Gå till innehåll

A.I.


speck

Rekommenderade inlägg

Nej, filmen var faktiskt inget vidare. Spielberg har knappast gjort ett underverk, men jag tvivlar på att filmen skulle bli mycket bättre om Kubric regisserat den, som det var tänkt från början. Även om filmidén är intressant, så känns både manuset och replikerna töntiga, och det blir lite för mycket Disney över det hela, med pojken som vill bli människa. Och i slutet flippar ju filmen ut totalt, och det känns som om slutscenen var något man kom på i sista sekunden. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, filmen var faktiskt inget vidare. Spielberg har knappast gjort ett underverk, men jag tvivlar på att filmen skulle bli mycket bättre om Kubric regisserat den

Du vet väl att stanley kubric är död? och steven gjorde den för att hedra stanleys minne. :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, filmen var faktiskt inget vidare. Spielberg har knappast gjort ett underverk, men jag tvivlar på att filmen skulle bli mycket bättre om Kubric regisserat den

Du vet väl att stanley kubric är död? och steven gjorde den för att hedra stanleys minne. :vulcan:

Jo, det var ju för att Kubric dog som Spielberg tog sig ann filmen. Annars hade Kubric gjort den. Men som sagt, jag tror inte att den hade blivit bättre för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kubrick hade kanske inte gjort den än då. För han ville inget hellre än att Spielberg skulle regissera den även när han var i livet.

Tycker första delen är bra och rätt bra story, sedan blir det något så fruktansvärt segt och tappar hela grejen. Onödigt när han sitter under vattnet och tiden går och går och går...

Känns dock som Spielberg tagit vid Kubricks mer "mörka" tänkade i regin, märks ju lite i Minority Report, den är inte så lik andra Spielberg filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

A.I. är en mörk historia. Kubric var en mästare att skildra människans inre mörkare regioner. Full Metal Jacket är ju en riktigt otäck rulle, 2001 lika så.

A.I. är det hela en bra film som jag gillar skarpt. Den är så sjuk igentligen, att man skaffar sig ett "konstgjort barn". Människans strävan efter lyckan blir ofta hennes olycka. Jag känner igen mig i det utanförskap som den lilla robotpojken upplever. Den förkastelse han upplever när den "riktiga" sonen kommer hem är outhärdlig.

Jag gillar denna typ av sci-fi, avskalad och pang på röbetan. Filmen är iskall och påminner mig om en film jag såg nyligen; GODSEND, som handlar om en familj som klonar sin son efter att han har gått bort. GODSEND handlar också om ett utanförskap, fast på ett annat sätt och gör det mycket bra.

Jag har sett om A.I. flera gånger och jag tycker att den blir bara bättre. Den har en sensmoral som talar sitt tydliga språk och som passar den morderna "slit och släng-människan". Varför göra perfekta robotbarn när hela världen är full av ensamma barn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...