Jump to content

Taken

Lady Mercury

Recommended Posts

En mycket trevlig miniserie av Steven Spielberg från 2002.

Taken är något av det bästa jag har sett inom Sci fi i hela mitt liv!

Intressant rollista med bl.a Julie Benz från Buffy & Angel.. ;)

Taken spans spans five decades and four generations, centering on three families: the Keys, Crawfords, and Clarkes. World War II veteran Russell Keys is plagued by nightmares of his abduction by aliens during the war; the Roswell incident transforms Owen Crawford from ambitious Air Force captain to evil shadow government conspirator; the unhappily married Sally Clarke is impregnated by an alien visitor. As the decades go by, the heirs of each are affected by the machinations of the aliens, culminating with the birth of Allie Keys, who is the final product of the aliens' experimentation and holds the key to their future.

Taken!

• 3 months later...

Den går ju på Canal + nu. Jag har iofs....*censur*

Sett de två första avsnitten i serien, långa är dom 1 och en halvtimma styck. Trots att det är Roswell och efter andra världskriget den startat i (som oändligt många serier/filmer gör) så tycker jag de lyckats med manus och allt.

Det är småspännande, men det är långt ifrån det bästa jag sett dock.

• 2 months later...

måste dock ändra mig nu. Har sett 6 av 10 avsnitt och serien har blivit otroligt spännande tycker jag! Även om det finns visa likheter med skepp och varelserna från andra serien/filmer (inkl. Spielbergs egna) så är storyn väldigt bra och väldigt intressant handling. Kul att det händer mycket saker i den!!

I only speak english. Is it possible to translate this forum?

I am sorry, DixonHill, but this forum is a swedish spoken forum. The english is not possible here, only the scandinavian languages (swedish, danish, norwegian) who are easily translatable for scandinavian with any one of those languages.

There are several forums available in english, please look for any one that suits you, at Open Directory Project. Section 31 has a great forum. Feel free to try it!

Jag har nu sett (om jag fattat det rätt) att Canal + ska sända Taken en omgång till, på tisdagskvällar. Om det är nu på tisdag den 20 eller tisdagen därefter vet jag tyvärr inte. Men de ska börja sända den i fall fall, har jag uppfattat det som. :D

Edited by Thalaxian

Sett klart hela serien/filmen nu. Blev nästan tårögd alltså. Tråkigt att den bara var 15 timmar lång, skulle gjorts mer. Fast det är klart, hade nog varit svårt.

Temat är ju bra att det spänner över flera årtal och att vi människor inte riktigt vet vad som kommer hända etc..

Men men, kan ju inte spoila för mycket heller eftersom det är så många som inte sett den.

Den kommer snart på DVD, kostade inte alls så mycket. Jag ska nog köpa den i varje fall. Lär ju se om serien igen!

Taken är så bra, så jag köpte den på DVD (R1)...

Serien blir ju inte sämre när supersöta :wub: Heather Donahue som spelar Mary Crawford är med...

Edit: Finns det någon som vet hur man kommer i kontakt med Heather?

Har letat och letat efter kontaktuppgifter utan framgång.

Skulle inte vara helt fel med en autograf...

heather.jpg

Edited by WaxDeo

Finns det någon som vet hur man kommer i kontakt med Heather?

Har letat och letat efter kontaktuppgifter utan framgång.

Har du prövat med www.imdb.com eller fanns det inget där heller?

För övrigt så fattar jag inte hur Canal + tänker egentligen. Enligt reklamen så skulle de sända Taken på tisdagskvällar. Likväl så började de ju som bekant redan på sent på måndagen + att de tydligen sänder ett avsnitt per dag nu. Men eftersom Canal + är som de är så kan det ju tänkas att de ska sända Taken en omgång till efter den nu pågående. Så då får man väl hålla bättre koll.

Edited by Thalaxian

Taken var en mycket bra serie. Det är inte många såna här bra serier/filmer som slutar lika bra. Många tycker jag får ett fånigt slut, men det tycket jag inte om den här.

