Nyhet Posted January 19, 2017 Report Share Posted January 19, 2017 I ett blogginlägg igår beskriver Wil Wheaton ett av sina tidigaste barndomsminnen, som han tror ägde rum under hösten 1975, då han var tre år gammal. Det är ett minne från den dagen då han förälskade sig i rymden, och mer än så tänker jag inte säga, för den läses bäst i hans egna ord. Anledningen att han skrev om detta just igår är att han hade fått veta att en asteroid har uppkallats efter honom. Det är en asteroid i huvudbältet mellan Mars och Jupiter som har fått namnet 391257 Wilwheaton, döpt efter skådespelaren som gestaltade Wesley Crusher i Star Trek: The Next Generation. Asteroiden befinner sig just nu 2,484 astronomiska enheter (ca. 370 000 000 km) från jorden och 3,444 astronomiska enheter (ca. 520 000 000 km) från solen. Asteroid 391257 has been named in honor of Wil Wheaton. Congratulations Wil!@wilw @WilliamShatner @StarTrek pic.twitter.com/PbfnInLV1D— Ron Baalke (@RonBaalke) January 18, 2017 Asteroiden ligger just nu i stjärnbilden Lilla hunden, men du bör nog inte förvänta dig att få syn på den på stjärnhimlen, såvida du inte har ett teleskop i miljonkronorsklassen. Asteroiden har nämligen i dagsläget en skenbar magnitud omkring 22,3, vilket innebär att den lyser upp natthimlen ungefär lika mycket som Plutos månar Nix och Hydra. Dessutom passerar den just nu (från jorden sett) nära de två ljusstarka stjärnorna Procyon och Gomeida, vilket kommer att skymma sikten ytterligare. Asteroid 391257 Wilwheatons ungefärliga position på natthimlen vid midnatt (19-20 januari 2017). (Bild genererad med hjälp av SKY-MAP.org) Men bara för att den inte syns betyder det inte att den inte finns där. På sin blogg skriver Wheaton: "När jag äntligen fick arbeta på Star Trek var till och med de längsta dagarna med den första säsongens allra sämsta dialog fantastisk för mig, varje gång jag fick stå på scen och titta ut på en falsk stjärnutsikt, för jag fick låtsas att även jag bodde i rymden. Jag växte upp. Mycket ändrades i mitt liv, men jag slutade aldrig älska rymden. Jag slutade aldrig se upp på den mörka himlen och drömma om att jag någon dag kanske skulle färdas dit och tillbaka. Idag fick jag veta att jag på sätt och vis kan vara i rymden och bo här på jorden ... för en asteroid har uppkallats efter mig. Det är asteroid 391257, och den är just nu i Canis Minor (Lilla hunden). Så snart som det blir mörkt här ska jag gå ut på min baktomt, titta upp mot himlen, strax ovanför Sirius, och veta att, även om jag inte kan se den med blotta ögat, så är den där, och den är döpt efter mig." Andra Star Trek-skådespelare som har fått asteroider uppkallade efter sig inkluderar Leonard Nimoy, Nichelle Nichols och George Takei. Det finns även asteroider uppkallade efter Gene Roddenberry och stjärnskeppet Enterprise. Källa Källa 2 Källa 3 [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts