Jump to content

Är inte borgerna deras fiende längre?

K'Ehleyr

Recommended Posts

Efter avsnittet Hugh tror jag det hette så blev det ju en spridning i borgerna med oliktänkande. Sedan så kommer Lore i ett annat avsnitt och leder borgerna så de blir "onda". Men sen blir de ju fria... är de goda nu eller att några tänker anfalla och några vill vara snälla och skaffa familj??

En till fråga bara, är de goda i de andra serierna oxå då?

:blink:

Hm, vet inte riktigt var jag ska börja....

Om det är det avsnittet jag tänker på så är det en borg som blivit (temporärt) frikopplad från kollektivet och är alltså inte borg på riktigt (ung som 7 of 9 fast inte riktigt). Likadant är det när Lore leder en grupp borger. Dom är inte heller ihopkopplade med huvudkollektivet.

Men borgerna är väl ändå inte onda på det sättet vi menar med ond. Det är bara deras sätt att leva och vara som gör att det verkar som om dom är onda. Om du var tvungen (biologiskt alltså) att döda en varelse för att fortplanta dig skulle du nog inte se det som en ond handling utan som något naturligt.

Däremot kan "vi" ju inte acceptera borgernas handlingar eftersom det inskränker på vår integritet och leder till att den mänskliga rasen upphör att existera. Därav kommer att de blir våra fiender. J.