Gå till innehåll

Nytt Star Trek-baserat penn- och pappersrollspel släpps 2017


Nyhet

Rekommenderade inlägg

rpg_star_trek_adventures_160721.jpg

Det har gått mer än tio år sedan Decipher publicerade det sista supplementet till Star Trek Roleplaying Game, och sedan dess har det varit tyst på rollspelsfronten för Star Trek. Men till sommaren 2017 kommer det att ändra sig, tack vare Star Trek Adventures.

 

Jag har alltid älskat världar som man verkligen kan sylta in sig i. Tolkiens Arda och Richard Garriotts Britannia är två av mina favoriter, men det som jag har tillbringat mest tid är kanske Forgotten Realms. Det massiva multiversumet är en av de mest kända kampanjvärldarna i rollspelet Dungeons & Dragons, och i min bokhylla har jag böcker som berättar om monsters anatomi, underjordens geografi och drakars politiska intriger.

 

 

Det finns någonting väldigt speciellt med penn- och pappersrollspel. Dels det faktum att ens äventyr bara begränsas av ens egen fantasi, men även det faktum att det finns så mycket att lära sig om dem. På film och i böcker kan man skippa detaljerna och låta en universumets upplägg skifta beroende på handlingen, men i rollspel måste man förklara hur allt ligger till för att spelledaren ska kunna utforma sina äventyr och tyda spelarnas tärningsslag på ett konsekvent och spännande sätt.

 

draconomicon_160721.jpg

När jag var liten ville jag vara en drake. Och när jag läser det här vill jag det igen.

 

Så när jag väl föll för Star Trek och dess då 40 år långa historia så började jag genast leta efter ett rollspel som utspelade sig i Gene Roddenberrys makalösa universum. Problemet var att detta var år 2006, och därmed efter att Decipher slutade utveckla sitt Star Trek-rollspel, som fantasifullt nog hette just Star Trek Roleplaying Game.

 

Under det gångna årtiondet har jag samlat på mig rollspelsmaterial från Decipher, Last Unicorn och FASA, men aldrig har jag fått ta del av ett Star Trek-rollspel som fortfarande var aktuellt. Men idag kl. 17.01 (brittisk tid) ändrades det: Spelbolaget Modiphius Entertainment gick ut med att de släpper ett nytt rollspel, Star Trek Adventures, lagom till sommaren 2017.

 

Star Trek Adventures utspelar sig framför allt i det primära universumet, det vill säga det universum som samtliga TV-serier och de första tio filmerna utspelade sig i. Den första regelboken kommer att ha fokus på The Next Generation-eran, som även innefattar serierna Deep Space Nine och Voyager, men det kommer även gå att spela i originalseriens tidsålder och i Star Trek: Enterprise-eran. Fokus kommer att ligga på mänskliga karaktärer och andra arter inom Federationen, men det kommer även att tillkomma supplementböcker som utvecklar andra civilisationer, såsom klingonerna.

 

Spelmekaniken bygger på 2d20-systemet, som är en variation av det berömda d20-systemet från Dungeons & Dragons, uppkallat efter de ikoniska 20-sidiga tärningarna. I en intervju med rollspelssidan EN World säger speldesignern Chris Birch att den här varianten av 2d20-systemet anpassat för Star Treks filmiska men genomtänkta stil; det ska finnas precis lagom många regler för att det ska vara roligt att spela även utan att gå in i sin roll, men få nog att man kan lägga fokus på handlingen. Spelet kommer inte att kräva några miniatyrer för att spela (vilket är en stor lättnad för min lilla spargris), men det kommer att finnas stöd för de som vill använda sådana.

 

Vill du veta mer? Spana då in Modiphius' hemsida.

 

Källa Källa 2

 

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...