Gå till innehåll

Frågor om olika raser


Karl

Rekommenderade inlägg

Satt å letade efter en bra tråd att ställa frågor om olika raser, fast hittade ingen.

Här kommer min första fråga:

1. Vad heter den rasen som Klingonerna avskyr och som ser ut som små hårbollar? Varför avskyr klingonerna den?

2. När började Borg ge sig ut i galaxen? När assimilerades den första rasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt å letade efter en bra tråd att ställa frågor om olika raser, fast hittade ingen.

Här kommer min första fråga:

1. Vad heter den rasen som Klingonerna avskyr och som ser ut som små hårbollar? Varför avskyr klingonerna den?

2. När började Borg ge sig ut i galaxen? När assimilerades den första rasen?

Hårbollarna som klingonerna hatar heter Tribbles. Klingonerna hatar dem för att de inte gör annat än äter och förökar sig, den anledningen gav i alla fall Worf.

Har ingen aning om när Borgerna började härja runt. Men jag har för mig att jag läst att det var någon gång på 1100-talet, vår tid räknat. Är det någon som kan bekräfta det? Den första assimilerade rasen är nog med all sannolikhet species 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de här "hårbollarna" Tribbles, var är de med nånstans då? Jag har inte sett något avsnitt ur startrek med dom, eller så har jag bara allmänt missat dom.

Det finns 3 avsnitt med Tribblar samt i Star trek III (TSFS)

TOS the Trubles with tribbles

TAS more tribbles more trubbles

DS9 Trials and Tribble-ations

I avsnitten är tribblarna med i stora delar men i Filmen är dom ba med en kort tid (typ 30 sek)

Sen så är det inte konstigt att man inte ser dom då Klingonerna har haft ett stort korståg för att utrota dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första assimilerade rasen är nog med all sannolikhet species 1.

Det är nog mer troligt att den första rasen som assimilerade av borg är nr 2 då grund rasen borg troligen är nr 1

Eftersom borgerna såvitt jag vet aldrig refererar till sig själva som en ras i något avsnitt så är det en fråga om det är canon eller inte. Ur våran synvinkel kan de ju också ifrågasättas som "ras" då de består av en massa andra raser fast med samma inplantat och medvetande.

Fast den här diskussionen passar kanske bättre in i Borg - numrering av arter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, förklarar varför jag inte sett dom så mycket. Har ju lite DS9 kvar att se och TOS, TAS slipper jag gärna, håller mig mest till TNG; VOY och ENT.

Men filmen har jag beställt nu på special edition, så då får man väl se om man kan lägga märke till Tribblarna där!!

ENT kanske får in dom då, då är de ju inte utrotade ännu, låter ju som en ganska rolig ras annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju visserligen bli ordning i diskussionen, men för att tydliggöra det hela:

Denna diskussion är till för frågor om olika raser och grupperingar, men finns det redan en befintlig diskussion (som det exempelvis finns om Borgerna, Federationen och Klingonerna) så för den diskussionen där. Likaså, om diskussionen om ex tribblarna blir stor, så kanske det kan vara av värde att göra en egen diskussion om dem och avsluta samtalet om dem här.

Jag säger det här och nu, då det redan i första inlägget togs upp om Borgerna. I stället för att det senare blir rörigt så kan man "stämma i bäcken" redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...