Gå till innehåll
Nyhet

Startrek.com och Shatner hedrar Nimoy som skulle ha fyllt 84 i dag

Rekommenderade inlägg

I dag hade det varit den nyligen bortgångne Leonard Nimoys 84:e födelsedag. Både hans motspelare William Shatner och den officiella Star Trek-sidan Startrek.com hyllar honom.

William Shatner minns Nimoy i en intervju med Startrek.com. Så här svarar han på frågan om vad folk skulle överraskas av när det gäller de bägges vänskap.

- Hans sinne för humor. Leonard var väldigt rolig. Vi kom upp på scenen tillsammans och vi började skratta. Det var löjligt, vi skrattade så mycket åt varandra.

Shatner tror att Nimoys arv till eftervärlden blir att han gynnade kulturlivet på många sätt.

- Han och hans fru, Susan, har hjälpt många konstprojekt. Leonards namn finns på en teater vid Griffithobservatoriet. Och så lämnar han förstås efter sig sina barn, barnbarn och Susan och en grupp vänner. Alla våra minnen om honom kommer bara att dö när vi går bort.

Han säger också att han hoppas att Nimoy skulle ha förstått orsaken till varför han inte deltog på begravningen. Shatner var sedan månader uppbokad av en välgörenhetsmiddag för Röda korset i Florida, vilket gjorde det omöjligt för honom att återvända till Los Angels i tid.

-På eventet, som hade tusen gäster, sa jag: "Jag skulle vilja ta det här ögonblicket för att minnas Leonard och Maurice Hurley. Jag visste inte ännu att Harve Bennett hade gått bort. Så jag fick ungefär 1000 personer att tänka på Leonard och Maurice. För mig var det ingen fråga vad jag var tvungen att göra.

Startrek.com har även sammanfattat Nimoys liv med 21 stycken citat. Här följer några oöversatta och i vissa fall kortade om Spock, Star Trek och livet:

"Spock is definitely one of my best friends. When I put on those ears, it's not like just another day. When I become Spock, that day becomes something special."

"If people were to ask me, 'What are you thinking now about the original Star Trek series?,' one of the things that comes to mind immediately is the people who have not had enough recognition, and I include Walter (Koenig) and Nichelle (Nichols) and George (Takei) in that, as well as DeForest Kelley, Jimmy Doohan and Gene Coon, who gave us some wonderful writing and worked very hard as a producer."  

"I finally got a real good sense of closure for myself with Star Trek [by appearing as Spock Prime in Star Trek (2009)], and I was very happy to see Zachary Quinto take over the character. I think he´s an excellent, well-trained actor and excellent for the job."  

"The miracle is this: the more we share the more we have."

Fler citat läser du här.

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu