Nyhet Posted April 21, 2016 Report Share Posted April 21, 2016 Det är en orosam tid för fanfilmer. Med facit i hand är det kanske inte så överraskande att storproduktionen Axanar drogs inför rätten, men nu är frågan var gränsen går för andra fanproduktioner. Nu har Star Trek: Federation Rising stängt igen portarna, och många undrar om detta kan vara början på slutet för fanfilmer, eller bara ett gupp på vägen. Vi spolar tillbaka till februari i år, när fanfilmen Star Trek: Horizon hade premiär. I en tid när fanproduktioner blir allt större och mer professionella för varje år som går utmärkte sig Horizon med sin småskalighet: Med bara 22 000 dollar, en greenscreen och en hel del slit kunde den självupplärda 3D-konstnären, manusförfattaren och musikkompositören Tommy Kraft skapa ett helt universum som annars hade krävt kulisser för hundratusentals dollar. För exakt en vecka sedan annonserade produktionslaget via sin Facebook-sida att Horizon skulle få en uppföljare med titeln Star Trek: Federation Rising. Uppföljaren skulle börja där Horizon slutade, ombord stjärnskeppet Discovery mitt under Koalitionen av Planeters krig mot det Romulanska Stjärnimperiet; ett krig som hotar att utplåna Federationen innan den ens har hunnit bildas. Planen var att starta en Kickstarter-kampanj nu på lördag, men tyvärr kommer det inte att bli av. I morse lade Tommy Kraft upp en uppdatering på Star Trek: Horizons Facebook-sida, där han meddelade att CBS hade rått dem att avbryta projektet. "Tidigare idag kontaktades jag av några chefer från CBS, som informerade mig att deras jurister starkt rekommenderade att vi inte skulle fortsätta med planerna att skapa en uppföljare till Horizon. Detta må vara ett tecken på det rådande klimatet för fanfilmer, men jag vill ändå personligen tacka CBS för att de valde att kontakta mig, istället för att dra in oss i deras pågående rättsfall mot Axanar. Det har framgått att anledningen till att CBS ville kontakta mig hade att göra med deras pågående tvisten om Axanar. Låt mig understryka att CBS inte hade någon skyldighet att kontakta mig personligen. Jag fick känslan att de ville ge mig en chans att dra mig ur innan vi hinner bli för investerade i projektet; det kändes inte som om de var en grupp med arga chefer som bara ville vifta med domarklubban." Nyheten kommer som något av en kalldusch för alla som redan följer rättegången om Axanar. Den omtvistade produktionen har dragit in mer än en miljon dollar, och marknadsförde sig länge som en "professionellt producerad självständig Star Trek-film", snarare än en vanlig fanfilm. Axanar är också speciell i den mån att flera medlemmar av produktionslaget har tagit emot lön för sitt arbete, och även det faktum att planer fanns att fortsätta använda sin filmstudio för framtida (och då troligtvis vinstdrivande) projekt, vilket därmed skapar en ekonomisk vinning för skaparna. Men om pengarna är anledningen till att CBS och Paramount valde att stämma just Axanar, varför ska då skaparna bakom en lågbudgetfilm som Star Trek: Horizon vara oroliga? Somliga menar att detta är början på slutet för fanfilmer; om rättighetsägarna vinner sin rättstvist mot Axanar är det bara naturligt att de använder det som ett precedensfall för att även slå ner smärre fanproduktioner. Andra menar att CBS kan ha ett betydligt mer ädelt mål: Under rättegången mot Axanar är det sannolikt att Axanars representanter kommer att fråga varför CBS/Paramount inte har sagt till mot andra fanproduktioner, och det är svårt att förutspå hur det kan komma att påverka dessa. Kan det vara så att CBS ville ge Tommy Kraft och hans vänner en chans att ge sig ur innan de råkar hamna i korselden? Kan det kanske till och med hända att de får möjlighet att återuppliva Federation Rising när rättegången är över och röken har lagt sig?Svaret på den frågan är det nog bara CBS' jurister som vet, om ens de. För tillfället har dock skaparna av Star Trek: Horizon ett annat projekt som lär hålla dem upptagna ett tag framöver. "Vi hade planerat att starta vår Kickstarter-kampanj för Federation Rising nu på lördag, men vi hoppas att ni kommer att komma tillbaka när vi annonserar ett nytt science-fiction-projekt som Ryan Webber och jag har utvecklat tillsammans vid sidan om Federation Rising. Vi ser fram emot att skildra en helt originell berättelse som följer Star Treks ideal, som Ryan och jag har varit så stora fans av under hela våra liv." Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan_kivisaar Posted April 22, 2016 Report Share Posted April 22, 2016 »...inte hade någon obligation att...« The Google Translate is strong with this article. ;) / Kiwi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted April 22, 2016 Report Share Posted April 22, 2016 3 timmar sedan, jan_kivisaar sade: »...inte hade någon obligation att...« The Google Translate is strong with this article. ;) Haha, inget Google Translate här, men väl en redaktör som har varit känd för att blanda ihop engelska och svenska ;) Ska ta och redigera detta; tack för påpekandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts