Jump to content
Sign in to follow this  
Tr3kk

Jeremiah

Recommended Posts

Är det någon här som också sett Babylon 5 skaparen J. Michael Straczynskis senaste TV-serie? Den har mig veteligen tyvärr inte visats i Sverige ännu, men för fans av Babylon 5 och annan mer jordnära Science-Fiction bör defenetivt kolla upp den.

Jeremiah är baserad på en amerikansk serietidning som jag tyvärr inte har läst, och utspelar sig i en nära framtid efter att en fruktansvärd farstot utplånat alla människor på jorden som vid utbrottet inte hade uppnått puberteten. Själva serien tar sin början femton år senare då de nu fullvuxna överlevande, börjat forma en ny värld som allt som oftast består av ren anarki och jakten på det sinande antalet förbrukningsartiklar från den "gamla världen". Här får vi följa den rättrådige enslingen Jeremiahs (Luke Perry) inledningsvis planlösa sökande efter sin far, som han av någon anledning fortfarande tror är i livet. I det inledande pilotavsnittet stöter han samman med den inte fullt så ädle Kurdy (Malcolm-Jamal Warner), som efter en del meningsskiljaktligheter kommer undefund med att de klarar sig bättre tillsammans mot alla laglösa plundrare och mer eller mindre organiserade banditgäng som stryker omkring överallt. Kurdy och Jeremiah slår hur som helst följe och konstaterar snart att det finns fler personer som har ädlare motiv än att enbart leva rivaliserande på de sinande tillgångarna från det förflutna.

Detta är en ganska mörk serie som måhända börjar lite trevande, men som jag hoppats på visar ånyo J. Michael Straczynski att han med tämligen små medel kan skapa mångbottnad underhållning som inte kräver spektakulärt effektsökeri, eller annan lättköpt tittarfrieri för att engagera. Jag måste medge att jag hade mina dubier i valet av huvudperson; men Luke Perry (kanske mest känd från Beverly Hills 90210) passar faktiskt utmärkt som den lite sorgset vemodige Jeremiah, som ju egentligen inte alls är någon traditionell felfri hjältetyp. Kurdy som spelas av Malcolm-Jamal Warner (från 80-tals komediserien Cosby) kompletterar Luke Perry bra, med en mer lättsinnig syn på tillvaron; åtminstone verkar han sån tills vi får känna honom närmare. Seriens styrka är att ingen har några övernaturliga krafter och att den postapokalyptiska världen känns betydligt mer trovärdig än den i exempelvis Dark Angel. Här och var hittar man dessutom referenser till Babylon 5, vilket jag bara ser som ett liten bonus. Serien har utmärkt kontunitet, som först visar sig efter att ett antal avsnitt har förflutit. I nuläget finns ett fyrtiotal avsnitt inspelade, och liksom många andra serier "over there", kämpar även Jeremiah mot nedläggningshot.

Detta är en av de bästa nyare serier jag sett på senare tid, och rekommenderar den varmt till personer som uppskattade Babylon 5 och även genren "efter katastrofen".

Jeremiah är en belgisk serie väl, och har förövrigt VÄLDIGT lite med tvserien att göra, om ens något.

Tv-serien är förövrigt MYCKET bra, och håller hög kvalité. Håller tumarna för en tredje säsong...

Edited by Dahlberg

Jeremiah är en belgisk serie väl, och har förövrigt VÄLDIGT lite med tvserien att göra, om ens något.

Där ser man... ja, Herman Huppen lät ju egentligen inte speciellt Amerikansk. Vad handlar den tecknade serien om i stora drag?

Där ser man... ja, Herman Huppen lät ju egentligen inte speciellt Amerikansk. Vad handlar den tecknade serien om i stora drag?

Hehe.... nu var det en evighet sedan jag läste serien, och jag föll inte direkt för den...

Men det är ijallefall postapokalyptiskt, öken, mer western än preteknik...

Den gick i Fantomen någon gång under 80-talet...

Tv-serien är förövrigt MYCKET bra, och håller hög kvalité. Håller tumarna för en tredje säsong...

Åtta avsnitt av den tredje säsongen är åtminstone inplanerade, vi får hoppas på ännu fler!

Sign in to follow this  

• Create New...