Jump to content

Recension av Star Trek: Short Treks

Nyhet

Recommended Posts

tumme_sht-blu-ray_200721.jpgStar Trek: Short Treks har kommit ut på Blu-ray och DVD så det är dags att ge en liten snabbrecension av serien, som producerades 2018-2019 i två säsonger med 4 respektive 5 avsnitt per säsong. Några av första säsongens avsnitt går att se på Netflix om man går till Discovery och sedan till dess extramaterial. 

Det jag har sett är Blu-ray-utgåvan och det skall först sägas att det tyvärr inte är en nordisk utgåva då detta ännu inte kommit för vår marknad och troligen inte heller kommer att komma (På Cdon finns de att köpa som Blu-ray och DVD även om de där av oklar anledning listas som musik och inte film). Några svenska undertexter finns därför inte. 

På ett avsnitt om 10-15 minuter lyckas manusförfattarna få in förvånansvärt mycket material. Detta beror självklart på klippning och annan redigering av avsnitten, men lika mycket på skådespelarnas magnifika insatser. Mitt absoluta favoritavsnitt i denna aspekt är Q&A som var andra säsongens första avsnitt, där Spock och Una fastnar i en hiss och där skådespelarna således bara har ett mycket litet rum att få ur sig sina insatser - något de gör på ett mycket förträffligt sätt. 

På andra plats på min favoritlista ser vi pilotavsnittet Runaway som ger en bakgrund till drottningen av Xahea, Me Hani Ika Hali Ka Po, som vi senare får möta i Discovery-avsnittet Such Sweet Sorrow

Men alla avsnitt har sina fördelar i det att de förstärker delar av Star Trek: Discovery som bakgrundsmaterial. Det enda avsnitt som jag själv tyckte var något onödigt var The Trouble With Edward, då det nästan lite löjeväckande tar sig an frågan om tribblar. 

Den går att köpa från exempelvis Zoom för 145-205 kronor inklusive porto. Tips: Är det första gången du handlar från Zoom kan du använda koden SIGNUP10 för 10% rabatt, något som jag gjorde. 

[ Till originalnyheten ]