Kai Dukat Postad 20 December, 2005 Rapport Postad 20 December, 2005 Att ha elever är roligt gällande nya infallsvinklar - på det mesta - Just nu skriver de ett arbete med Decartes som utgångspunkt gällande analys av en upplysningsbok. En elev formulerade sig då så här... "Förnuftet kan aldrig ta in någon ny kunskap utan kan bara omformulera gammal kunskap. Logiken blir därmed redskapet (nyfikenheten) som kan inhämta ny kunskap" Jössööss så bra formulerat eller??? Personligen vet jag inte riktigt om detta är rätt tolkat gällande Decartes men vem bryr sig. Han träffar ju helrätt gällande Vulcans eller????
G'Brr Postad 20 December, 2005 Rapport Postad 20 December, 2005 Att ha elever är roligt gällande nya infallsvinklar - på det mesta - Just nu skriver de ett arbete med Decartes som utgångspunkt gällande analys av en upplysningsbok. En elev formulerade sig då så här... "Förnuftet kan aldrig ta in någon ny kunskap utan kan bara omformulera gammal kunskap. Logiken blir därmed redskapet (nyfikenheten) som kan inhämta ny kunskap" Jössööss så bra formulerat eller??? Personligen vet jag inte riktigt om detta är rätt tolkat gällande Decartes men vem bryr sig. Han träffar ju helrätt gällande Vulcans eller???? Ja.... Grymt formulerat! Hu gammal är eleven?
Trolsk Postad 20 December, 2005 Rapport Postad 20 December, 2005 (redigerade) Önskar jag kunde formulera mig så bra! Undrar om din elev kan skriva min idéhistoria tenta åt mig :P Jag tycker det passa helt in på Vulcan filosofi. Nyfikenheten är väl den enda känsla de tillåter sig... vilket leder dem till nya upptäckter som de genom logik kan omformulera sitt förnuft. Eller något sådant! Redigerad 20 December, 2005 av Trolsk
G'Brr Postad 6 Januari, 2006 Rapport Postad 6 Januari, 2006 Om inte jag har fel, så är väl inte vulcans nyfikna(enligt T'Pol i ENT)?
Gustav Johansson Postad 22 Mars, 2013 Rapport Postad 22 Mars, 2013 Om Vulcans inte var nyfikna så hade de nog inte farit ut och upptäckt rymden eller?
Mr. Douglas Postad 24 Mars, 2013 Rapport Postad 24 Mars, 2013 Dem är ju inte speciellt "nyfikna". Inte när det kommer till rymdresor och dylikt iallafall.
Gustav Johansson Postad 25 Mars, 2013 Rapport Postad 25 Mars, 2013 Men de måste ju någon gång ställt frågan om de är ensamma i universum och sådant.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu