Gå till innehåll
Nyhet

Rapport: Pressvisning för Digital Revolution på Tekniska Museet

Rekommenderade inlägg

img_4697_141023.jpg

Museistyrelens ordförande Christer Fuglesang är tillbaka i rymden, fast bara på låtsas den här gången.

 

Det är svårt att överskatta just hur mycket datortekniken har förändrat våra liv de senaste årtiondena, i allt från hur vi bokar flygresor och skickar ut julkort till fantastiska, livräddande framsteg inom medicin och hållbar utveckling.

Några som arbetar aktivt med att hänga med i svängarna är självklart Tekniska museet, "unga geniers favoritställe". I morse var det pressvisning för den kommande utställningen Digital Revolution, och jag var på plats för en vandring i den digitala världens landskap.

 

Vår vandring började i Tekniska Museets största utvisningshall, där vi hälsades välkomna bland flygplan, raketer, satelliter och andra banbrytande uppfinningar, och med presentationer av tekniska museets direktör Ann Follin, styrelseordförande Christer Fuglesang, med flera. Där fanns även representanter från brittiska Barbican-gruppen, som ligger bakom utställningen, samt från Google och Samsung, som är Tekniska Museets huvudpartners för det här projektet.

 

Digital Revolution ställdes ursprungligen ut på Barbican Centre i London, men har blivit så framgångsrik att man ville ta den på europaturné; att man valde just Tekniska Museet i Stockholm som första anhalt berodde bland annat på att deras tidigare utställning, Game On, hade blivit en sådan publiksuccé här. Det är en enorm satsning som görs, med hundratals utställningsföremål och många nya verk av internationellt kända artister såsom Björk, will.i.am och Chris Milk. Hela upplevelsen är uppdelad på fyra olika platser med en total area på nästan 2300 kvadratmeter, och man räknar med att fler än 60 000 skolelever (museets huvudmålgrupp) och säkert tiotusentals andra kommer att ta del av utställningen i någon form.

 

img_4642_141023.jpg

Digital teknologi ger din skugga vingar. Vad händer om du flaxar tillräckligt fort?

 

Under tiden de pratade kunde många av de samlade reportrarna inte undvika att snegla åt sidan, mot den vitskinande skärmen som dominerade lokalen. Då och då såg vi silhuetter passera förbi, och längsmed taket syntes vad som såg ut att vara skuggan av en livligt flaxande flock med kråkor. Det skulle visa sig att detta var en av signaturinstallationerna, The Treachery of Sanctuary; ett digitalt konstverk av Chris Milk.

 

När man träder in framför duken ställs man ansikte mot ansikte med en mörk silhuett, som ser ut att vara ens egna skugga. Men allt eftersom man rör sig omkring märker man att silhuetten tar an en egen form och ett eget liv, fast den fortsätter att efterapa ens rörelser. Trots att jag hade läst på om verket i förhand så blev jag väldigt tagen av det; det var häpnadsväckande att se hur någonting som kan tyckas så intuitivt - ens egna skugga - vrider och vänder sig enligt helt andra regler än de man är van vid.

 

img_4710_141023.jpg

Vad händer egentligen i den här bilden? Det är lite svårt att förklara; man måste se det med egna ögon.

 

Utställningen har ett brett fokus, med verk som spänner många olika medier, men också många olika skalor. Där finns storslagna verk såsom Chris Milks Treachery of Sanctuary och will.i.ams Pyramidi (se bild ovan), samt den enastående lasergrottan Assemblance, där pelare av ljus tycks anta en tänjbar form som besökaren kan interagera med. Men där fanns också många enklare verk, såsom den intelligenta skrivbordslampan Pinokio och en samling robotfåglar skapta med hjälp av hackade mobiltelefoner. I avdelningen We Create vill man visa att vem som helst kan skapa med digitala medier, även som ensam konstnär med en begränsad budget.

 

tekniska_museet_loghad_141024.jpg

Er tappre redaktör tar sig en selfie med rykande ögon. Han var långt ifrån den ende.

 

Men tekniska framsteg är inte bara häftiga och underhållande; de kan också innebära enorma framsteg inom medicin, tillgänglighet, hållbar utveckling och annat som förbättrar vår tillvaro här på jorden.

 

Ett praktexempel är graffitikonstnären Tony Quan (mer känd under sitt artistnamn Tempt1). När Tempt1 för mer än tio år sedan diagnostiserades med ALS - det vill säga samma degenerativa nervsjukdom som Stephen Hawking lever med - trodde han att hans karriär som konstnär var slut; hur skulle han kunna skapa konst om han inte kunde använda några av sina lemmar?

Till en början verkade det stämma. Tempt1 förlorade inte bara sin karriär, utan tids nog även förmågan att kommunicera med sin omvärld, annat än med sina ögon.

Turen skulle dock föra honom samman med utvecklaren Mick Ebeling. Ebeling drev själv ett företag som jobbade med animation och visuell design, och blev väldigt berörd av att höra hans historia. Han visste att det fanns tekniska lösningar som kunde hjälpa personer som Tempt1, men de var alldeles för dyra för hans familj att försörja.

Ebeling gick ihop med en grupp konstnärer och utvecklare och startade en Kickstarter-kampanj, med målet att utveckla en billig ögonrörelsesensor för personer med motorfunktionsnedsättningar.
Kampanjen klarade insamlingsmålet (och lite mer därtill), och resultatet blev EyeWriter. Med EyeWriters hjälp kunde Tempt1 konversera med sin familj för första gången på flera år, och som om inte det vore nog så har den möjliggjort skapelser såsom den här:

 

tempt1_141023.jpg

 

Sedan dess har Tempt1 även förlorat mycket av sin tidigare förmåga att röra på ögonen, men hans hjärna är lika briljant som den alltid har varit, och söker ständigt nya utlopp. Då bestämde sig Mick Ebeling och hans nystartade utvecklarcommunity Not Impossible Labs för att skapa en andlig uppföljare till EyeWriter: BrainWriter, ett system som kombinerar ögonrörelsesensorer och hjärnvågssensorer för att tillåta Tempt1 och andra som är i samma sits att fortsätta skapa.

På Digital Revolution kommer besökare kunna lära sig mer om Tempt1 och Not Impossible Labs, och prova på att använda BrainWriter för att spela dataspel.

 

img_4690_141023.jpg

Med ny teknik kommer nya möjligheter.

för att titta på Mick Ebelings TEDTalk om Tempt1 och utvecklingen av EyeWriter.

 

Utställningen öppnar imorgon, lördag den 25 oktober, och kommer att hålla på fram tills den 30 augusti nästa år. Inträdespriset kommer att vara 40 kronor för barn och 120 kronor för vuxna (förutom onsdagskvällar, då det är nedsatt pris). Då får man även tillgång till museets andra utställningar, såsom Slussen i Stockholm och Christopher Polhem - tillbaka från framtiden.

 

För mer information om öppettider och priser, besök Tekniska Museets hemsida.

 

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×