Jump to content
Sign in to follow this  
Bradis_Mamma

Religioner i Star Trek

Recommended Posts

Jag håller med om att denna diskussion har urartat och jag ber om ursäkt ifall jag "trissat" upp den ytterligare, men när vissa inskränkta personer i detta forum i klartext smutskastar och idiotförklarar världens alla religionsutövare är det svårt att tiga. Jag kommer på Pjotr'ks uppmaning inte att kommentera detta ämne ytterligare, eftersom det kommer att leda bort från Star Trek, samt att meningsskiljaktigheterna mellan parterna är så stora att ingen lär kunna övertyga den andra.

Min grundidé men den här tråden var om Star Trek hade någon officiell förklaring till varför religionen verkar ha dött ut om ca 150 år. Vad jag förstår så finns det ingen sådan förklaring utan de som finns är "off" (för att använda en rollspelsterm). Jag har fått mitt svar (eller vetskapen om att svaret inte finns egentligen) så jag är nöjd.

Jag har precis köpt en bok som heter "Religions of Star Trek". Det finns två böcker med samma namn som utkommit under 2002-2003, denna gavs ut 2003. Den verkar vid en första anblick bra och som att den väger alla delar av religion mot varandra. Boken har en tydlig kvalitativ inriktning, alltså inte bara att den rabblar upp fakta. Den är skriven av Ross S Kramer, William Cassidy och Susan L Schwartz och är utgiven av Westview. Jag kan rekommendera den för lite djupare läsning omkring religion.

I boken nämns ex Borgdrottningens uttalande i filmen FC (I am the one... bring order to chaos...) som ett religiöst antagande liknande de uttalanden som sagts om de egyptiska gudarna.

Min grundidé men den här tråden var om Star Trek hade någon officiell förklaring till varför religionen verkar ha dött ut om ca 150 år. Vad jag förstår så finns det ingen sådan förklaring utan de som finns är "off" (för att använda en rollspelsterm). Jag har fått mitt svar (eller vetskapen om att svaret inte finns egentligen) så jag är nöjd.

Titta bara på vårt samhälle, hur många som går in för den "västerlänska teknologin/liberalsmen" som star trek bygger på/är en förlägning av låter relioner påverka sitt dagliga liv? inte många, även om vi lever efter moralen av relionen och hoppas på någo typ av rekarnition/andra liv.

Tänk nu en värd då "västerlänska teknologin/liberalsmen" dragits yterligare ett par snäpp. Då har relioner nog blivit en historisk företelse, som praktiseras av några "udda" typer men acepteras av de ultra-liberala samhället. Man begraver folk mest för att ära den avlidne och folk följer ultra-libraismen som i sin tur kan spåras i (vissa) relioner.

Star Trek är i stora drag en möjlig framtid.

Det hoppas jag verkligen! Vore i alla fall jätte spännade ;)

I DS9 dsikuteras ganska mycket religion framförallt Bajorans religion. I ett avsnitt (ha glömt vad det heter) dikuteras Bajorans tro om The Wormhole. Mrs O´Brian undervisar i skolan om den vetenskapliga teorin vilket inte gillas av vissa religösa ledare. Sedan finns det andra ledare som har en liberalare inställning. Denna extrema åsikterna som inte vill gå i dialog med andra är en negativ sida av religion som skildras i detta avsnitt. Å andra sidan finns de de som delar samma religion men ändå är beredd att acceptera oliktänkande. Detta handlar om hurt man tolkar religionen.

I Voyager ha Chacotey en slags religion när han går på sk. Visionquests. Även om han veta att dessa inte är religöst framkallade utan framkalls med hjälp av en slags apparat har dessa religös innebörd.

Även om man inte hör så mycket om religion är de mycket intresserade av filosofi och klassisk musik i Star Trek. Det kanske är så att det är lite svårt att leta efter gud när man har varit överallt. Mysterierna kvarstår dock. Tror det handlar mer om att leta efter snavet inne i sig själv än utanför. Dit är vi på väg också i dag vilet inte är så konstigt efteresom Star Trek påverkas av vår samtid.

Man kan tycka att ST har en sekulariserad syn på religion, men samtidigt får vi ta del av andra världars religioner. Bajorens är ju ett starkt religiöst folk med en nästan fanatisk tro på sina profeter.

