Jump to content

ENT: Avsnitt # 308-313 *SPOILERVARNING*

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

Chosen Realm avhandlar religiös fanatism på det sedvanligt förenklade sätt som vi sett så många gånger förr i Star Trek-sammanhang. Ska man skildra religösa fanatiker bör man åtminstone försöka göra dem trovärdiga; dvs. inte göra dem så lättpåverkade av våra "hjältar". Här sår man tvivel hos personer som antas vara uppväxta som hjärntvättade med religi??sa dogmer. Ska man smyga in såna här nutidsrelaterade referenser (självmordsbombare) kan man väl ändå göra det med lite mer finess? Och för andra gången i denna säsong påpekar jag att man omvänder inte djupt rotade åsikter och livsåskådningar under ett par dagars tid utan vidare! Religiösa fanatiker är tragiska individer, och borde därför portätteras på ett mera uppgivet sätt. Avsnittet känns väldigt oengagerat och Enterprisebesättningen, förutom Archer vandrar mest omkring och ser ut som rörliga kulisser med repliker. Ännu en spik kistan för denna serie tro?

Chosen Realm får 7/10

Nåväl, lättpåverkade var de knappast.

Två personer var det pga tidigare tvivel och det kan knappast betecknas som ovanligt.

Däremot belyses här konsekvenserna av både vad religiös fanatism kan vara samt vad konsekvenserna (i slutscenen) kan bli om allt går fel.

I scenen där Archer frågar vad som skiljer de stridande åt i trosuppfattningen får han förklaringen:

"vi tror på att skapelsen ägde rum på 9 dagar, de andra tror på 10 dagar"

Så lite som skiljer och ändå ....

Ett tänkvärt och bra avsnitt.

Chosen Realm får 7/10

Nåväl, lättpåverkade var de knappast.

Två personer var det pga tidigare tvivel och det kan knappast betecknas som ovanligt.

Däremot belyses här konsekvenserna av både vad religiös fanatism kan vara samt vad konsekvenserna (i slutscenen) kan bli om allt går fel.

I scenen där Archer frågar vad som skiljer de stridande åt i trosuppfattningen får han förklaringen:

"vi tror på att skapelsen ägde rum på 9 dagar, de andra tror på 10 dagar"

Så lite som skiljer och ändå ....

Ett tänkvärt och bra avsnitt.

Lättpåverkade? Jo visst, eller är Enterprise besättning utbildade att snabbt kunna omprogramera ofördelaktiga beteenden hos okända utomjordiska raser? Självklart är kanske inte alla religiösa fanatiker så fanatiska, min kritik riktas främst på Star Treks oförmåga att skildra nutisrelaterade ämnen på ett sätt som engagerar tittarna. För det första skapas ingen emotionell koppling till fanatikerna som tar över Enterprise. Redan tidigt inser man som tittare att avnittet bara kommer att bli en transportsträcka till det oundvikliga slutet, där fanatikernas ledare utmanövreras med list av våra rättrådiga hjältar; som i detta fall enbart bestod av Archer. I stort sätt alla delar av avsnittet är tillrättalagda enligt formulär 1A; den första likheten som slår mig är med slutet på Star Trek Insurrection där Archer bytts ut mot Picard. Varför tar inte skaparna chansen att använda sig mer av Xindi i den här storyn för att friska upp minnet hos sin falnande tittarskara? Vad har avsnittet för budskap sedan? Sluta följa religiösa ledare? Börja tänka själv? Luddigt, luddigt... Vi som tittare dumförklaras med övertydligheter, visst fasen leder religiös fanatism till fruktansvärda konsekvenser, det behöver inte Star Trek upplysa oss om, vilken nyhetssändning som helst räcker utmärkt.

I samma stund jag sett klart avsnittet ville jag glömma bort det, men kunde inte låta bli att irritera mig på vart Star Trek är på väg...

Lättpåverkade? Jo visst, eller är Enterprise besättning utbildade att snabbt kunna omprogramera ofördelaktiga beteenden hos okända utomjordiska raser? Självklart är kanske inte alla religiösa fanatiker så fanatiska, min kritik riktas främst på Star Treks oförmåga att skildra nutisrelaterade ämnen på ett sätt som engagerar tittarna. För det första skapas ingen emotionell koppling till fanatikerna som tar över Enterprise. Redan tidigt inser man som tittare att avnittet bara kommer att bli en transportsträcka till det oundvikliga slutet, där fanatikernas ledare utmanövreras med list av våra rättrådiga hjältar; som i detta fall enbart bestod av Archer. I stort sätt alla delar av avsnittet är tillrättalagda enligt formulär 1A; den första likheten som slår mig är med slutet på Star Trek Insurrection där Archer bytts ut mot Picard. Varför tar inte skaparna chansen att använda sig mer av Xindi i den här storyn för att friska upp minnet hos sin falnande tittarskara? Vad har avsnittet för budskap sedan? Sluta följa religiösa ledare? Börja tänka själv? Luddigt, luddigt... Vi som tittare dumförklaras med övertydligheter, visst fasen leder religiös fanatism till fruktansvärda konsekvenser, det behöver inte Star Trek upplysa oss om, vilken nyhetssändning som helst räcker utmärkt.

I samma stund jag sett klart avsnittet ville jag glömma bort det, men kunde inte låta bli att irritera mig på vart Star Trek är på väg...

Tja,

då måste jag i såfall vara lättengagerad ;)

Sen vet jag inte varför det måste finnas en emotionell koppling till

fanatikerna. Jag behöver ingen sådan, utan tycker snarare att det är

bra att en sådan inte finns när det gäller "virrhuvuden" som dessa.

Sedan utmanövreras dessa fanatiker inte enbart av Archer, utan med god hjälp av både T´Pol, Phlox, säkerhetsvakter samt MACOs.

Budskapet; javisst se vad religiös fanatism kan ställa till med och hur vansinnigt små "skillnader" de påverkas av i grunden.

Ev kunde detta avsnitt varit ett dubbelavsnitt istället.

Visst, det går bra att se vilken nyhetssändning som helst för att förstå detta, men det skadar aldrig att upprepa detta budskap gång på gång.

"Falnande tittarskara", om det nu stämmer vilket jag förutsätter att Du har belägg för. Så betänk att i dagens mediasamhälle så konkurrerar ST mot fler kanaler, mer individ- och gruppanpassade specialprogram, internet mm, vilket inte var fallet på 70,80 & 90-talet.

-----------------------------------------

I övrigt så varför skulle Archer & co stanna kvar på denna förstörda värld, vad skulle de kunna göra???

Nej, detta var ett bra avsnitt med ett mkt tänkvärt budskap.

Tja,

då måste jag i såfall vara lättengagerad ;)

Sen vet jag inte varför det måste finnas en emotionell koppling till

fanatikerna. Jag behöver ingen sådan, utan tycker snarare att det är

bra att en sådan inte finns när det gäller "virrhuvuden" som dessa.

Sedan utmanövreras dessa fanatiker inte enbart av Archer, utan med god hjälp av både T´Pol, Phlox, säkerhetsvakter samt MACOs.

Budskapet; javisst se vad religiös fanatism kan ställa till med och hur vansinnigt små "skillnader" de påverkas av i grunden.

Ev kunde detta avsnitt varit ett dubbelavsnitt istället.

Visst, det går bra att se vilken nyhetssändning som helst för att förstå detta, men det skadar aldrig att upprepa detta budskap gång på gång.

"Falnande tittarskara", om det nu stämmer vilket jag förutsätter att Du har belägg för. Så betänk att i dagens mediasamhälle så konkurrerar ST mot fler kanaler, mer individ- och gruppanpassade specialprogram, internet mm, vilket inte var fallet på 70,80 & 90-talet.

-----------------------------------------

I övrigt så varför skulle Archer & co stanna kvar på denna förstörda värld, vad skulle de kunna göra???

Nej, detta var ett bra avsnitt med ett mkt tänkvärt budskap.

Klart man blir engagerad av Star Trek, åtminstone när man vet hur bra det skulle kunna vara när de anstränger sig lite istället för att ta de lättaste vägarna...

Vad jag menade med emotionell koppling var att vi som tittare är förväntade att känna något för virrpannorna, exempelvis paret som väntar barn. Detta slarvas snabbt bort och jag brydde mig åtminstone inte det minsta ifall de hade sprängt sig själva eller ej.

Jag håller med dig om att detta kunde ha fått varit ett dubbelavsnitt istället. Det känns allt för ofta i enterpriseavsnitten att man försökt pressa in en från början kanske ganska god idé i en fyrtio minuters handling, något som exempelvis i detta fall inte fungerar alls.

Fanns det några andra skådisar förutom Archer och ledaren för fanatikerna i senaste avsnittet? Inte många som hade någon repiker åtminstone... Jag tycker förövrigt att doktor Phlox är lite för duktig; han löser exempelvis allt som oftast medicinska problem som gäckat utomjordiska forskare i decenier, på bara ett par dagar.

Seriens dalande tittarsiffror har bland annat omnämnts på denna sajts nyhetssektion.

Det är lätt att avsluta ett avsnitt med en "pampig" CGI-bakgrund, men som tidigare skrevs; vad hände sedan? Det orkar inte författarna bry sig det minsta om, som tittare ska vi ha glömt bort dessa religiösa fanatiker tills nästa vecka... Detta börjar allt mer likna upplägget på de övervägande Voyageravsnitten, tyvärr!

Detta är i min mening ett av de sämsta avsnitten i säsong 3 efter det totala bottennappet North Star.

Chosen Realm har fått mycket dålig kritik gär på forat. Tycker dock att det är ett ganska bra avsnitt. Jag tycker att de religösa fanatikerna särskilt deras ledare är bra skildrade. Att rättfärdiga vilka handingar som helst i trons namn är känneteckenet för religös fanatism. Tycker det är bra när Archer övertalar gravida kvinnan och hennes man att gå över på deras sida. De tvivlade ju redan innan - annars hade Archer aldrig kunnat övertala dem. Angriparna suddade ju ut databadsen med insamlad information om Xindi. Undrar hur det löser detta i framtida avsnitt.

Phlox sätt att lösa problemet med "självmordsbomberna var allt för enklet. Vidare border avsnittet varit ett dubelavsnitt eftersom det finns många lösa trådar. En anna sak som jag är kritisk till är att besättningen tar igen skeppet utan att någa blir skadade. Fanatikerna måste helt enkelt vara väldigt dåliga skyttar.

Trots detta blir mitt betyf 8 av 10.

Chosen Realm

Avsnittet var okej, men jag håller med om att det var för mycket Archer och för lite av den övriga besättningen. Temat med självmordsbombare är ju aktuellt, men ett ST-avsnitt ska innehålla kritik mot samhället, men inte helt bestå av det. Hela avsnittet kändes ju som om det var menat som kritik mot fanatiker. Finessen med ST är att sådan kritik ska ligga lite dold, men ändå vara uppenbar. Men, men, det var ju actionspäckat som vanligt, relativt högt tempo och i stort sett sevärt.

Betyg: 6/10

3.13 Proving Ground: Jag tror jag drar upp den tidigare spiken jag hamrade ner i Enterprisekistan... Detta är i min mening Enterprise när det är som bäst, kontunitet, återkommande raser (Xindi och Andorianerna) och karaktärer (Shran). Vi slipper ägna en dryg tredjedel av avsnittet till att ytligt bekanta oss med någon ny ras/representanter för denna ras. Här är det raka rör direkt från start, även om folket bakom serien kände sig nödgade att lägga in en lååång resumé över vad som har hänt tidigare. Nåja detta avsnitt relaterar ju faktiskt till händelser ifrån minst sex tidigare avsnitt (räkna själva får ni se).

Jeffrey Combs repriserar för fjärde gången rollen som den andorianska commandern Shran, och för er som har sett Deep Space 9 vet att detta är en kompetent, men relativt okänd skådis som tillför en serie mycket substans. Shran är en mångfasetterad karaktär, varken helt ond eller god, men kan under rådande omständigheter på ett ögonblick slå om åt endera hållet. Samspelet/maktspelet mellan Archer och Shran är underhållande och även Reed får en värdig motpart i skepnad av den kvinnliga Andorianen Talas. Egentligen är historien ganska klassisk i sitt upplägg, men i detta fall fungerar det ändå. Författarna och regisören David Livingston; som hämtat sig rejält efter zombiefloppen "Impulse", faller inte heller för frestelsen att lägga allt krut/budget på specialeffekter, även om de som ses i detta avsnitt är välgjorda. Jag kan inte heller undgå att fascineras av andorianernas antenner, och undrar om rörelserna verkligen är medvetet koordinerade att passa ihop med deras dialog och/eller sinnesstämmning? Jag undrar också varför T'pol måste byta färg på sina kläder tre (!) gånger under samma avsnitt...

Helt klart ett av de bättre avsnitten i denna skumpiga säsong. Låt oss nu hoppas på mer av denna vara och färre fristående avsnitt i fortsättningen!

Edited by Tr3kk

3.13 Proving Ground

Ett utmärkt avsnitt, med maximal kontunilitet, vad bra Enterprise blir när B&B håller sig undan. De verkar ha sneglat på stargate med den kombrimerande vad-har-hänt-som-leder-fram-till detta-avsnitt. Bra sätt att informera tittar som inte sätt de ep.

En sak som förvånade mig var storleken på Xindi vapnet, har alltid trott att det var en mindre dödsstjärna.

Andorians stälde massa intresanta frågor som borde ha ställts långt innan var är den mäktiga vulkan flottan, de borde ligga i Vulkans intresse att finna den rasen som attakerade jorden "oprovoserat" logiskt borde en sådan irationel ras även kunna attakera Vulkan.

När de skulle dricka ljusblått Andorianskt öl kändes det att Andorians bara var ett supstitut för Romulans och deras Romulan öl. Men av naturliga själ ska inte Romulans vara med utan ersätts av Andorians....

Tyckte att T'pol bytte kläder lite väl många gånger, eller kunde de inte bestäma sig utan tog alla hennes kläder i ett avsnitt. Det kändes så bra att Talas INTE hadde en djup urringning......

3.13 Proving ground

Ger jag 9/10

Samspelet mellan Archer & Shran samt mellan Reed & Talas var i sanning fascinerande. Shran slits mellan en respekt och beundran för Archer samt direkta order från sina överordnade. Detta är säkert inte det sista vi ser från Shran och hans besättning ;)

Edited by poth_99

• 2 weeks later...

Proving Ground

Kul att se Jeffrey Combs igen, och jag gillar starkt ENT's tolkning av andorians.

Avsnittet i sig var också rätt OK, även om början av avsnittet var rätt så segt. Att ägna drygt 15 min av avsnittet åt skeppets reparationer kändes lagom smart. Det känndes helt rätt att Shran gjorde som han gjorde när han fick tag på vapnet. Att vara helt snäll passar varken Combs eller Shran, men det var ändå OK att Shran var lite nice i slutet (om det nu var han).

Ger avsnittet: 7/10

3.14 Stratagem: Wow... ännu ett avsnitt som inte är helt fristående från den utstakade Xindihandlingen! Jag hade förvisso mina tvivel när vi i inledningen kastas in i något som lätt kunde antas vara en alternativ framtid (igen). Här har manusförfattarna försökt vara lite lustiga och kastar om förutsättningarna för hur ett traditionellt Star Trek-avsnitt är uppbyggt. Istället för att låta någon av våra hjältar bli hjärntvättade och grundlurade, så hamnar här en elak Xindi i en sådan situation, där han får smaka på Archers väldigt okonventionella metoder att nå framgång. Detta är ett utmärkt exempel på att Archer har väldigt lösa tyglar, och att varken Starfleets kommande strikta regelverk eller Vulcaniernas pekpinnar finns närvande. Att sedan ingen ens ifrågasätter Archers handlande kan ju tyckas lite märkligt, serien skulle defenetivt få lite mer nerv ifall det fanns lite återkommande konflikter om hur ledarskapet bedrivs ombord.

En annan tydlig trend i de senare avsnitten är ju att Archer nu mer eller mindre ensam bär upp hela serien; både Trip och T'pol har förvandlats till birollsinnehavare som knappt har några repliker alls, och de övriga ska vi inte prata om; de får ju vara glada om de syns i bild över huvudtaget...

Sammanfattningsvis ett klart godkänt avsnitt, men som kanske kunde har gjorts lite mer spännande. Jag hade också gärna velat återse några Xindi-insekter som det pratas så mycket om. Som en del i en kontinuerlig handling fungerar dock avsnittet bra.

Edited by Tr3kk

En fortsätning på Xindi historien. Tyvär var början inte det minsta spänande för man tänkte reflexmäsigt parallel-dimention eller tids-resa och allt kommer att vara som vanligt i slutet av ep och inget av detta har hänt. Någon gång hoppas jag att manusförfattarna verkligen låter det gå 1-3 år och hela Xindi sitvationen har vänt som historien, och vapnet aldriga användes och enterprise aldrig blev förstörd.

Sedan tycker jag att det är konstigt att ingen protesterar tilll förslaget att radera ut en persons minnde, och framförallt att det var så lätt och så exakt, om en halvtaskig läkare kan göra det varför kan inte Romulianerna i framtiden göra något sådant. Viste att den sista krisen var bluff och båg :) Sedan har manusförfattarna bestämt att Travis inte ska ha mer än en replik?

Sedan har vi logiken, hummm ett främande skepp närmar sig, då går vi till warp och lämnar en skyttel för att spana, vi vågar inte riskera att vår bluff slutar att fungera på grund av strålning. Sedan varför inte lämna kvar lite vrakdelar/plasma rester så får man både de nya avancerade skeppet som man kan infiltrera med och sno teknologi ifrån, forskarna som man kan fortsätta hjärntvätta som artcher föreslog, + att Xindis vapen program får ett bakslag när deras främsta forskare "dog" i en skepps olycka. Kom ihåg de har fortfarande inte löst problemet med sabotaget, så de övriga Xindi vet fortfarande inte varför deras prototyp inte fungerade som den skulle.

Annars ett mycket spänande avsnitt. Väldigt roligt att det var kontunlitet i det och att det fick ut något som förde handligen vidare i slutet.

3.15 Harbinger: Jag vågade väl inte hoppas på ännu ett bra avsnitt i denna svajiga tredje säsong av Enterprise, men ännu en gång blev jag possitivt överraskad. Detta avsnitt innehöll visseligen inte så värst mycket kontunitet i själva xindihandlingen, men väl en hel del om några utvalda besättningsmedlemmar (Travis har faktiskt ett par repliker och får även sparringfajtas lite snyggt mot en MACO). Det är också sk??nt att slippa se ännu ett avsnitt som är helt fokuserat på Archer; som även denna gång åsidosätter alla vedertagna regler för hur en befälhavare bör agera. Lite märkligt är det faktiskt att doktor Phlox inte sätter sig upp mer mot Archer, som i det närmaste torterar en av hans döende patienter. Den tid i slutet av avsnittet där Archer läxar upp Reed och Major Hayes, borde han ju istället ägnat åt att tänka över hur han själv agerar. Som en koppling till en annan diskussion här på forumet om hur man kan förbättra Star Trek, kan man ju börja undra vad Archer egentligen sänder ut för signaler; det är ju knappast något possitivt budskap längre. Hämnd rättfärdigar vilka onda handlingar som helst, eller?

