Gå till innehåll

Triller


Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på det här med symbiosen mellan masken och värden. Det fastslogs i DS9 "Dax" att det är en sammanslagning mellan de båda, där bägge parter tar med sig sina erfarenheter tankar och minnen.

När en mask första gången förenas med en värd så delar de erfarenheter. MEN när första värden dör och masken ska få en ny värd, så måste minnesfördelningen bli 25% första värd + 25 % mask + 50% ny värd. Detta beroende på att masken för med sig första värdens erfareheter som de delade.

När det sen är dax (vitsigt) att byta värd igen så måste det bli 12,5% första värd + 12,5% mask + 25% andra värd + 50% ny värd. Eller ett exempel med namn, ponera att Curzon var första värden, vilket han inte var, men ponera det. Då blir det i nuläget 12,5% Curzon + 12,5% Dax + 25% Jadzia + 50% Ezri. M.a.o. så måste ju maskens egen personlighet späs ut med alla de tidigare värdarnas....

Bara en tanke, bevisa gärna (vill bli överbevisad, gillar inte min tanke) att jag har fel..... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Spoilervarning!

Ett bevis som inte framfördes i rättegången. Du skulle kunna varit advokat åt henne! Man kan ju säga att Curzon och Jadzia då bevisligen inte är samma person eftersom det "inte finns så mycket kvar" av Curzon..

Är dock tveksam till om man kan använda ett så simpelt mått som procent i ett sånt här fall. Att man "delar" personlighet innebär väl inte alltid att båda delar har lika mycket inflytande! Man diskuterade ju huruvida det var "Maskdelen" som hade ansvarat för mordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...