Gå till innehåll
Nyhet

Kan mobilspelet Star Trek Timelines vända trenden för Star Trek-spel?

Rekommenderade inlägg

timelines.jpg

 

2013 må ha varit ett bra år för Star Trek i sin helhet, men det har samtidigt varit ett svårt år för Star Trek-spel. Star Trek Online-spelare verkar vara nöjda med fjolårets utvecklingar - expansionen Legacy of Romulus, många nya episoder, röstframträdanden av Michael Dorn, med mera - men nya spel har det sett betydligt dystrare för.

 

Först ut var det påkostade actionspelet Star Trek, som marknadsfördes som en prolog till filmen Star Trek Into Darkness och inkluderade huvudpersonernas röster. Det lovades att spelet skulle höja standarden för Star Trek-spel, men istället drabbades det av usla recensioner, flera nominationer till årets sämsta spel, och en plats på Wikipedias lista över spel som är anmärkningsvärda för deras negativa mottagande.

Men spelets allra hårdaste kritiker var kanske ändå J.J. Abrams, som kallade spelet en besvikelse som kan ha hämmat STID:s framgångar.

 

Sedan kom Star Trek Rivals, ett digitalt kortspel för iPhone och iPad. Spelet fick blandade recensioner, och mycket kritik för att det var simplistiskt och ooriginellt, men samtidigt var det många som uppskattade spelets väldigt lättförstådda upplägg, och tyckte att det var väldigt kul för att vara ett gratisspel. En del klagade på att det kändes som en Triple Triad-klon med blott en väldigt ytlig koppling till Star Trek, medan andra fann en hel del nöje i att samla på de fler än tvåhundra spelkorten med olika Star Trek-motiv.

 

trexels_small_140425.jpg

 

Sist men inte minst har vi Star Trek Trexels, ett väldigt charmigt spel med snygg pixelgrafik och en hel del humor. Handlingen inleds med en monolog av självaste George Takei, och till en början är det väldigt kul att utrusta sitt skepp och utföra uppdrag på främmande planeter tillsammans med Hikaru Sulu. Tyvärr finner många att det nöjet är ganska kortlivat, och spelet övergår till att ständigt samla resurser för att kunna ta del av nya, i regel väldigt enformiga uppdrag. Väntetiderna blir riktigt plågsamma efter ett tag, när man måste samla resurser aktivt i flera timmar för att kunna påbörja nästa uppdrag, och man får ständiga uppmaningar om att spendera riktiga pengar för att snabba upp processen. Således livnär sig Star Trek Trexels i mångt och mycket på spelarens frustration, snarare än spelglädje. Att det sedan är rejält buggigt också hjälper ju inte heller.

 

Det enformiga, väntebaserade spelupplägget har lett flera kritiker till att hävda att Star Trek Trexels står för mycket av det som är fel med dagens gratisspel. Men, som recensenten Owen Faraday uttrycker det: "Det mest förargande med Trexels är att trots att det är ett sådant typiskt gratisspel är det inte gratis alls."

Det finns definitivt en del att hämta hos Star Trek Trexels - Pocket Gamer UK skriver att det "innehåller precis tillräckligt mycket intressant material för att rättfärdiga sin existens" - men på det stora hela har spelets bemötande varit långt ifrån positivt.

 

disruptor_beam_logo_140428.png

 

Men det gångna året är ju ändå gånget, och som Star Trek-fans håller vi naturligtvis ständigt ögonen på framtiden. Detta för oss att vända blicken mot Star Trek Timelines, ett kommande mobil- och webbläsarspel från utvecklaren Disruptor Beam. Utvecklaren ligger sedan tidigare bakom det populära spelet Game of Thrones Ascent, där hundratusentals spelare tävlar om att bygga det mäktigaste riket i hela Westeros.

 

Jag har själv spelat Game of Thrones Ascent i en dryg månad nu (och ligger på 271 571:a plats på spelets globala rankinglista), och jag tror att det finns god anledning för trekkies att vara optimistiska. Spelet påminner mycket om andra gratisspel i de flesta avseenden, men mycket fokus på resursinsamling och regelbundna vinkar om att jag kanske borde öppna upp plånboken och köpa lite fiktiv valuta för att ta mig framåt fortare, men hittills har det gått bra att spela utan sådana tillskott; dels så har väntetiderna varit relativt skonsamma, och dels så finns det alltid någonting annat att göra medan man väntar.

 

Det finns också en viss intern logik i spelet som gör att resursinsamlingen inte känns fullt lika långtråkig som i många andra spel. I Star Trek Trexels gällde det att ständigt samla på alla resurser för att bygga rum som inte tjänade något syfte annat än att spelet sa att de måste byggas. I Game of Thrones Ascent har varje plats man bygger ett tydligt syfte, och varje resurs har förståeliga användningsområden. Jag sparar ihop pengar till att bygga en smedja. Medan jag bygger smedjan beordrar jag mina bybor att samla ihop trä och metall till att göra svärd och yxor. Om jag istället för strid vill ta mig fram i världen med hjälp av handel och spionage lägger jag istället fokus vid att producera silke och ädelstenar, som jag sedan använder till att producera smycken och fina kläder.

 

gota1_140528.jpg

Här, där en gång låg blott en enslig kulle, har jag byggt mitt rike.

 

Hantverk och konstruktion lära ha en viktig roll även i Star Trek Timelines. I spelets visionsdokument skriver Disruptor Beams VD, Jon Radoff, att de vill ta crafting-systemet till en helt ny nivå, och ge spelaren en hel del frihet att experimentera med olika resurser och upptäcka nya sätt att kombinera föremål. Det är knappast första gången en spelutvecklare lovar någonting sådant, så man får väl ta det med en nypa salt, men det finns helt klart många möjligheter för Disruptor Beam att utforska.

 

Huvudfokus kommer dock att ligga vid handling och utforskning, någonting som många Star Trek-fans lär uppskatta, och spelet kommer att använda sig av vetenskapliga modeller för att producera en stor mängd världar för spelaren att utforska, så att varje spelare verkligen kan färdas djärvt dit ingen färdats förr.

 

Visionsdokumentet nämner även "ett konfliktsystem där vetenskap och diplomati är precis lika viktiga som din förmåga att avfyra fotontorpeder". Här lär Disruptor Beam ha användning av sina erfarenheter från Game of Thrones Ascent, för det dialogbaserade uppdragssystemet är definitivt en av det spelets starkare sidor.

 

En av det spelets svagare sidor är dock stridssystemet, som lyder under principen "klicka och vänta"; strider tar väldigt lång tid och erbjuder väldigt lite variation. Det påminner en hel del om Pokémon, fast om det bara fanns en Pokémon och den bara kunde lära sig Tackle och Scratch, och om varje drag tog en kvart.

 

En mer positiv aspekt av stridssystemet i Game of Thrones Ascent är dess sociala komponenter, och möjligheten att specialisera sig på att hjälpa sina fränder, förstöra för sina fiender eller utnyttja de som är svagare än en själv. Star Trek Timelines visionsdokument talar om möjligheten att bilda flottiljer och genomföra uppdrag ihop, men också möjligheten för konflikter. Vad skulle exempelvis hända om du vill rädda en primitiv civilisation från en naturkatastrof, medan din kompis tycker att det är viktigare att upprätthålla primärdirektivet?

 

gota_140530.jpg

I Game of Thrones Ascent måste spelaren ofta välja mellan sin familj och sitt rike, mellan list och ärlighet, och mellan trohet till de gamla gudarna eller till de nya.

 

Än så länge vet vi väldigt lite om Star Trek Timelines, men det finns nog anledning att vara optimistisk. Disruptor Beam uppger även att de vill hålla god kontakt med sina framtida spelare under utvecklingsprocessen, så den som vill vara med och påverka spelet styr med fördel sin kos till spelets officiella forum!

 

Källa

 

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×