa gånger. Det verkar som

att andra anser det som substanslösa inlägg som att inlägg är för primitiva.

Det här är väl ett forum för alla då ska väl folk inte övebesmästra sig för mycket

och transla in sig i knepiga svåra saker med superlånga inlägg. För andra kanske det blir svårt att se det väsentliga vad som diskuteras.

Speciellt väldigt svårt att läsa folks superinlägg som knappt gör några styckedelningar

och allt är en superlång textmassa.

Oooops, Jag har gjort mig bort och ände mig dum. Det är naturligvis fel plats att skriva. Jag ber om ursäkt. Tack för att du påpekade det, Supertreck.

Jag har flyttat vissa inlägg från diskussionen Inaktuella inlägg då de passade bättre här.

Vad har du då för utlåtande?

Vad är ett intressant ämne om det princip bara är dom bemästrade duktigaste

folket som brer ut sig med långa avancerade inlägg?

Det kanske inte blir så intressant för dem som inte klarar att ha så mycket att säga

och dessa kanske känner sig som små kryp jämfört med andra med superinlägg

Bara för att vissa kan argumentera med superlånga inlägg och trassla in sig i knepiga

detaljerade ifrågasättningar så ska väl inte det begära att andra måste följa samma villkor?

Annars verkar det inte värt att svara på när någons argument inte täcker så många detaljer

i pågående ämne.

Ska det vara på det viset?

Oftast är det ju så att dom som argumenterar mycket får princip lika långa svar tillbaks.

Är det meningen med detta forum att folk ska frysa ut dem som inte har så många

täckande detaljer och resonemang i sina argument?

Jag håller med om att det ibland även kan vara lite väl långa inlägg för min egen personliga smak, i det här forat. Jag fungerar tyvärr som så att jag oftast inte väljer att läsa dem (mer än en snabb genomläsning). Kanske andra fungerar så, de med?

Det är dock absolut ingen mening att personer skall känna sig utfrysta så det hoppas jag verkligen inte att så är fallet. Jag gör gärna själv relativt korta inlägg och känner väl inte att jag har kunskap eller ordförmåga att snabbt ordna ett långt inlägg. De långa inlägg vi talar om, är oftast oerhört djupa, så det kan ju självklart bidra till en känsla av att man inte passar in.

Inom Star Trek-föreningen som jag är aktiv i (TSS), finns det personer som är riktigt duktiga på allt som heter Star Trek, men jag föredrar att hänga samman med de personer som kanske inte hela tiden måste visa upp sin duktighet. Jag känner mig mer bekväm med dessa. Men vi måste ha utrymme bland oss trekkers för båda "sorterna", för vi behövs alla på olika sätt.

Nu blev visst detta ett långt inlägg och om det är otydligt någonstans så ber jag om ursäkt och hänvisar till att det (i varje fall för mig) är rätt så sent.

God natt och dröm vackert! :)

Ni råder folk att först ta redan på om ämnen redan finns. Nu är det så att det finns massvis med synonymer.

Alltså likartade begrepp.

Hur har ni tänkt att man ska veta om ämnet redan finns?

Antingen får man ett av orden fullträff medan andra ord inte stämmer överens på det man sökte

T.ex en rubrik på tre ord. Det kan finnas massvis av kombinationer för att ta med alla synonymer på varje ord.

Har ett ämne många fler ord så blir det ju jättesvårt att få någon fullträff när många andra

ord inte fått fullträff på. Och så blev det i allafall andra ämnen som man inte sökte efter

Beroende på vilket ord det är så kan det ju finnas många synonymer på ett ord.

Redan många synonymer med alla kombinationer på två ord

beroende på vilka ord det är

Detta borde ni tänkt på redan från början att t.ex ha modererat för nyskapande trådar.

Det här påminner mig om en skoluppgift vi hade i skolan när man var tonåring.

Med en påhittad stadskarta med massa hus så kunde man med enkel räkneteknik

räkna ut alla kombinationer för att komma till andra sidan utan att korsa

den väg man varit

Men att köra liknande vägar är ju svårt att undvika när man

inte känner till var andra har kört någonstans.

Hoppas ni förstår vilket dikemma detta är

Ska är det nån som gjort ett ämne som heter

rymdskepps byggteknik.

