Jump to content

Star Trek 2017: Bryan Fuller utsedd till medskapare för nya TV-serien

Nyhet

Recommended Posts

bryan_fuller_star_trek_2017_160209.jpg

Det var många som hoppades på en teaser för den nya Star Trek-serien under Super Bowl-helgen, men än så länge har det varit märkvärdigt tyst. Idag offentligjorde CBS namnet på en av TV-seriens medskapare: Voyager-veteranen Bryan Fuller

Bryan Fuller växte upp med Star Trek, men hans första minnen av serien kommer inte från TV-serierna i sig, utan från när hans bror brukade springa igenom barndomshemmet med en modell av en klingonska D7-kryssare.

"Star Trek-universumet har gett liv åt min fantasi sedan innan jag fick se en enda klipp," uppger Fuller. "Utan överdrift kan jag säga att det är en dröm som går i uppfyllelse, att jag ska få vara med och skapa en ny inkarnation av Star Trek tillsammans med Alex Kurtzman, och djärvt ta serien dit ingen Star Trek-serie fört oss förr."

År 1997 rivstartade Fuller sin karriär som manusförfattare med de populära Deep Space Nine-avsnitten The Darkness and the Light och Empok Nor, och sedan dess har han också skrivit tjugo avsnitt av Star Trek: Voyager. Han uppger dock själv att originalserien fortfarande är hans favorit, och har i flera år propagerat för att återvända Star Trek till TV.

"Att återföra Star Trek till TV är att återgå till dess rötter, och i många år har de rötterna blomstrat under Bryans hängivna vårdnad," säger Alex Kurtzman. "Hans encyklopediska kunskap om Star Trek-kanon överträffas enbart av hans kärlek till Gene Roddenberrys optimistiska framtidvision, som fortsätter att vägleda oss medan vi utforskar främmande, nya världar."

Utöver sin kärlek till Star Trek medför Bryan Fuller en gedigen erfarenhet från moderna TV-produktioner, såsom Heroes, Pushing Daisies och Hannibal.

Källa

[ Till originalnyheten ]