Jump to content

Star Trek i rubrikerna 27 januari 2015

Nyhet

Recommended Posts

• Forskare vid University of British Colombia i Okanagan, Kanada har skapat teknik som kan få din smartphone att göra vissa medicinska undersökningar på samma sätt som en tricorder. Tekniken gör det möjligt att bland annat mäta blodsockerhalten samt upptäcka virus, hävdar forskarna. (+)
  • Patrick Stewart berättade tidigare i januari att hans karriär gick ut över tiden med hans barn Daniel och Sophia, skriver Aftonbladet.se"Jag brukade träffa dem på söndagar, om jag hade tur. Det var jobbigt för dem". Aftonbladets rubrik för artikeln: "Star trek gick ut över hans barn" med underrubriken: "Patrick Stewart ångrar sig nu: Mina barn fick lida" är dock mycket missvisande. Stewarts barn var vuxna när Star Trek: The Next Generation började spelas in 1987. Snarare är det så att Sir Stewart talar om sin tidigare karriär som teater- och filmskådespelare i Storbritannien än sin tid som Picard.
  • På tal om dåliga rubriker med Star Trek-anknytning så hittar vi ytterligare en på Västerbottens-Kurirens hemsida: "Simon Pegg regisserar nya Star trek". Artikeln är dock lyckligtvis korrekt, då Pegg "bara" är manusförfattare och spelar Scotty i nästa Star Trek-film.
  • En av två kända kvarvarande phasers från TOS skall auktioneras ut. Phasern kommer från avsnittet Assignment Earth och beräknas säljas för mellan 40 000 - 60 000 dollar. Något rekord för vapen från Star Trek är det dock inte tal om: Kirks phaser-gevär från den andra piloten Where no man has gone before gick under klubban för 231 000 dollar 2013.

[ Till originalnyheten ]