Bortsett från dessa utropstecken är detta ett mycket underhållande avsnitt, om än på ett lättsamt plan det vill säga... Visst kan det tyckas lite lättköpt underhållning med sexanspelningar och testosteronstinna machomilitärer som vill banka varandra gula & blå. Som ett litet avbrott i xindistoryn fungerar dock denna typ av avsnitt faktiskt långt bättre än ännu ett helt fristående avsnitt med "veckans Alien", även om det finns en sådan alien (säkerligen B&B's bidrag till storyn) här också, men då bara i en mindre framträdande sidohandling. En fråga som återkommer till mig är dock till vad T'pol håller på att förändras till, hon tycks överge de Vulcanska särdragen mer för varje avsnitt som går... Ska hon konvertera till att bli Romulan tro?

kan mest hålla med Tr3kk

Detta var enligt mig ett behövt avsnitt... med lite intern karaktärsbyggnad och utveckling av förhållanden...

macos stridsträning var snygg, en blandning av riktigt hangemäng och några trevliga gamla "Kirk"nacksvingar :D

Sedan kan man fråga sig om blodutgutelse var nödvändigt? MEN det såg snyggt ut... och det heter "träna hårt, vinn lätt". Sedan ärvad jag disskuterat tidigare... realismen i vapnena... den totala avsaknaden av riktiga riktmedel :D Sedan... SÅ bra GÅR det inte att skjuta ;) jag tycker att Macosgruppen har varit väldigt dåligt presenterade och använda, kanske det kommer ändra på sig.

Sedan är det Archer... jag hoppas att detta sätt han beter sig har något med handlingen att göra, och inte bara ÄR! Metoderna han använder är av dagens mått regelvidriga, både enligt modern folkrätt och krigsrätt...

Jag väntar på den dag när Phlox säjer ifrån, att "nu får det vara NOG! , detta är ett "sjukstuga"(?) inte en tortyrkammare..."

Sedan så ökade intrigerna med en ny ras som har intresse i allt... spännande...

Håller med Tr3kk och Dahlberg tolkning av ep. Enterprise verkar ligga väldigt långt ifrån Gene Roddenberrys vision. Allt hat och blod käns så o-trekigt, även om det är det som lyfter ep.

Om vi nu ska klaga på detaljer, vad är det för klantiga soldater som slåss, de är strids träning och inte boxning/brottning, vad är det för mening att kasta/fälla motståndaren och sedan låta honom resa sig upp så du är tvunen att kasta/fälla honom igen.....min akido lärare skulle skält ut dem om han såg dem :)

Att T'pol skulle ha fått order från vulkan high comand om att utforska mäniskans sexualitet låter som någon riktig B-aktig SF 50-tals film, men det var väll B & B förkänst, eller så har manusförfattarna verkligen tänkt till och låter T'pol ljuga.

Travis får faktiskt säg mer en 3 ord! :blink:

Edited by rehnvall

Om vi nu ska klaga på detaljer, vad är det för klantiga soldater som slåss, de är strids träning och inte boxning/brottning, vad är det för mening att kasta/fälla motståndaren och sedan låta honom resa sig upp så du är tvunen att kasta/fälla honom igen.....min akido lärare skulle skält ut dem om han såg dem :)

Tja... det är ju sparring... ingen idé att börja gå in på brottning, utan att få igång stances och det... Sedan så är det så att fasthållningstekniker är ingen höjdare i strid... Du tar och slänger iväg fi och letar upp närmaste vapen... Det finns inga tvår i krig....

Edited by Dahlberg

Jag tittade på förtitten till Enterprise avsnittet Doctor's Orders. Om någon mer har sett den måste dom hålla med att det är nästan exakt samma sak som i det Voyager avsnittet då hela besättningen sövs ner för att klara av att komma igenom någon strålning. dom enda som är vakna i detta Voyager avsnittet är 7of9 och doktorn, och i detta Enterprise avsnittet är det T'pol och Dr Phlox.

