Gå till innehåll

Svensk bloggintervju med JJ Abrams


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Journalisten Daniel Åberg träffade i april Star Trek-regissören JJ Abrams för TT-Spektras räkning. Åberg har nu lagt upp hela intervjun på sin blogg.

Abrams berättar bland annat att huvudinspirationen för Star Trek var Superman the movie. Han menar att Superman-filmen fick publiken att känna att Stålmannen fanns på riktigt, eftersom den introducerade rollfiguren på ett känslomässigt sätt.

Det har nog alltid varit det som varit mitt problem med Star Trek, det har aldrig känts verkligt för mig, det har känts som Star Trek.

Abrams diskuterar också huruvida varumärket “Star Trek” hjälper eller stjälper när man ska göra en långfilm.

Det beror på. Om det man gör är dåligt så hjälper det inte att ha namnet Star Trek i titeln, särskilt i länder där Star Trek aldrig har varit särskilt stort. Men om man rider på en framgångsvåg är det så klart bra. Funkar det så… Star Trek har ju otrolig potential, men alla trodde att konceptet var dött, så det var en otrolig utmaning. Det hade varit enklare att inte göra den här filmen. För mig som biobesökare när jag hör titeln “Star Trek” är min spontana reaktion “nej”. Helt ärligt. Men det jag tycker är intressant är att det bara behövs en liten grej för att ändra det där.

Fler frågor och svar om Star Trek finns på Daniel Åbergs blogg.

Åberg träffade Abrams i Paris under promotionturnén för filmen. Intervjun låg som grund för hans TT Spektra-artikel som publicerades i svensk dagspress dagarna före filmens Sverigepremiär.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...