Nä, Taken var en mycket mycket bra serie. Vissa delar satt man ju som på nålar på. De var mycket spännande. :D

Den får 10/10 av mig.

Taken var en mycket bra serie. Det är inte många såna här bra serier/filmer som slutar lika bra. Många tycker jag får ett fånigt slut, men det tycket jag inte om den här.

Nä, Taken var en mycket mycket bra serie. Vissa delar satt man ju som på nålar på. De var mycket spännande. :D

Den får 10/10 av mig.

Håller med dig till 100% Kanske blir det en uppföljare med tanke på slutet...

Dom flesta skådespelarna är jättebra, men det finns några som verkligen sticker ut enligt mig: Dakota Fanning (Allie), Heather Donahue :wub: (Mary) och Emily Bergl (Lisa)...

• 8 months later...
En mycket trevlig miniserie av Steven Spielberg från 2002.

Taken är något av det bästa jag har sett inom Sci fi i hela mitt liv!

Intressant rollista med bl.a Julie Benz från Buffy & Angel.. ;)

Taken!

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, "av Steven Spielberg" är väl kanske att ta i. Han ligger bakom i egenskap av producent men jag undrar hur mycket inflytande han har haft egentligen förutom att välja ut regissörer och producera.

hur som helst, vi hyrde den i helgen och jag blev positivt överraskad. Den var inte så medelmåttig som jag trott på förhand men den var inte heller så bra som många sagt. På något sätt tycker jag att serien fungerade mycket bra på 40, 50 och 60-talen. Sedan mattas det hela i mitt tycke.

En lite irriterande sak är att Crawford-karaktärerna blir så besatta av projektet men det är inte förrän långt senare som man får någon som helst inblick i varför! T ex Owen Crawfords fanatism förklaras långt efter hans död. Fram tills dess känns han bara överdriven och oförklarlig som karaktär. Det finns en hel som jag tycker att man kunde gått djupare in på, andra saker som känns lite luddiga.

Slutsatsen blir nog att serien är alldeles för lång för sitt eget bästa. Man hade gott och väl kunnat halvera den och sedan tajta till materialet.

Jag har stått och fingrat några gånger på denna box när jag har varit på videobutiken. Jag var på väg att köpa den när jag var i Ullared för 390kr, men jag tänkte att efter som jag inte har hört något om den så fick det vara. Gissa om jag ångrar mig efter att ha läst vad ni har skrivit om den i detta topic. Jag känner att jag måste se den på en gång.

Det jag undrar lite är vad ni sätter för betyg på den?

Det jag undrar lite är vad ni sätter för betyg på den?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jag är ju lite mer negativ än många andra här men på det stora hela är den ju sevärd så betyget bör hamna på 7/10 iaf.

Om den sedan är värd att köpa ställer jag mig mer osäker till. Jag kan tänka mig att det nog dröjer väldigt länge innan jag vill se den igen. Mycket därför att jag har allt färskt i minne och att överraskningsmomenten därmed är avslöjade. Så att köpa den känns inte för min del särskilt troligt. Men jag kan tänka mig att hyra den igen över ett par dar om nåt år eller så. Kostade bara 50 pix här och det var det värt.

• 3 months later...

Har nu sett två avsnitt av denna serie. Jag tycker den verkar välgjord. Det är några saker som jag kan hänga upp mig på, men i det stora hela så är det riktigt underhållande.

Personligen så tar det mig emot när det gäller detta med ufon men denna serie lägger det på ett lite annorlunda plan, och det gör det spännande.

Edited by EoNeel

• 2 weeks later...
Personligen så tar det mig emot när det gäller detta med ufon men denna serie lägger det på ett lite annorlunda plan, och det gör det spännande.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du utveckla lite. Är det serier i stil med arkiv x so du inte gillar eller?

Jag hållr också på att titt igenom serien och har humnnit 4 avsnitt. Jag gillar den hittills. Tycker att det är ett kul koncept att följa famlijer under så lång tid. Har ni sett att den ondskefulle översten från taken är en av huvudpersonerna i 4400