För mig handlar inte ST i första hand om trosfrågor och om det finns en skapare till kosmos, utan om underhållande sci-fi. Sen är det intressant hur andra religioner

framställs på andra världar. Religion är ett otroligt känsligt ämne som nästan alla har en åsikt om, därför är det snudd på modigt att man har religioner med i ST med tanke på hur det ser ut på vår egen värld, men ST speglar ju den tid vi lever i.

Min egen syn på tro och religion är ju ganska ointressant, då detta handlar om religioner i ST och inte min egen syn på tro och religion. Det är svårt att inte bli uppslukad av känslor när man debatterar ett sådant het ämne som detta, och därför är det än viktigare att behålla fokus och inte hamna i fördomar och i dömande attityder mm.

För mig är det en person i ST som på ett underbart sätt gestaltar detta med religion och dess snåriga värld av tabun och obesvarade frågor. Kira i DS-9 hon brottas med sitt eget samvete och religiösa tankar på ett öppet och "mänskligt" sätt, som jag själv känner igen och det tycker jag gör henne trovärdig i sin roll.

Inga Muslimer och ingen religon?

För att det utspelar sig i FRAMTIDEN.

Men om det skulle komma en alien till oss och det visar sig att det finns annat liv i Universum.. Skulle inte alla religioner bli rätt knäppa då?

Då vet vi ju att vi inte är unika..

Och varför ha med religion.. så trist =P

Inga Muslimer och ingen religon?

För att det utspelar sig i FRAMTIDEN.

Men om det skulle komma en alien till oss och det visar sig att det finns annat liv i Universum.. Skulle inte alla religioner bli rätt knäppa då?

Då vet vi ju att vi inte är unika..

Och varför ha med religion.. så trist =P

<{POST_SNAPBACK}>

Det intressanta är att både Koranen och Bibeln talar om liv utanför vår egen värld.

För mig skulle det vara helt underbart om det dök upp en "alien" för det skulle bara visa vilken fantastisk "Livsskapare" vi har. :D

Det intressanta är att både Koranen och Bibeln talar om liv utanför vår egen värld.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant, var någonstans i böckerna står det?

<{POST_SNAPBACK}>

B??da böckerna talar om "himlarymder". Bibeln talar till och med om att det skulle ha funnits andra humanoida raser på Jorden innan människan.

Jag skall komma tillbaka med lite bättre info om det. Det skall också finnas en bok om detta ämne.

Det som är intressant är att varken Bibeln eller Koranen är främmande för det med liv utanför Jorden. :)

Verkligen en intressant diskussion, det här. Tack också för länken ovan - även om denna artikel motsäger vad EoNeel säger. Det skall bli intressant att höra vad han har att säga om frågan, mer detaljerat, för jag har aldrig själv funnit bibliska noteringar om detta.

Även om frågan om Bibeln inte är helt relaterad till ämnet för denna diskussion, så tycker jag ändå det är okej att diskussionen får fortsätta. Försök att hålla diskussionen saklig. Blir det en diskussion om för eller emot religionen så gillas detta inte.

Båda böckerna talar om "himlarymder". Bibeln talar till och med om att det skulle ha funnits andra humanoida raser på Jorden innan människan.

Jag skall komma tillbaka med lite bättre info om det. Det skall också finnas en bok om detta ämne.

Det som är intressant är att varken Bibeln eller Koranen är främmande för det med liv utanför Jorden. :)

Bibeln talar inte om liv utanför jorden, inte heller om motsatsen. Det är riktigt. Angående himlarymderna så talas det om diverse väsen som änglar, serafer och keruber.

Men detta "Bibeln talar till och med om att det skulle ha funnits andra humanoida raser på Jorden innan människan" måste vara fel. i 1:a mosebok (genesis) kan vi följa hela skapelseprocessen från "låt det bli ljus" via jordens tillkomst till människan. Där finns ingen plats för "humanoida raser på Jorden innan människan" det måste vara helt tagit ur luften.

Båda böckerna talar om "himlarymder". Bibeln talar till och med om att det skulle ha funnits andra humanoida raser på Jorden innan människan.

Bibeln talar inte om liv utanför jorden, inte heller om motsatsen. Det är riktigt. Angående himlarymderna så talas det om diverse väsen som änglar, serafer och keruber.

Men detta "Bibeln talar till och med om att det skulle ha funnits andra humanoida raser på Jorden innan människan" måste vara fel. i 1:a mosebok (genesis) kan vi följa hela skapelseprocessen från "låt det bli ljus" via jordens tillkomst till människan. Där finns ingen plats för "humanoida raser på Jorden innan människan" det måste vara helt tagit ur luften.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte hunnit leta upp ställena, men jag vet att Hesekiel talar om när jättar vandrade på jorden och i samma bok talas det om himlavagnar.

De ställena jag kom på nu så här på rak arm (jag sitter på jobbet och måste ju jobba också,he,he) är ;

1mos6:4

På den tiden - och även senare- när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.

vish 14:6

När de övermodiga jättarna förgicks i urtiden var det också i en båt som världens hopp kom undan, och lotsade av din hand kunde den mannen efterlämna fröet till ett nytt människosläkte i världen.

Det finns faktiskt mycket spännande i Bibeln. Det skall även stå något om urtidsdjuren. Jag återkommer gärna med mer info. :D

De ställena jag kom på nu så här på rak arm (jag sitter på jobbet och måste ju jobba också,he,he) är ;

På den tiden - och även senare- när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.

När de övermodiga jättarna förgicks i urtiden var det också i en båt som världens hopp kom undan, och lotsade av din hand kunde den mannen efterlämna fröet till ett nytt människosläkte i världen.

Det finns faktiskt mycket spännande i Bibeln. Det skall även stå något om urtidsdjuren. Jag återkommer gärna med mer info. :D

<{POST_SNAPBACK}>

När det gäller gudaväsendena du nämner så vill jag påpeka att Bibelkommissionens ger en mycket djärv tolkning, när den ersätter textens »Guds söner» med »gudaväsen». En sådan tolkning av uttrycket i fråga är dock inte ny. Redan i 1917 års Bibel heter det i »ordförklaringar och sakupplysningar» att »Guds söner» i 1 Mos 6 är en biblisk benämning för änglar. Så det är änglar, det handlar om och inget jordiskt.

Urtidsdjuren du nämner är säkert synonymt med dinosaurer. Och det är de som är jättárna med stort rykte, som sedemera förgicks i urtiden. Och det nya människosläktet är samma släkte som det tidigare, fast det började om med noa och hans söner.

Och vem sitter inte på jobbet...många sura blickar slängs mot mig just nu.... :rodna:

<{POST_SNAPBACK}>

När det gäller gudaväsendena du nämner så vill jag påpeka att Bibelkommissionens ger en mycket djärv tolkning, när den ersätter textens »Guds söner» med »gudaväsen». En sådan tolkning av uttrycket i fråga är dock inte ny. Redan i 1917 års Bibel heter det i »ordförklaringar och sakupplysningar» att »Guds söner» i 1 Mos 6 är en biblisk benämning för änglar. Så det är änglar, det handlar om och inget jordiskt.

Urtidsdjuren du nämner är säkert synonymt med dinosaurer. Och det är de som är jättárna med stort rykte, som sedemera förgicks i urtiden. Och det nya människosläktet är samma släkte som det tidigare, fast det började om med noa och hans söner.

Och vem sitter inte på jobbet...många sura blickar slängs mot mig just nu.... :rodna:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl inte i första hand själva översättningen jag är ute efter utan själva känslan av detta inte är främmande i bibeln. Jag tycker att om det är "gudaväsen" som får barn med en människa så blir barnet inte helt "mänskligt". Sen kan man ju också fråga sig vad en ängel är? ;)

Någonting som jag tycker är väldigt intressant och väldigt aktuellt i DS9 är att vad som är gud för ett folk är bara en vanlig maskhålsvarelse för ett annat. En typ av liv som man inte förstår och som är mer - eller åtminstone annorlunda - utvecklad dyrkas som gudar, eller profeter vilket man nu föredrar.