Byggteknik är ju ett sammansatt ord av två

( bygge ) och ( teknik

synonymer

byggande, byggenskap, byggnation, byggverksamhet; byggnadsarbete; byggnad under uppförande, byggnad; byggnadsplats

Teknik Synonymer

1 ingenjörskonst, ingenjörsvetenskap, teknologi 2 praktiskt tillvägagångssätt, tillvägagångssätt, arbetssätt, metod, utförande.

Edited by Supertreck

Ett ord som dyker upp i mitt huvud när jag läser supertrecks och andras inlägg i denna tråd är "sunt förnuft". Med tanke på att det är relativt få som diskuterar st i detta forum så är det kanske inte lämpligt att ha allt för många variationer på samma tema (tex en tråd om romulanska rymdskepp, en tråd om klingonska rymdskepp osv) utan slå samman dessa (i detta fall om de olika rymdskeppen i st) till en st??rre och bredare tråd där många kan hitta sitt och komma med inlägg när det passar. Att det finns tidigare inlägg betyder ju inte att man behöver läsa igenom alltihopa för att bilda sig en uppfattning om tråden. Har jag nått intressant att skriva om skriver jag det. Vill jag svara på ett inlägg gör jag det. Däremot kan man inte "kräva" att någon svarar på ens inlägg. Är det en pågåend diskussion så kanske nästa person som skriver hellre vill fortsätta på den diskussionen en att svara på mitt inlägg. Eller skriva något helt nytt, vad vet jag?

Vad det gäller inläggens längd så tycker jag att man anpassar längden efter vad man har att skriva. Krävs det mycket text så blir det mycket text annars inte. Men man bör ju ändå ha en tanke i bakhuvudet att skriver man för långrandigt och detaljerat i ett inlägg så kanske läsarna tappar intresset långt innan texten är slut och bara lämnar tråden utan att ta sig till mitt inlägg. Återigen får man hänvisa till sunt förnuft... J.

Ett ord som dyker upp i mitt huvud när jag läser supertrecks och andras inlägg i denna tråd är "sunt förnuft". Med tanke på att det är relativt få som diskuterar st i detta forum så är det kanske inte lämpligt att ha allt för många variationer på samma tema (tex en tråd om romulanska rymdskepp, en tråd om klingonska rymdskepp osv) utan slå samman dessa (i detta fall om de olika rymdskeppen i st) till en större och bredare tråd där många kan hitta sitt och komma med inlägg när det passar. Att det finns tidigare inlägg betyder ju inte att man behöver läsa igenom alltihopa för att bilda sig en uppfattning om tråden. Har jag nått intressant att skriva om skriver jag det. Vill jag svara på ett inlägg gör jag det. Däremot kan man inte "kräva" att någon svarar på ens inlägg. Är det en pågåend diskussion så kanske nästa person som skriver hellre vill fortsätta på den diskussionen en att svara på mitt inlägg. Eller skriva något helt nytt, vad vet jag?

Vad det gäller inläggens längd så tycker jag att man anpassar längden efter vad man har att skriva. Krävs det mycket text så blir det mycket text annars inte. Men man bör ju ändå ha en tanke i bakhuvudet att skriver man för långrandigt och detaljerat i ett inlägg så kanske läsarna tappar intresset långt innan texten är slut och bara lämnar tråden utan att ta sig till mitt inlägg. Återigen får man hänvisa till sunt förnuft... J.

Nu kan det ju vara så här som orsakar döda ämnestrådar. Att vissa verkar framstå

som någonslags avgörande monopol över ämnet. Är dessa inte aktiva i ämnet så verkar tråden

tappa sin verkande betydelse.

Så dyker någon upp med ett enkelt inlägg - men ingen susning av någon som svarar.

Bara ödsligt.

Ska det vara på det sättet?

Som sagt ingen kan kräva att någon annan svarar. Det är givetvis upp till var och var och när man vill svara men man kan som sagt inte kräva svar. Och nej ingen av oss har "monopol" dock försöker vi att hålla lite ordning och reda. Stänga eller flytta topix som redan finns någon annan stans tex. J.

Sign in to follow this  

• Create New...