Jump to content

Marina Sirtis om Majel och kvinnligt inflytande i Star Trek

Nyhet

Recommended Posts

Marina Sirtis, Deanna Troi i Star Trek: The Next Generation, berättade för Pink Raygun.com häromsistens om Majel Barrett-Roddenberry och om kvinnor i Star Trek. Kort sammanfattning av något av det hon sade:

Majel var underbar. När vi först fick veta att hon skulle spela min mamma i serien blev vi alla lite nervösa, för vi var väldigt olydiga vid inspelningarna och hade alldeles för roligt med varandra. Och så kommer chefens fru... Men snart nog upptäckte vi att hon faktiskt var knäppare än vi andra, och hon passade verkligen bra ihop med den galna stämningen som var vid inspelningarna. Hon var härlig [...] och var verkligen en begåvad skådespelerska och jag var så glad över att hon fick möjligheten att visa det.

Och rent personligt - paret Roddenberry adopterade mig när jag kom till USA. Jag var helt ny när jag kom till Star Trek och de såg till att jag hade någonstans att vara på semestrar och att jag inte satt ensam i min lägenhet på julen. Så jag brukade faktiskt kalla henne "mamma". När min egen mor dog och jag kort därefter såg Majel, sade jag till henne att "Du måste ta hand om dig, för du är den enda mamma jag har kvar nu...". Det var oerhört sorgligt när jag förlorade min andra mamma också.

På frågan om hur kvinnornas plats i Star Trek har förändrats sedan hon tog plats som Deanna Troi, svarar hon:

TV är en spegel av samhället. Så om du tänker tillbaka till att Majel först spelade försteofficeren i originalseriens [första] pilot och studion säger att "nej, nej, nej, vi kan inte ha en kvinna i en såda ledningsposition", så hade samhället utvecklats avsevärt till starten av Next Generation. Men efter att Denise [Crosby] lämnat serien var det bara jag och Gates [McFadden] kvar som, även om vi hade bra positioner, ändå hade v??rdande yrken. Så jag var glad över att se att när vi var klara, när de fortsatte till DS9 och Voyager, det faktiskt fanns kvinnor i starkare positioner. [...] Jag var verkligen glad över att se att de gav kvinnor mer makt. [...] Till syvende och sist är det dock sorgligt nog männens värld i [Hollywoods] showbusiness. Det finns ett fåtal kvinnor med makt, men det mest mesta sköts av pojkarna.

Källa

[ Till originalnyheten ]

• Create New...