Jump to content

Nichelle Nichols hyllar Sally Ride

Nyhet

Recommended Posts

Den nyligen bortgångna astronauten Sally Ride hyllas nu av Nichelle Nichols (Uhura).

"Mitt hjärta värker nu," skriver hon på Twitter, rapporterar Gaystarnews.com.

Nichelle Nichols arbetade under 1970-talet med NASA för att hjälpa myndigheten att hitta kvinnor samt kandidater från minoriteter för att utbilda dem till astronauter. Något som gjorde hennes relation till Sally Ride speciell.

"Sally var en av mina första och största prestationer. Hon tackade mig för det arbete jag lade ner att rekrytera dessa grupper, medan jag arbetade med NASA. Hon sa: "Om det inte hade varit för dig så kanske jag inte hade varit här"."

Hon fortsätter:

"Ride inte bara blev astronaut -- hon banade väg för många fler kvinnliga astronauter. Hon blev MIN inspiration.

Sally skapade sin egen plats i historien som den första amerikanska kvinnan i rymden, men hon var så mycket mer än det. Hon var en symbol för alla småflickor som såg vad som var möjligt att göra i livet om du arbetade hårt och studerade mycket. Sally var fysiker och älskade vetenskap -- ett område som vi bör uppmuntra alla unga människor att studera".

Sally Ride avled i cancer tidigare i veckan. Något som var okänt för de flesta vid hennes död var att hon var lesbisk och efterlämnade sin partner sedan 27 år tillbaka, skriver Gaystarnews.com vidare.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet