Nyhet Posted July 25, 2016 Report Share Posted July 25, 2016 När Bryan Fuller och ett gäng Star Trek-veteraner introducerade Star Trek: Discovery på Comic-Con stod mångfald och framtidstro högt på agendan. Nu har en av seriens verkställande producenter, Heather Kadin, gett oss en lite djupare inblick av vad det kommer att innebära för den kommande TV-serien. Heather Kadin är ett nytt namn för TV-tittare, men hon är inte någon gröngöling. I många år arbetade hon som inom chefspositioner på ABC, där hon bland annat arbetade som dramachef för JJ Abrams' TV-serie Alias. I den egenskapen fick hon samarbeta med manusförfattarna Alex Kurtzman och Bob Orci, och när duon år 2009 startade sitt egna produktionsbolag, K/O Paper Products, rekryterade de Kadin som chef för TV-enheten. Sedan dess har Kadin arbetat som verkställande producent för några av bolagets största TV-satsningar, såsom Matador, Sleepy Hollow och Limitless. Därmed var det kanske inte så konstigt att Alex Kurtzman rekryterade henne som verkställande producent för hans och Bryan Fullers nya Star Trek-serie, Star Trek: Discovery. Än så länge vet vi väldigt lite om vilka som kommer att medverka i serien, men av det dryga tjog namn som har offentliggjorts så är Kadin en av bara tre kvinnor, och den enda bland åtta verkställande producenter. Under en presskonferens ställde TrekMovie frågan om hon känner ett ansvar för att se till att kvinnor finns representerade i TV-serien, och det svarade hon att hon gör. "Någonting jag har märkt när jag har hållit i Comic-Con-paneler och dylikt för Sleepy Hollow är att det finns väldigt många kvinnliga fans som ser på mig och känner att wow, det är en fantastiskt att ha kvinnliga skådespelare i vår genre, men det är även viktigt att ha kvinnor bakom kulisserna i den här genren, och det är någonting som jag bär med mig. Så det är någonting jag tar på stort allvar, och som tur är gör även Bryan [Fuller] det, [...] och det är någonting som ni kommer att märka av när ni får veta mer om serien." Efter presskonferensen hade TrekMovies korrespondent en kort intervju med Kadin, där hon beskrev sin syn på dagens TV-landskap och vad hon vill göra annorlunda. "Det är sorgligt nog så att om man ser på TV idag så är det framför allt vita personer som syns, och jag har haft nöjet att arbeta med Sleepy Hollow, och i första säsongen hade vi fler afroamerikaner bland våra skådespelare än vad det fanns vita, och det var någonting som blev väldigt omtalat. Jag tror att det ansågs vara ganska banbrytande just då, vilket är rätt sorgligt, eftersom det var en balanserad skildring av dagens samhälle, så i någon mån lever dagens TV-program inte upp till Gene Roddenberrys ursprungliga vision. Så förhoppningsvis så kommer vår serie att påminna folk om att det är så det ska vara, och vi förhoppningsvis går mot en framtid där vi alla kan vara en del i samma gemenskap." TrekMovie frågade även om serien HBTQ-personer kommer att finnas representerade i TV-serien, på vilket Kadin svarade att det är någonting som hon tar på stort allvar, och som ligger TV-seriens medskapare Bryan Fuller mycket nära om hjärtat. Hon syftar sannolikt på det faktum att Bryan Fuller själv är öppet homosexuell, och tidigare har stött på motgångar när han har försökt inkludera HBTQ-personer i sina produktioner. Hela intervjun finns att se på TrekMovie.com, där Kadin även pratar mer om sitt arbete med serien och om stjärnskeppet USS Discovery. Där finner man även intervjuer med Michael Dorn, Rod Roddenberry och Trevor Roth. Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts