Jump to content

Saturnus måne Titan har en underjordisk ocean av vatten

Nyhet

Recommended Posts

BildData från NASAs rymdfarkost Cassini har avslöjat att månen Titan har ett lager av flytande vatten under ett tjockt skal av vattenis. Närvaron av vatten betyder inte att Titan automatiskt har liv. Det kan bara konstateras om man borrar genom isskalet.

"Cassinis upptäckt av kraftiga tidvatteneffekter leder till den oundvikliga slutsatsen att det finns ett dolt hav under ytan," säger projektledaren Luciano Iess. "Sökandet efter vatten är ett viktigt mål vid utforskningen av solsystemet, och nu har vi hittat en annan plats där det förekommer i överflöd."

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Nu kommer jag inte ihåg allt från när jag läste detta på en annan sida, men det är la knappast

bevis för vatten, en stor trolighet ja, men knappast säkert. Skulle det inte kunna vara en lika stor chans att det är ett hav av flytande metan eller liknande?

Bevisa mig gärna fel...

Nu kommer jag inte ihåg allt från när jag läste detta på en annan sida, men det är la knappast

bevis för vatten, en stor trolighet ja, men knappast säkert. Skulle det inte kunna vara en lika stor chans att det är ett hav av flytande metan eller liknande?

Bevisa mig gärna fel...

Man vet förstås inte helt säkert. Men man har dragit slutsatsen att havet sannolikt består av vatten eftersom det översta skiktet mest är fruset vatten (som bildats ur den underliggande vätskan = troligast vatten). Metan förekommer i stora mängder i Titans atmosfär.

"Because Titan's surface is mostly made of water ice, which is abundant in moons of the outer solar system, scientists believe Titan's ocean is very likely mostly liquid water."

Edited by Fleetadmiral