Lord Di Lego Posted April 6, 2013 Report Share Posted April 6, 2013 Jag är normalt inte så mycket för böcker, och de senare årens tidsbrist har väl inte gjort saken bättre. Men jag upptäckte nyligen Terry Pratchett's Discworld genom SFDebris recension (SPOILER-varning)(1)(2) av filmatiseringen av Hogfather. Jag lockades av blandningen av fantasi och kreativitet, humorn och de filosofisika aspekterna som jag tyckte mig kunna se i recensionen. I efterhand får jag säga att den möjligtvis var lite lång (3h), fast å andra sidan var jag inte införstådd i Discworld så jag uppskattade ändå att de hjälpte en in i hur det hela fungerade i framför allt del ett av filmen (filmen är uppdelad i två lika långa delar). Döden/Liemannen var ju klockren! Jag var överlag väldigt nöjd med filmen, och den visade sig mycket riktigt ha alla de där aspekterna jag hoppades på och vara en film som jag verkligen uppskattade. Den väckte både min och kompisens intresse för vad för annat det finns i Discworld. Så då är frågan, vad tycker ni om Terry Pratchett's Discworld och om Hogfather specifikt? Har ni några favoriter? Några tips på vad jag och andra i min sits borde läsa/titta på (framför allt inom Discworld)? Jag är inte helt införstådd på hur många av berättelserna som blivit filmatiserade (då detta är en fördel för mig just nu), eller om det finns någon ordning som man bör se sakerna i. Men framför allt undrar jag om även de övriga delarna följer Hogfathers recept på kreativitet, humor och filosofiska inslag? I vilket fall rekommenderar jag verkligen filmatiseringen för er som tycker att det låter som något ni skulle uppskatta. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts