Kai Dukat Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Att ha elever är roligt gällande nya infallsvinklar - på det mesta - Just nu skriver de ett arbete med Decartes som utgångspunkt gällande analys av en upplysningsbok. En elev formulerade sig då så här... "Förnuftet kan aldrig ta in någon ny kunskap utan kan bara omformulera gammal kunskap. Logiken blir därmed redskapet (nyfikenheten) som kan inhämta ny kunskap" Jössööss så bra formulerat eller??? Personligen vet jag inte riktigt om detta är rätt tolkat gällande Decartes men vem bryr sig. Han träffar ju helrätt gällande Vulcans eller???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Att ha elever är roligt gällande nya infallsvinklar - på det mesta - Just nu skriver de ett arbete med Decartes som utgångspunkt gällande analys av en upplysningsbok. En elev formulerade sig då så här... "Förnuftet kan aldrig ta in någon ny kunskap utan kan bara omformulera gammal kunskap. Logiken blir därmed redskapet (nyfikenheten) som kan inhämta ny kunskap" Jössööss så bra formulerat eller??? Personligen vet jag inte riktigt om detta är rätt tolkat gällande Decartes men vem bryr sig. Han träffar ju helrätt gällande Vulcans eller???? Ja.... Grymt formulerat! Hu gammal är eleven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 (edited) Önskar jag kunde formulera mig så bra! Undrar om din elev kan skriva min idéhistoria tenta åt mig :P Jag tycker det passa helt in på Vulcan filosofi. Nyfikenheten är väl den enda känsla de tillåter sig... vilket leder dem till nya upptäckter som de genom logik kan omformulera sitt förnuft. Eller något sådant! Edited December 20, 2005 by Trolsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 22, 2005 Author Report Share Posted December 22, 2005 Eleven är bara 17 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Om inte jag har fel, så är väl inte vulcans nyfikna(enligt T'Pol i ENT)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Johansson Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Om Vulcans inte var nyfikna så hade de nog inte farit ut och upptäckt rymden eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 Dem är ju inte speciellt "nyfikna". Inte när det kommer till rymdresor och dylikt iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Johansson Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Men de måste ju någon gång ställt frågan om de är ensamma i universum och sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts