Jump to content
Sign in to follow this  
Borg1

Uniformerna i Star trek

Recommended Posts

Detta på att starfleet med jämna mellanrum(eller som det ska heta: att filmakarna i varje ny enterprise serie) byter uniformer, detta för att det ser snyggt ut (och kanske för att förvilla oss dödliga att diskutera detta på mer än tio sidor).

det har funnits ett inlägg om detta tidigare... men det verkar vara borta...

hur som helt så tror jag att det hade med olika sektioner att göra... röd = bridge, gul = engineering, grön = medical(?) eller nåt sånt iaf...? det e iaf olika i olika generationer av starfleet, så det skiljer ju sig lite... och ENT utspelar sig ju i början av alltihop, så då hade de antagligen inga såna system utan alla hade funktionella gråa uniformer på sig...

I Enterprise har dom ju blåa uniformer med färgen på axlarna. I de senare säsongerna av DS9 däremot så har dom grått med färgen på en tröja under och på armarna av jackan/uniformen (heter Starfleet Jacket om man ska köpa den från den officiella fan-klubben).

hur som helt så tror jag att det hade med olika sektioner att göra... röd = bridge, gul = engineering, grön = medical(?) eller nåt sånt iaf...? det e iaf olika i olika generationer av starfleet, så det skiljer ju sig lite... och ENT utspelar sig ju i början av alltihop, så då hade de antagligen inga såna system utan alla hade funktionella gråa uniformer på sig...

I Enterprise har dom ju blåa uniformer med färgen på axlarna. I de senare säsongerna av DS9 däremot så har dom grått med färgen på en tröja under och på armarna av jackan/uniformen (heter Starfleet Jacket om man ska köpa den från den officiella fan-klubben).

Men det är för att DS9 utspelar sig några hundra år efter ST: Enterprise. Det blir lite ändringar för att det kanske skall bli lite lättare att se skillnad på de olika rankerna

Edited by Karl

Tänk på att det finns en massa officerer som aldrig syns, som normalt styr och ställer över sina avdelningar. Tex Worf har tre-fem fänrikar och löjtnanter under sig, som i sin tur styr och ställer över sina säkerhetsavdelningar. Dessa syns väldigt sällan i avsnitten, men man måste tänka på att de alltid finns i bakgrunden.

En annan sak jag tänkt på är att det verkar som om alla cardassier (mjo) har identiska uniformer om man inte är Gul eller Legat. Hur ser de skillnad på varandra?

Men det är för att DS9 utspelar sig några hundra år efter ST: Enterprise. Det blir lite ändringar för att det kanske skall bli lite lättare att se skillnad på de olika rankerna

Jag vet, men jag bara rättade ett annat inlägg. :)

Se: citatet

Har inte Cardassians gradbeteckningar på främre delen av kroppen, det ser väll ut som små skepp och annat som flyger runt.

<{POST_SNAPBACK}>

Flyger runt? Nej... dom har ju bara ett stort gult märke (iallafall en av rangerna, kom bara in ihåg några andr färgexempel).

Fast nu när jag skulle hitta ett bild exempel så såg jag http://www.startrek.com/imageuploads/20030...red/240x320.jpg, så det är kanske bara Gullarna som har det, såhär ser märket ut iallafall: http://www.startrek.com/imageuploads/20030...bol/320x240.jpg fast gult och i metall...

har jag för mig anyway.

EDIT: Wops, den bilden var en gullad cardassian, så jag vet inte. :)

Edited by Trojan1313

Igår kom äntligen min TNG-uniform från Kronos One. Mönstret och färgerna på den var precis som de borde vara. Kvaliten var ganska enkel, absolut inte dålig, men enkel. Slutsumman hamnade på 399 kr, vilket är ungefär vad jag räknade med. Transporten tog c:a 5 arbetsdagar, vilket är helt OK. Så i det hela är jag mycket nöjd med uniformen.

Kronos One är absolut en nätbutik som jag kan rekommendera. :)

Synd bara att jag inte har en webbkamera, så att jag kunde visa den. :(

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men jag ville inte skapa en ny tråd när det redan finns en.

"The Experience" verkar ha rätt klent sortiment... Bara två TOS-uniformer och en enklare TNG-uniform. Jag är nog mer ute efter den modernare svarta DS9/VOY uniformen med färgat axelparti.

"Kronos one" har den uniformen i två utföranden. En billigare "Standard" variant, och en dyrare "Deluxe". De kostar £25 vs. £40.

Den dyrare har visst axelvaddar, resår i midjan och är tillverkad av ett annat material.

Är det någon som vet hur den dyrare ser ut och känns i verkligheten? Är den bra?

Jo, visst ligger det i fel avdelning. Jag la faktiskt aldrig märke till i vilken avdelning tråden låg eftersom jag hittade den via sökfunktionen. Egentligen var det väl den här tråden som spårade ur ett tag.

Jag startar en ny under quarks.

Måste man ha varit kadett för att kunna jobba som Underofficer

tex Underofficer med säkerhetstjänst

Edited by Ling

Jag har ingen uppbackning ifrån serierna men jag skulle tippa på nej, inte enligt dagens traditioner.

Du befodras till underofficier från att ha varit typ crewman. En Cadet blir ju Fänrik vid avklarad träning

För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer.

men jag e helt säker på att EMH har grön uniform...

Men du har fel eftersom dom har INGA gröna uniformer.

Den kan ha en lite grön nyans i ett vist ljus men den är BLÅ

eller så har du konstiga inställingar på TVn

Det har inte slagit någon att man har ändrat färgkoderna för medical, doktorn i VOY har en grön uniform, när dom ändrade design på TNG-uniformerna till VOY/DS9,TNG uniformerna så fanns en "övergångsuniform", medicinsk personal hade VOY uniform med klarblå axlar samtidigt som TNG-uniformerna.

Jag tror att det finns en scen i ST-generations där det bevisas...och om det fortfarande ska diskuteras så får väll dom som vill kalla det för en mörkare nyans av turkos

Edited by mikael_f_86

Jag har ingen uppbackning ifrån serierna men jag skulle tippa på nej, inte enligt dagens traditioner.

Du befodras till underofficier från att ha varit typ crewman. En Cadet blir ju Fänrik vid avklarad träning

Med underofficer antar jag att menar typ sergant alltså non commisioned officer. Och då är svaret att man inte behöver ha varit kadett för att bli det utan det räcker med att ha jobbat tillräckligt länge och bra plus eventuellt gått en specialutbildning.

Cadett är man under tiden man utbildar sig till officer. När man är klar med utbildningen blir man oftast fänrik (handsome). Man kan också bli fältbefodrad även om man inte gått/gått klart utbildningen om ett högt befäl tycker att du är tillräckligt ducktig. Du kan då få gå/gå klart utbildningen senare om det behövs. Exempel är Wes i tng och Nog i ds9. J.

Vad det gäller VOY är jag mer inne där. Där är befälsordningen denna: Janeway-Chokotay-Tuvok-Paris-B'lanna-Harry. Vad det gäller Seven borde hon komma efter men hon har ju ingen bestämd Rank.

hon är egentligen inte ens medlem av stjärnflottan(vilket är en anledning till att hon aldrig bär uniform förutom i ett holoprogram hon själv hittar på.

För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer.

det borde det finnas...som det är nu har både doktorer och forskare blå uniformer så en borde få gröna uniformer istället och maskingubbar(som Geordi , O´Brien och Be´lanna)borde få oranga uniformer för att skilja sig från säkerhetsfolk.:klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Edited by K´hogh son of Klintoch