Jump to content
Sign in to follow this  
Praetor Tyrnoc

Framtiden för Star Trek?

Recommended Posts

Alltså alla bara klagar på Enterprise ingen på forumet verkar gilla serien själv älskar jag den och om den skulle sluta vissas efter 4 säsonger så skulle det vara jätte tråkigt :( Ingen klagar ju på voyager eller ds9 så varför just enterprise snälla svara mig :huh:

Kanske så är det så att dom sätter på T'pol tajtare klädder bara för att få up tittar siffrona men det är svårt att få up tittar siffrorna USA när det finns så många kanaler och så många andra serier som konkar ut enterprise. Men enterprise rules enligt mig :P

Förslag på hur den kan bli bättre?

Den kan tyvärr inte bli bättre. Enterprise är en serie bestående av en serie fast med de mest ointressanta karaktärer och sämsta manusskrivande någonsin. Serien bidrar inte till någonting, utan fungerar som ett slags svagt nödenergisystem för att hålla Star Trek-franchisen vid liv. Nej, Enterprise(synd att en dålig serie ska fläcka ned ett annars så storslaget namn) är och förblir dynga.

Tja

det var väl det jag trodde ...

När man kommer med påståenden om att någonting inte fungerar el är "dåligt" så har man en skyldighet att förklara varför och därefter komma med förslag på hur det skall fungera bättre ...

Detta börjar likna en proteströrelse mot Ent där Ni säger nej, usch och vi vill inte ...

Javisst och det är Ni Er fulla rätt att göra , men jag köper inte sådana "Nej-argument" utan vidare.

Jag får väl hjälpa Er lite då.

Ent är en mkt bra serie med intressant story och bra karaktärer ... men det kan enl min mening utvecklas ytterligare med

1. Fler dubbelavsnitt

2. Använd fler samt utveckla karaktärer som tex Macos

3. Låt Shran och hans besättning bli en partner i kampen mot Xindis

4. Lite mer "kärlek" och relationer

Jag förstår inte varför du INTE köper mina/våra nej-argument. Jag tycker jag har varit tydlig i min kritik, dvs. att serien har svaga karaktärer och en ointressant story. Man kan ha synpukter på vad som kan bli bättre i serien, men också inte. Jag kan inte komma med något konkret exempel på vad som skulle kunna göra serien bättre därför att de idéerna skulle innebära att serien förändrades totalt i sin helhet och det fungerar inte i realiteten. DS9 är jag heller inget stort fan av, men jag kan se den bl.a. därför att den har en del intressanta karaktärer och för att den helt enkelt är annorlunda än de tidigare installationerna. Din liknelse mellan denna Enterprise-kritik och en proteströrelse är helt riktig tycker jag. Det är i princip en proteströrelse som förkunnar sitt missnöje gentemot de som styr Star Trek-franchisen, vad är dåligt med det? Det bevisar ju bara att Trekkers ställer krav, att det förespråkar Star Trek av hög kvalitet och att denna försummelse inte är acceptabel.

Det verkar dock som att denna kritik har tagits på allvar. Det rapporterades igår att en annonym källa inom Paramount ska ha läckt information om diverse kommande förändringar inom Star Trek-franchisen, det är obekräftade uppgifter men ganska troliga. Om dessa uppgifter visar sig att vara riktiga så kanske bl.a Bermans jobb ryker inom kort. Enligt uppgifterna kommer man i februari att tillkännage vidare info angående de förändringar man eventuellt avser att genomföra.

Edited by Praetor Tyrnoc

Jag förstår inte varför du INTE köper mina/våra nej-argument. Jag tycker jag har varit tydlig i min kritik, dvs. att serien har svaga karaktärer och en ointressant story. Man kan ha synpukter på vad som kan bli bättre i serien, men också inte. Jag kan inte komma med något konkret exempel på vad som skulle kunna göra serien bättre därför att de idéerna skulle innebära att serien förändrades totalt i sin helhet och det fungerar inte i realiteten. DS9 är jag heller inget stort fan av, men jag kan se den bl.a. därför att den har en del intressanta karaktärer och för att den helt enkelt är annorlunda än de tidigare installationerna. Din liknelse mellan denna Enterprise-kritik och en proteströrelse är helt riktig tycker jag. Det är i princip en proteströrelse som förkunnar sitt missnöje gentemot de som styr Star Trek-franchisen, vad är dåligt med det? Det bevisar ju bara att Trekkers ställer krav, att det förespråkar Star Trek av hög kvalitet och att denna försummelse inte är acceptabel.

Det verkar dock som att denna kritik har tagits på allvar. Det rapporterades igår att en annonym källa inom Paramount ska ha läckt information om diverse kommande förändringar inom Star Trek-franchisen, det är obekräftade uppgifter men ganska troliga. Om dessa uppgifter visar sig att vara riktiga så kanske bl.a Bermans jobb ryker inom kort. Enligt uppgifterna kommer man i februari att tillkännage vidare info angående de förändringar man eventuellt avser att genomföra.

vad är det för ryckten som du har hört? Eller vet du bara att Paramount har haft en läcka? Det skulle vara kul att få reda på lite grejor :)

Enterprise_Nx-01: Tror att folk klagade på voy också särskilt i slutet då allt bara gick på sparlåga och man väntade att de skulle komma hem.

7of9 såg ut som en bimbo i sina kläder men åtminstånde var karaktären väldigt intresant. T'Pol käns som en 7of9 kopia, fast hon får inte ha den pondusen/handlingskraften som 7of9 hadde, rykterna säger att Paramount drog den logiska slutsatsen (hur tänkte de) att VOY gick dåligt på grund av att de fans så många starka kvinnor. Så kvinnorna i ENT skulle vara "resarverade" och "kvinliga" vet inte om ordet resarverade är det rätta sättet att beskriva det på.

Edited by rehnvall

Nåväl

vi kommer uppenbarligen inte längre ...

En diskussion blir meningslös när den ena sidan hävdar att

Ent har dåliga karaktärer och en ointressant story och slutar

med sin argumentation där.

Samt att den andra sidan är mer el mindre nöjd (som alltid

i en serie) , men gärna tar en diskussion om ev förändringar

som kanske skulle kunna göra Ent ännu bättre ;)

Slutligen "anonym källa inom Paramount" , ange gärna var Du får dessa uppgifter från.

Slutligen "anonym källa inom Paramount" , ange gärna var Du får dessa uppgifter från.

Ja, som jag tidigare sagt så är detta obekräftade uppgifter och bör därför tas med en nypa salt, men dom är ytters intressanta. Jag hänvisar till länken nedanför för er som vill läsa mer:

Cinescape

Hej Ni där ute!

Jag har en "bekant" som jobbar med reklam i LA! Hon har bland annat varit med på möten där de har diskuterat angående Enterprise och StarTrek på UPN som sänder och har rättigheterna till StarTrek (som ni vet!)!

Hon sa att det är så många som är intresserade av Star Trek att det inte finns någon som helst chans att de kommer "drop the show"(Med det menade hon allt som har med StarTrek att göra)!

De "gammal" avsnitten av Voyger, DS9 osv har så många tittare att de är jätte viktiga för de som jobbar med reklam på TV!

Vad jag förstått så är det så att det företag som hon jobbar på säljer reklam tiderna som finns på olika TV kanaler på TV!

Dess värre är att Enterprise repris på "dasic cabel" (inte många TV stationer billig avg.) skulle högst kanske 20% så många tittare som repriser av Voyer eller DS9!

Hon var övertygad att antigen försvinner Enterprise eller så kommer "huvuden rulla" på VICOM/UPN/Star Trek!!!!

Jag hoppas verkligen att Enterprise ersätts SNARAST, det suger och season 3 har ju verkligen blivit flopp!!

Mvh Emil

Är dte nån som vet om säsong tre kommer att visas i sverige??? Det har inte jag sett åtminstonde(i analoga nätet).

SVT har ännu inte köpt in säsong 3, troligtvis för att den ännu inte är färdig producerad. Om SVT köper in den beror på tittarsiffrorna och om dom måste spara in ännu mera pengar.

Ja, som jag tidigare sagt så är detta obekräftade uppgifter och bör därför tas med en nypa salt, men dom är ytters intressanta. Jag hänvisar till länken nedanför för er som vill läsa mer:

Cinescape

Den länken fungerade ju inte så bra. Så jag uppskattar om du skickar länkar som fungerar för att få all fakta bekräftad.

Har svt köpt in säsong 2? de borde ju sända den nu då tycker man.

Har svt köpt in säsong 2? de borde ju sända den nu då tycker man.

SVT har köpt in säsong 2 av Enterprise. Det är planerat att det skall sändas i början av sommaren. Man kommer att visa det sista avsnittet av säsong 1 för att första avsnittet av säsong 2 börjar då det andra slutade.

