Gå till innehåll
Nyhet

Discovery-skapare diskuterar kapten Sarus bakgrund

Rekommenderade inlägg

burnham-saru_170719.jpg

Star Trek är en berättelse om mänsklighet, men paradoxalt nog har många av de mest minnesvärda karaktärerna varit allt annat än människor, som med sina unika perspektiv har bidragit till vår förståelse av oss själva. Idag har Entertainment Weekly publicerat en artikel om den mystiska kapten Saru, som vi kommer att få stifta bekantskap med i Star Trek: Discovery.

Spoilernivå: Låg Information om en ny art som introduceras i Star Trek: Discovery, och som vi tidigare har sett i en trailer. Informationen är hämtad från en artikel i Entertainment Weekly, där den presenterades utan spoilervarningar.

Doug Jones är van vid att uppträda iförd smink och proteser, till en sådan grad att många inte skulle känna igen hans ansikte även om de har sett honom i flera av hans roller. Således är det väl bara naturligt att just han har fått i uppdrag att ge liv åt vetenskapsofficeren kapten Saru, som tillhör en ny art som introduceras i Star Trek: Discovery.

image_170719.jpeg

Doug Jones som Abe Sapien (Hellboy), Faunen (Pans Labyrint) och Silversurfaren (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer).

Jones själv beskriver sin nya roll så här:

"Producenterna sa att Saru är den här seriens Spock, den här seriens Data - och det är just dessa underbara karaktärer som jag alltid känner en koppling till när jag tittar på tidigare inkarnationer av Star Trek. På Falling Skies spelade jag en utomjording som kom till jorden för att hjälpa människorna att kämpa tillbaka mot några onda utomjordingar som hade tagit över, och jag var intelligent, vältalig, kunde svara på det mesta och var väldigt vetenskaplig och smart. Saru är allt det där och mera."

saru_170719.jpg

I maj fick vi äntligen se vår första glimt av kapten Saru, då han hade en replik i den första cinematiska trailern för Star Trek: Discovery. Och visst var det en ganska häpnadsväckande replik: "Mitt folk är biologiskt anpassade för blott ett syfte: Att känna på sig när döden nalkas. Jag känner att den nalkas nu."

Det här citatet har väckt en hel del uppmärksamhet bland tittare, som har spekulerat och diskuterat kring Sarus art. Nu har Aaron Harberts, en av Star Trek: Discoverys verkställande producenter och manusförfattare, bjudit på lite mer information om Sarus bakgrund:

"Det vi kan berätta som sätter det där klippet i ett större sammanhang är att han kommer från en planet där han tillhör en 'bytesart'. Han är den första av sin sort som har tagit sig till Stjärnflottan."

Artikeln beskriver vidare hur Saru tillhör en art som kallas för kelpier (engelska: "Kelpiens"). Till skillnad från de flesta arter som vi stöter på i Star Trek så är de inte den dominanta arten på sin planet, utan lever under ständigt hot från en mer kraftfull art som jagar kelpier som byte. Som ett resultat av detta har kelpierna utvecklat väldigt starka överlevnadsinstinkter, vilket kan få dem att framstå som fega i andras ögon. Kapten Saru beskrivs dock som en mycket formidabel officer som ej bör underskattas.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu