Nyhet Posted July 21, 2015 Report Share Posted July 21, 2015 (edited) "Lev länge och frodas" är en fras som vi slänger omkring väldigt liberalt häromkring, oavsett om det handlar om Leonard Nimoys otroliga liv eller Nichelle Nichols återhämtning. Men rekordet för långlivat frodande innehas kanske av en annan Star Trek-skådespelare, och i en ny artikel från Huffington Post berättar han om hur han kom att bli Hollywoods äldsta aktiva skådespelare. Norman Lloyd föddes i New Jersey den 8 november 1914. Han föddes in i en tid då barnskådespelare såsom Jackie Coogan och Wesley Barry hade inspirerat många föräldrar att uppmuntra sina barn till att bli artister, och redan vid åtta års ålder brukade Lloyd sjunga och dansa på klubbar och välgörenhetskonserter. År 1927 arbetade den knappt trettonårige Lloyd på sin första Broadway-musikal som en ersättare, och år 1935 fick han sin första ordinarie Broadway-roll som Japhet i musikalen Noah. År 1939 gjorde han sin filmdebut i TV-filmen The Streets of New York, även fast han själv aldrig hade sett på TV förr. Sedan dess har Lloyd medverkat som skådespelare, regissör och producent för ett hundratal filmer och TV-serier, och mer än ett dussin Broadway-musikaler därtill. Han har samarbetat med giganter såsom Orson Welles, Charlie Chaplin, Alfred Hitchcock och Stanley Kubrick, och han spelade även kapten Picards mentor, Professor Richard Galen, i TNG-avsnittet The Chase. Nu är Norman Lloyd snart 101 år gammal, vilket gör honom till Star Treks äldsta levande skådespelare (de tidigare rekordinnehavarna Olaf Pooley och Ellen Albertini Dow gick tyvärr bort tidigare i år). Men hundraåringen ligger inte på latsidan för det, och i dagarna har hans senaste film, kritikerrosade Trainwreck, haft premiär i USA (sverigepremiär: 19 augusti). Detta gör honom till den äldsta aktiva skådespelaren i Hollywood, och förutom en hälsosam diet och livsstil tror han att hans attityd förtjänar mycket av tacken. "Jag äter inte skaldjur, dricker måttligt med vin och tar ett glas whiskey varje kväll före middagen, vilket hjälper mig att hålla aptiten uppe. Jag äter kött, fågel och fisk i lagom mängder; ingenting i överflöd." "Man måste hålla sig aktiv, och man måste ha en positiv inställning, även om saker inte alltid går som man har tänkt sig. Jag tror att om man sitter och deppar så kan det skala bort flera år av ens liv." Den attityden kom väl till pass när han skulle spela in Trainwreck och fick vänja sig vid regissören Judd Apatows ganska unika stil, som uppmuntrar skådespelarna att improvisera mycket under inspelningen. Den i USA barnförbjudna komedifilmens innehåll bjöd också på en del utmaningar för skådespelaren; när ens tidigaste influenser slog igenom under den viktorianska eran ligger det inte helt nära till hands att dra sexskämt på stående fot, men det tog inte lång tid innan den rodnande gentlemannen blev lika fräck i käften som sina 60 år yngre medskådespelare. "När Apatow bad mig att vara med i den här filmen tänkte jag, 'Tänk vilket fantastiskt experiment för mig att arbeta på det här sättet, efter mer än 80 år i branschen!'". Lloyd medverkar även i den självständiga dramafilmen A Place For Heroes, som väntas ha premiär senare i år. Vilket som blir hans nästa projekt återstår att se, men vi önskar all lycka till denna man som så väl förkroppsligar Star Treks mest berömda valspråk. Källa [ Till originalnyheten ] Edited July 21, 2015 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts