Gå till innehåll

Varför tittar ni på Star Trek?


Rekommenderade inlägg

Ni får ursäkta mig, men jag ser inte relevansen i att B'Ellas kompis var lik Tom Paris, eller riktigt vad det har med diskussioner om star trek att göra.

B'Ella kan svara om hon vill, men jag anser att vi lägger ner 'min kompis är lik- - - - '-diskussionen sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag såg först något enstaka avsnitt av TOS/TNG, men gillade det inte (berodde nog mest på att jag inte förstod engelska då). Men sedan såg jag "Generations" på 5:an, vilken jag tyckte var jättebra.

När sedan SVT talade om att de skulle sända Voyager tänkte jag "Ska nog följa den här serien, den kan väl inte vara mer än 2-3 säsonger", när jag sedan förstod hur många säsonger det egentligen fanns, var det försent (jag var redan fast).

Sedan tipsade en kompis mig om stvoyager.nu, så jag gick in och kollade där. Sedan tipsade en annan kompis mig om att jag kunde gå med i Swedish Trekkers. Och det var väl när jag sedan skaffade mig min uniform (från Tekniska Muséet i Sthlm) som jag blev riktig trekker. Strax efter det bestämde jag mig för att gå med på detta forumet, eftersom jag pratat så mycket Star Trek med mina kompisar att de nästan slutat tycka om det (tv-serierna alltså, pratet tröttnade de på långt mkt tidigare).  :) Hoppas att det aldrig händer här.

:borg1:  ::cardassian:  :ferengi:  :jemhadar:  :kazon:  :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog också alltid gillat sci fi. Jag tror det började med att jag såg på TNG när jag var jätteliten. Men sen visade dom inget mer så det liksom slutade eller svalnade av, sen när voyager började togs det upp igen. Fast det går inte att jämföra VGR med TNG, TNG har mycket (Enl. mig) klass och stil än VGR, även om det är mycket 80-tal i TNG. Bäst tycker jag är TOS med mycket humor och kassa men ändå trovärdiga effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

När jag var liten knatte på 70-talet så minns jag att jag tittade på star trek och månbas alpha på den statliga televisionen som var den enda som fanns. Det fanns inga dvd-spelare eller videobandspelare, tänk att det funnits sådana tider...

I alla fall Jag tyckte att både star trek och månbas alpha var riktiga höjdare, lite spännande, lite skrämande. Minns en gång när vi var i vår sommarstuga på en liten ö i karlskrona skärgård som heter kålö, där fanns varken el eller rinnande vatten. Inte heller gick det någon bro dit så man var tvungen att ha båt. På andra sidan av ön så fanns det en klubbstuga för Karlskrona Sjösports Klubb, och där fanns ström och en TV. Jag och några kompisar tittade en kväll på star trek, jag minns inte vilken episod det var, men det var en riktigt läskig utomjording med. När jag sendan skulle gå hem till vår stuga på andra sidan ön, så var det mitt i natten och kolsvart ute. Jag småsprang hem genom den lilla skogen som skiljde öns norra och södra ände. Jag såg hela tiden utomjordingens ansikte framför mig, jag var riktigt skraj. Halvägs hemma så mötte pappa mej i skogen, han stod bakom ett träd och hoppade fram just som jag passerade. Han tände en ficklampa under hakan och sa "huuuuu", jag hoppade tre meter upp i luften, skrek rakt ut samt sprang runt i cirklar. Jag fick m.a.o. en alldeles extra häftig star trek afton...

Detta minne av star trek TOS är nog mitt allra första och definitivt mitt allra häftigaste.

Sedan dröjde det nog till TNG gick på tv. Såg några avsnitt i slutet av 80-talet, men även detta föll i glömska.

Men för ett par år sedan så berättade holodoc för mig om voyager som då börjat gå på tv. Han hade spelat in ett band med avsnitt som vi tittade på. Sedan dess är jag fast. helt FAST. Har köpt alla TNG boxarna och jag älskar det, samma sak med DS9, fast där har jag bara sett lite. TOS tittar jag på också nu, köpte första boxen och visst är det mer kult än jättebra.

Men hur som helst fast är jag. Sen om det beror på upplevelsen i skogen på ön, eller om det är återupplevelsen av det hela när holodoc berättade om voyager, det vet jag inte. Det spelar inte så stor roll, Huvudsaken är att man är fast. Och det är jag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en kompis som var från Canada och när vi gick i mellanstadiet så presentera han mig för ST. Han hade phasers, rymdskepp, serietidningar mm, så jag kände till skeppen, figurerna och vapnen innan TV-serien började på svensk TV. När första avsnittet av TOS började var det som att komma hem. Jag missade inte ett avsnitt. Mina föräldrar fick omboka resor och fester bara för att jag inte fick missa ett enda avsnitt av TOS, och för detta är jag evigt tacksam.

När jag blev äldre så var det, öh, andra saker som blev intressanta. Jag älskade fortfarande sci-fi och läste en hel del, men när TNG började så hade jag svårt att acceptera den nya besättningen. Det tog tid för mig att smälta Picard och gänget, men det var med DS9 som jag återupptäckte min gamla kärlek till ST och sen dess har den bara vuxit och vuxit.

Jag hade även svårt med att acceptera VOY-besättningen efter DS9, men det gick fort att älska VOY. Idag har jag problem med ENT. Jag försöker att vara öppen och inte vara så dömande och hård. Jag gillade att följa det nya gänget under hela första säsongen, men sen inför säsong två var det som något bara brast. Jag började att missa avsnitt och satt hellre och tittade på DS9 boxarna och VOY avsnitten jag har på VHS. Jag kanske är lite trög så jag hoppas att andra trekkis har nåd med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv läste jag faktiskt 2 stycken Star Trek-böcker innan jag ens sett någon av serierna. Det första Star Trek jag såg var nog när fyran körde 13 avsnitt i början av 90-talet, och sedan följde jag TOS (och senare TNG) på femman.

När SF-bokhandeln började sälja även videoband med Star Trek så började jag köpa därifrån... Ja, på den vägen är det. Fortsatte köpa böcker ända tills min 'döda träd'-bojkott för några år sedan pga att jag inte hade plats för fler böcker. Numera köper jag bara eböcker. Lyckligtvis finns det mesta ST redan som ebok.. :)

Serietidningarna köpte jag från -93 och framåt från USA (+ de 3 nummer av Spock och de 2 nummer av TNG som kom ut i Sverige givetvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mitt namn är Karl och jag är Star Trek beroende...

Jag halkade in på Star Trek då jag var hyfsat liten och TNG sändes på femman. Jag visste inte riktigt då att det fanns flera serier och även filmer (!), men senare så hittade jag även de andra serierna och filmerna. Sen så började ST: Voy att visas på SVT och då var jag självklart sittande vid TV:n och tittade :) . Efter detta har jag försökt att se det som jag missat och se avsnitt som jag älskar igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mitt namn är Karl och jag är Star Trek beroende...

Jag halkade in på Star Trek då jag var hyfsat liten och TNG sändes på femman. Jag visste inte riktigt då att det fanns flera serier och även filmer (!), men senare så hittade jag även de andra serierna och filmerna. Sen så började ST: Voy att visas på SVT och då var jag självklart sittande vid TV:n och tittade :) . Efter detta har jag försökt att se det som jag missat och se avsnitt som jag älskar igen :)

<{POST_SNAPBACK}>

ah det låter precis som min historia, fast jag heter inte Karl. :D

jo jag visste iaf. att det fanns en "original series" efter ett tag, när jag undrade varför spock inte var med längre.. *hehe* men i övrigt är det nog min historia också, efter voyager blev det även ds9... men enterprise har jag inte sett så mycket av ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det började med att jag så trejlern för Voyager i svensk TV, jag tyckte det verkade vara en löjlig serie (jag kan inte komma ihåg varför) så jag bestämde mig för att inte titta på den, men den kväll första avsnitet sändes hade jag inget att göra, så jag sate mig vid TV:n och kom in mitt i avsnittet. Efter det var jag fast

Resistens is futail. :borg1: :lol: :lol: :lol:

(stavningen på Borg frasen är troligen helt fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resistens is futail. :borg1:  :lol:  :lol:  :lol:

(stavningen på Borg frasen är troligen helt fel)

<{POST_SNAPBACK}>

ju, det är lite fel. Det skulle vara: Resistence is futile ;)

Och för att berätta hur jag började att kolla Star Trek: Det var i 70-talet, när TOS avsnitt har sändats på den österikiska TV:n. Jag gillade Spock och trodde att han är fascinerande. Senare förstod jag att det handlade också om hur alla människor kan leva och arbeta tillsammans i fred. Jag tyckte att det var en väldigt bra idé och jag började att intressera mig mer för Star Trek: jag samlade avsnitt på video, läste böcker, o.s.v. Jag har sett alla avsnitt av alla serier. Min favorit serie är fortfarande TOS, sen Voyager. Och Vulkanerna är fortfarande min favorit ras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det va bara ren tur att att ja börja kolla..

satt framför tv:en en kväll å flippade mellan kanalerna.. å rätt som det va så dök lite star trek upp på tv:en. voyager me andra ord. började kolla å gillade det..

det va år 1999 eller 2000.. så ja ha inte vatt inne på star trek spåret så länge. men när man väll började se det så blev man ju helt galen å va tvungen att ha å se allt..

sen fanns det e tjej i klassen som va helt galen i detta fenomen.

så man fick låna lite filmer å sånt av henne. å vi snackade vilt om st.

men nu mera ha man sett en hel del.

vet inte varför ja gilla det så mycke.. men ja ha alltid gillat rymden. kan sitta å titta på stjärnorna i timmar.

men serierna e ju helt underbara, sättet de lever, deras personligheter, miljön. ja skulle vilja leva så..

men men... dream on girl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min älskling var ett Star Trekfan när vi flyttade ihop, och när man är nykär vill man ju alltid dela varandras intressen så jag började titta. Och vips så var jag fast. Det var Voyager som gjorde det. Sen har det bara rullat på och nu gillar jag all Trek, även om jag har lite svårt för TOS, pga ganska stor töntfaktor :D

Så jag är inte en av de där oförstående flickvännerna som man hör talas om här på forumet ibland :D

ST-intresset har också smittat av sig på vår 9-åriga dotter nu. Hon var ointresserad helt länge, men så plötsligt för några veckor sedan så började hon gilla det jättemycket, framför allt TNG....Skoj!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började kolla på star trek eftersom min far gillade serien. Han hade sett den när den var ny på början av 70 eller slutet på 60 (vet inte exakt när den gick på svt). Så när vi hade köpt en vhs någon gång på 80-talets senare hälft hyrde vi de första två kassetterna med TNG avsnitt. Jag tyckte väl att det var lite segt när jag såg det först men sedan såg jag serien igen på kanal 5 tror jag att det var. Då fastnade jag eftersom jag gillade den positiva framtidssynen på människan. Jag tycker att det är ett ganska ovanligt perspektiv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig startade allt med Voyager på SVT. En kompis till mig hade tittat på en del avsnitt och när vi slöade framför TV:n en dag kom ett avsnitt och vi tittade i brist på annat. Och så var jag fast... inte. Jag fick till en början panik inför mängden avsnitt och serier, så jag lade ner intresset några år, tills jag ganska planlöst började följa Voyager mer seriöst på SVT. De avsnitt jag missat förökte jag hyra på VHS.

MEn det som riktigt fick mig att gå igång och komma över mängdångesten var Star Trek-visningarna på Draken i Gbg. Även här drev jag ganska planlöst in i salongen i brist på bättre en lördag anno 2003, men när jag kom ut ur salongen, då var jag fast besluten att se allt, och allra mest nyfiken var jag på DS9 som numera har kommit att bli min favoritserie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Tidigare om jag slog på tv:n och det kanske var Voyager så dröjde jag mig aldrig kvar vid det mer än i 5 min, jag visste inte ens vad Star Trek var! Tills min före detta pojkvän alltid tittade på Enterprise hemma hos mig och jag orkade inte längre sitta och läsa varje gång så då satte jag mig ner och kollade med honom.

Kaboom! Det small till och jag blev förälskad i hela Star Trek :D Om jag inte blivit smittad av honom så hade jag blivit det av hans syster (Thirteen) eller en annan vän. :P Jag tittar på det för att jag helt enkelt älskar allt som har med ST att göra..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den var en kväll som jag satt å tittade på något i tvsoffan och utav misstag satte jag mig på kontrollen så att den bytte kanal och resultatet blev att man kom till svt och första avsnittet av voy. Och sedan dess har man varit fast :D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur det började.......

Det började med att min dåvarande pojkvän tittade på Star Trek. Var inte så värst entusiastisk till en början. TNG gick på femman så som jag hade glädjen att kunna se. Jag såg avsnittet Ship in a bottle TNG säsong sex. Jag tyckte att det var spännande. Min första Star Trek kärlek vara alltså Data. Sedan följde Voyager och så småningom Enterprise. Sedan hittade jag detta forum på nätet och kort därefter gick jag med i TSS. Star Trek hade kommit för att stanna!!!!

Min första Star Trek film hette passande nog "First Contact" som jag såg på dataföreningens förhandsvisning i Lund 1997. Kanske någon som var där den gången? :borg1:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett par avsnitt av The Next Generation när det gick på TV4. Jag var en helt fascinerad liten unge. Sen ville ödet väl och Kanal 5 sände först TOS på eftermiddagarna som jag följde varje dag efter skolan, och sedan TNG som jag försökte följa så gott jag kunde. Sedan fick jag de 10 första avsnitten av DS9 på VHS som min morbror spelat in från TV1000 till mig. Sen tog det stopp... tills Voyager började sändas. Jag följde den serien så gott jag kunde. Det var speciellt! Nu på senare år har jag köpt TNG och DS9 på DVD att åtnjutas till fullo. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag såg ST var jag 8 år och hade aldrig hört ordet star trek innan. Råkade bara starta TV:n en dag, jag såg ett halvt voyager avsnitt och blev så galen i serien att efter jag kolla vad den hette skrev en massa komihåg-lappar så jag inte skulle missa det veckan efter. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag började titta på Star Trek hmm.

Eftersom min far haft parabol sen väldigt många år sen

så såg jag nog då kanal5 började visa TNG. Sen flyttade jag till

Norrtälje i lägenhet och här bor jag. Som tur fanns kanal5 :D

Min far gjorde tv.n upptagen vissa gånger och då blev

det ingen Star Trek.

Äntligen när man bor själv så kunde man börja intensivt

följa serien oavsett hur många gånger den gick i repris.

Eh hallå Gul Nador

Sen när har tv4 visat Star Trek. Var det innan dom började

marksända? Jag brukar kolla tv tidningen.

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...