Okej, om de nu kommer att lägga ner Enterprise, är det då självklart att de kommer att fortsätta med att skapa en ny serie? :huh:

Problemet som jag ser det är att det är svårt att skapa en serie som är bättre eller lika bra som de gamla, som tex. TNG. -_-

För att få en ny serie att locka till sig nya tittare förutom den trogna trekfantasterna krävs nog en hel del nya grepp. För det första bör de byta ut alla gamla manusförfattare och annat inskränkt folk bakom Star Trek som fastnat i en snäv eller föråldrad syn på hur en science-fiction serie bör se ut. Acceptera att Gene Roddenberrys ursprungliga visioner inte längre går att applicera i dagens kärva TV-klimat. Ytterligare en variant av TOS/TNG/VGR/ENT, med den tillhörande utforskning av okända världar, möta veckans alien skulle defenetivt bli den sista spiken i kistan för Star Trek på TV.

Nästa serien bör i min mening för övrigt inte starta förrän efter ett uppehåll på ett par år efter det att Enterprise tagit slut/lagts ner; allt för att öka "suget" efter ny trek. Förslagsvis borde nästa serie göras mer episk, samt beröra och involvera fler personer än besättningen ombord på ett mindre skepp. Något som skulle locka tillbaka gamla fans av Star Trek vore ju att sätta samman skådespelare från tidigare serier i ett nytt sammanhang. Här finns det ju ett otal möjligheter att välja ifrån; TNG, DS9 och VGR utspelade ju sig mer eller mindre parallellt och det vore kanske inte helt omöjligt att få med någon från TOS och ENT heller med tanke på alla tidsparadoxer som inträffar i tid och otid... Dessa nu mer erfarna karaktärer tillsammans med en handfull nya kunde ju då vara spelpjäser i en historiskt upplagd serie om Federationen och starfleets framtid eller undergång. En sådan serie skulle kännas som en betydligt värdigare avslutning på Star Trek, än en serie som sakta tynade bort och sedemera lades ned.

Edited by Tr3kk

Prova nya grepp för att locka nya tittare, är det inte precis vad Enterprise har gjort? Eller iallafall försökt göra.

Ja, försökt göra åtminstone... problemet är ju att förutom att ENT utspelar sig i en annan tidsepok, så ser då jag inte så värst många nya grepp. Många avsnitt skulle utan någon större omskrivning kunnat utspelat sig i Voyager. Vissa fristående episoder känns för övrigt just som omskrivna TOS/TNG/VGR-avsnitt. Har man inga nya berättelser att komma med, är ju kanske nedläggning ett bättre alternativ.

Det är som du säger, inte så mycket nytt, jag har sett flera avsnitt som handlar om något återanvänt ämne, och det är ganska störande. Det verkar som om dom har svårt att få nya idéer och det bådar inte gott för en relativt ny serie.

Sen är det ju Paranounts/UPN's fel också eftersom dom inte gör någon direkt reklam för Enterprise, det är något som jag också har sett kommenteras i flera amerikanska forum, och att Rick Berman kan vara på väg ut. Det kan kanske rädda serien genom att få in lite nytt folk med förhoppningsvis fräsha idéer.

Jag hoppas verkligen att Enterprise får hålla på i åtminstone ett par säsonger till, det är det verkligen värt och jag hoppas också att SVT börjar sända Enterprise snart igen (vem vill vänta till sommaren?).

Är det inte en mycket stor risk om man lägger ner all Star Trek ett par år att det glömms bort och att det senare bara finns de gammla Trekkerna kvar?

Om man tar och kickar de gamla manusförfattarna kommer det komma en massa "gröna" manusförfattare som i stälet för att fräscha upp serien bara gör en massa fel som vi Trekkers kommer att reta oss på? Kan man inte låta de gammla manusförfattarna vara med på ett hörn för att undvika att det görs en massa pinsamma fel?

Är det inte en mycket stor risk om man lägger ner all Star Trek ett par år att det glömms bort och att det senare bara finns de gammla Trekkerna kvar?

Om man tar och kickar de gamla manusförfattarna kommer det komma en massa "gröna" manusförfattare som i stälet för att fräscha upp serien bara gör en massa fel som vi Trekkers kommer att reta oss på? Kan man inte låta de gammla manusförfattarna vara med på ett hörn för att undvika att det görs en massa pinsamma fel?

TOS blev ju faktiskt populärt flera år efter att serien lades ner, så att skapa lite efterfrågan tror jag definetivt inte skadar Star Trek som fenomen. Just nu tror jag Star Trek av icke-fans mest anses som ett ständigt pågående fenomen, kanske lite som en igenkännande trygghet att återvända till när andra nya Sci-Fi serier läggs ner till höger och vänster. Jag tror alltså att Star Trek tas lite för givet och att man som mindre aktiv tittare tror sig kunna återvända till när som helst.

Förutsättningarna för nya manusförfattare är ju att de har ett brinnande intresse för Star Trek, och gärna är inbitna fans själva. Att anställa folk som aldrig hört talans om Trek vore ju ren idioti, men det har ju faktiskt inträffat både en och två gånger i Star Treks historia... En bättre kommunikation med tittarna och de riktigt hängivna Star Trek fantasterna vore väl bättre än ha vakande ögon från respektingivande mossiga författare som säkert indirekt bara skulle hämma allt nytänkande.

Såg just det här (scrolla ner till slutet). Kanske är ett skämt eller något men dom brukar vara rätt ut på den sidan... vi får väl se.

Är det en av de allmäna inläggen längst ner, i så fall vilket av dom? Eller är det om texten?

I själva artikeln... Den är uppdelade i vissa sektioner. Den sista av dem med rubriken "TO BOLDLY BLOW LIKE NO TREK HAS BLOWN BEFORE!!"

Edited by nx01

Hittade en intressant artikel där Bergman disskuterar framtiden för Star Trek!

:!!!: OBS! KAN INNEHÅLLA SPOILER OM FRAMTIDA STAR TREK FILM SAMT VILKA GÄST SKÅDESPELARE SOM KOMMER SÄSONG 4 :!!!: :!!!: :!!!:

By Kristine

September 16, 2004 - 7:58 PM

Rick Berman, the co-executive producer of Star Trek: Enterprise isn't operating under the assumption that the upcoming fourth season will be Enterprise's last.

"We are not working with the premise that this will be the last season but ever since The Next Generation we have never looked beyond the current season," he told IESB.net's Robert Sanchez. Berman does believe, however, that after Enterprise finishes its run, a new series will not immediately follow. "There [are] currently no plans right now for any new [Trek] TV series. A break from Star Trek on TV [after Enterprise] wouldn't be a bad idea," he said.

Berman noted that the fourth season of Enterprise will be packed with guest stars, including wrestling star Paul "The Big Show" Wight, who plays an Orion slave trader, Golden Brooks (Beauty Shop) and Robert Iler (The Sopranos). He noted that negotiations are still continuing with William Shatner (James T. Kirk), who may appear later on in the season.

When asked about the proposed Trek feature film, Berman acknowledged that something is in the works, though in the very beginning stages. "The rumors [about the film] are not very accurate, we are in very early stages and we are not sure what we will see at the end," he said. "A few things that I can share is that the movie will be a prequel and probably after Enterprise. It will be like nothing we have ever seen on Star Trek and it will be based on all new characters."

To read the complete interview, please visit IESB.net

källa: TrekToday 

Han säger ju rakt ut att det troligen inte kommer en ännu Star Trek serie efter enterprise.....

Var tycker ni om det?

Innebär detta slutet för Star Trek?

------------------------

Jag hoppas att det innebär slutet för Star Trek. Star Trek är så pass bra (själva konseptet bakom det) att det vore synd om det tog slut.

Fast å andra sidan, kanske det börjar bli för tjatigt. Det har ju redan gjorts 5 Star Trek serier. Det är kanske inte möjligt med ännu en serie för att det inte ska bli för mycket.Men som Star Trek fan så skulle det bli en besvikelse om det slutade.

Om det nu blir ännu en serie så är det kanske det är inte så dumt med uppehåll.

Första tanken så protesterade jag på iden. Å andra sidan kanske de är just vad de behöver.

Tid..

För att hitta på en bra grund inför nästa serie. Se bara vad som hände med ENT, det har ju tagit ett tag innan de fick någonlunda balans med serien. Tittarsiffrorna och åsikterna om serien (ENT) har ju inte varit den bästa i början...

Vi får helt enkelt vänta och se..

Edited by Kathryn Archer

Naturligtvis så är det inte slut med star trek sagan efter "enterprise". Men ett upphåll skulle nog göra underverk. Både för serieskaparnas kreatvitet, showens kvalitet och tittarnas förmåga att inta och smälta det som redan varit.

Jag hoppas bara att det inte blir ett uppehåll på 17-18 år som mellan "originalserien" och "the next generation" Det skulle jag nog inte överleva...

Ähh, stryk "nog" föresten... ;)

Sign in to follow this  

• Create New...