Liten spoilervarning nedan:

I en diskussion i Tears of the Prophets mellan Weyoun och Damar (? el Dukat?) om bajoranerna och profeterna så är ju planen att Dukat ska fixa fram pah-vålnaderna för att de ska förinta profeterna. För vilket bättre sätt finns att knäcka ett folk än att ta ifrån dem deras gudar? Och då själva diskussionen som jag refererar till lyder ungefär såhär:

Damar: Men ni (vorta, min anm) tror ju att Grundarna är gudar

Weyoun: Det är skillnad

Damar: Jaså, hurdå?

Weyoun: De ÄR gudar.

Den absoluta övertygelsen om att Grundarna är gudar - medan de för en prosaisk cardassier bara är ytterligare ett folk i ett välbefolkat universum. Men Weyoun kan dock inte se att profeterna är gudar för bajoranerna... även om det är samma sak

Detta gör att jag gillar att leka med tanken att det kanske var så hos oss. För flera tusen år sedan när människan var mindre utvecklad än nu så kanske det dök upp en tekniskt avancerad rymdvarelse (som Picard i Who Watches the Watchers) som är förebilden till den Gud som dyrkas idag i lite olika inkarnationer. Jag personligen är övertygad om att det finns liv i universum (varför skulle vi vara ensamma?) och tycker inte att det är omöjligt att något sådant skulle kunna ha hänt. Vi var för primitiva för att förstå vad som hände och då gjorde vi det begripligt för oss själva genom att göra religion av det.

Jag är inte religiös (jag tror på evolutionen) och jag menar inte att förolämpa någons tro - men det är en intressant tanke. Eller hur?

Njaa kanske inte. Föreställningen om Gud är snarare en abstrakt föreställning om världens ordning snarare ur en person kult som the Founders är. Visst man kan se ordningen som The Founders har skapat i kvadranten som en ordning på universum. Men jag skulle vilja säga att föreställningen Weyoun har representerar en mycket lite del av det religiösa hos en människa.

Visst jag tror också på utomjordiskt liv, men jag kan inte sätta dessa i relation med jordens religiösa föreställningar. Dessa härrör ifrån oss själva, de är en del av den konstruktion vi har gällande tolkandet av världen vi anser oss leva i.

Men det intressanta är betraktandet av Profeterna som gudar, uppenbarligen så är det en existerande ras som kan nå utanför de fysiska lagarna. Det intressanta är att man accepterar föreställningen av dessa som gudar. Detta skulle nog Kirk, Picard och Janeway aldrig göra. I deras värld så finns inga Gudar utan bara saker man kan förstå. Ett bra bevis på det är att den mest Gudalika figuren i ST nämligen Q, betraktas som en ras som alla andra. Att Sisko accepterar dessa som "gudar" tyder på en relativistisk livshållning, detta är dock i direkt motsatts till Kirk och grabbarna grus i TOS. Ett tips läs min artikel om religion i ST som finns på Databasen här på Startrekdb just gällande detta problem.

En annan sak som finns i DS9 som är intressant är att Bajorerna håller kvar vid sin religion trots sin enorma utveckling på den naturvetenskapliga sidan. Detta går imot all spekulation att religionen kommer att försvinna med ökad kunskap. Detta är i sig ett bevis på att jordens religion är en produkt av vår egna ras och att den alltid kommer att vara en del av oss.

En intressant detalj: Vetenskapligt har man kommit fram till är guds existens är med 67% tillförlitligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du hört detta? Mycket intressant i så fall!

En intressant detalj: Vetenskapligt har man kommit fram till är guds existens är med 67% tillförlitligt.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det spännande!

Jag läste det i senaste nr av illustrerad Vetenskap. Där fanns en formel mm.

Visst är det spännande!

Ooo... Illustrerad Vetenskap? Kan du redogöra för något argument de framförde? Jag tycker det låter som något i stil med "om du slår en tärning tillräkligt många gånger finns det en chans att du får upp en sjua".

Visst är det spännande!

Ooo... Illustrerad Vetenskap? Kan du redogöra för något argument de framförde? Jag tycker det låter som något i stil med "om du slår en tärning tillräkligt många gånger finns det en chans att du får upp en sjua".

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Det var lite mera sofistikerat än så. Formeln såg mkt vetenskaplig ut. :huh:

Edited by EoNeel