Dom måste ha id??torka nu... :(

Jag tittade på förtitten till Enterprise avsnittet Doctor's Orders. Om någon mer har sett den måste dom hålla med att det är nästan exakt samma sak som i det Voyager avsnittet då hela besättningen sövs ner för att klara av att komma igenom någon strålning. dom enda som är vakna i detta Voyager avsnittet är 7of9 och doktorn, och i detta Enterprise avsnittet är det T'pol och Dr Phlox.

Dom måste ha idétorka nu...  :(

Att sedan Roxann Dawson (Torres från Voyager) regiserar avsnittet skvallrar ju inte direkt om att det blir något friskt nytänktande från en "utomstående" person. Jag har redan sänkt förhoppningarna ordentligt om att detta kommer att bli ett bra enterpriseavsnitt. Man ska väl inte döma ut saker på förhand, men denna gång får jag lov att erkänna att jag är farligt nära att göra det...

3.16 Doctor's Orders: Slog mig ned framför teven med sedvanligt kritiska ögon; avsnittets upplägg lät ju allt annat än tilltalande. Nåja, det verkade ju vara fokuserat på doktorn för en gångs skull, och utan att han skulle behöva utföra några medicinska stordåd. Jag måste säga att jag gillar Phlox; han är en läkare som genom sin possitivt proffesionella framtoning ger någon form att betryggande känsla. Tyvärr verkar författarna i serien försöka överbeträffa varandra i att tillföra karaktären konstiga och i vissa fall riktigt smaklösa egenheter. Måste verkligen alla serier ha en "comic relif"? En utomjordisk karaktär kan göras intressant, annorlunda och uppseendeväckande utan att han ska behöva framstå som en idiot (ex. G'kar i B5).

Tillbaka till avsnittet. Besättningen blir som sagt tvungen att sövas ner för att skeppet ska kunna färdas genom en del av "the expanse", och bara Phlox hjärna är immun mot de effekter som skulle ha dödat alla de andra om de varit vid medvetande... ja, ja... jag köper väl det då! Självklart börjar vår käre doktor höra mystiska ljud ombord, och snart är de traditionella hallucinationerna i full gång. Inget nytt under solen än så länge alltså. Plötsligt dyker T'pol (tre klädbyten denna episod igen) upp också; men hade hon inte också sövts ner? Tydligen inte, jag grimaserar lite och tittar vidare. Självklart uppkommer komplikationer med Enterprise också, så vår kära doktor får med hjälp av tidigare instruktioner från de övriga besättningsmedlemmarna försöka få fart på warpmotorn och lite annat, allt under överseende av en "emotionellt nedbruten" T'pol, som uppför sig väldigt suspekt. Nåja, det får ju faktiskt sin förklaring i slutet av avsnittet.

Avsnittets upplägg är väl egentligen inte helt likt sin Voyagerförlaga, men är ändå tråkigt förutsägbart och som jag befarat: helt fristående från den övriga handlingen... hallucinationer till följd av fenomen i rymden är ett uttjatat koncept, och räcker i min mening inte att bygga upp ett nytt fräscht avsnitt på. Men ändå, en inte helt värdelös episod; doktorn visar att alla ombord på skeppet inte nödvändigtvis förstår sig på all teknik och hur det fungerar, samt den lilla twisten med T'pol i slutet. En sak till; Travis har ingen replik i detta avsnitt heller... jo, kanske en föresten, men regisören Roxann Dawson stängde av ljudet då... ;)

Chosen realm: Ett lång tråkigt avsnitt. Som jag helt klart inte gillar men det är ändå bättre än carpenter street och extinction. Det får 5/10 av mig.

Harbinger: Tyckte det var ett av dom bättre avsnitten av säsong 3. Jag gillar slagsmålet mellan Hayes och Reed. Men jag tror inte att Hayes försöker ta över säkerheten på enterprise det är bara Reed som tror att Hayes är som hans släkt från flottan och jag tror inte att T'Pol fick order av the vulcan high council att utforska människans sexuallitet. Om ni frågar mig så är hon kär i Trip ;) 7/10

Edited by Enterprise_Nx-01

Share

• Create New...