Jump to content

Hewlett Packards mystiska maskin figurerar i Star Trek Beyond

Nyhet

Recommended Posts

"Ett kvanthopp för datorer i alla storlekar." Så beskriver HP Labs sitt ambitiösa projekt för att skapa en ny typ av dator som suddar ut gränsen mellan lagrinsminne och arbetsminne. I sommar får tekniken liv i Star Trek Beyond.

I Star Treks 50-åriga skildring av framtiden har franchisen bara haft ett fåtal produktplaceringar, från Scottys konversation med en Macintosh-dator i Star Trek IV: The Voyage Home till Nokia-signalen i Star Trek XI. Produktplaceringar är ofta kontroversiella, och JJ Abrams har själv beskrivit dem som "ett nödvändigt ont" som bör minimeras.

Samtidigt så kan ett utbyte med teknikföretag bidra till att skapa en realistisk vision av framtiden (eller, i Macintosh-datorns fall, samtiden), och Star Trek har använt sig av teknik- och vetenskapskonsulter ända sedan fysikern Harvey P. Lynn, Jr. korrläste manuset till pilotavsnittet The Cage. Var man drar gränsen är inte alltid en enkel fråga.

hello_computer_160607.jpg

"Hello, computer!" Scotty pratar med en Macintosh Plus i Star Trek IV: The Voyage Home.

I sommar får vi en ny chans att betrakta den gränsdragningen, för i Star Trek Beyond kommer vi att få se tre konceptuella teknologier som har utvecklats i samarbete med HP Labs. De tre koncepten kallas the quarantine ("karantänen"), the diagnostic wrap ("diagnostikpaketet") och the book ("boken"), och även om dessa tekniker inte existerar ännu så bygger de alla på ett av HP:s mest ambitiösa projekt: The Machine ("Maskinen")

The Machine är benämningen på ett utvecklingsprojekt som inleddes år 2014, och vars syfte är att skapa en ny typ av datorarkitektur som är anpassad till vår tids växande informationssamhälle, där utbyte och analys av stora datamängder är nyckeln till framsteg inom teknik, vetenskap och ibland även underhållning. The Machine använder sig av ett "universalminne", som fungerar både som lagringsminne och som arbetsminne, vilket tillåter för minneshantering utan att behöva läsa och skriva information på disken med separata input- och outputmoduler. The Machine använder sig även av ljussignaler för att koppla ihop minnen och processorer, vilket tillåter för snabbare databehandling och med lägre energiförbrukning.

Mer information om projektet och dess roll i Star Trek Beyond finns att läsa i HP:s pressmeddelande. Om du vill ha en mer generell överblick om universalminnen så finns det en bra artikel på TechRadar.com.

Vad tycker du själv om den här typen av produktplacering? Är det ett fult knep för att dra in mer pengar på filmens bekostnad, eller är det ett bra exempel på symbios mellan teknikföretag och underhållningsindustrin? Gör din åsikt hörd på vårt forum!

Källa

[ Till originalnyheten ]

Själv tycker jag att det här verkar som ett bra exempel på hur produktplacering kan bidra till skildringen av framtiden snarare än att sabotera den, men det kommer nog att bero på hur den presenteras i själva filmen. Jag vill nog inte ha en lång diskussion om hur fantastiska Hewlett Packard är, men om de framställs på ett mer organiskt sätt så har jag inget problem med det.

Känner för övrigt på samma sätt om Macintosh Plus-datorn i Star Trek IV, som dels var ett naturligt inslag i handlingen, och som inkorporerades i filmen på ett underhållande sätt ("Hello, computer!"). Nokia-signalen i Star Trek XI är jag mer kritisk till; den kändes väldigt "in your face", och distraherar från själva scenen. Jag minns många som stönade eller fnittrade åt den signalen när jag såg filmen på bio.