Nyhet Posted July 20, 2016 Report Share Posted July 20, 2016 Efter att i natt ha sett Star Trek Beyond har jag nu möjlighet att bland de allra första i Sverige avlämna min recension. Det är inte så värst mycket spoilers. Jag såg filmen på den svenska premiären på Capitol i Göteborg. Den var i 2D och möjligen kan känslan bli annorlunda efter att ha sett den i 3D nu på morgonen. På Capitol var det ett 80-tal som kom, så biografen hade fortfarande ett 140-tal platser tomma. Tråkigt att inte fler tog sig tid att komma, men jag gissar att SF:s dominans på marknaden gör det svårt för mindre biografer att synas - många som letade efter en midnattsvisning på biograf letade nog på sf.se i första hand och sökte inte på annat sätt. Så till recensionen... Vi har här en film som vid sidan av det bombastiska och actionspäckade faktiskt återgår till det som är kärnan i Star Trek - utforskning. Vi ser en besättning som tre år in i sitt femåriga uppdrag börjar bli lite trötta men som samtidigt fortsätter att aktivt föra fram Federationens ideal till hittills outforskade områden. Vi ser en Kirk som är diplomatisk och mycket mer mognare än i tidigare filmer och som mer följer stjärnflottans regler (de flesta...) än tidigare. Actiondelen är mycket god även den - en okänd och mycket farlig fiende som utvecklat teknologi som försätter Federationen i mycket stor fara. Storyn haltar på vissa punkter (särskilt när det gäller vapenteknologin) men fiender och vänner beskrivs på ett sätt som känns trovärdigt. Människors berättelser bör ju alltid kännas äkta - oavsett hur storyn är eller i vilken genre den berättas. Jag säger som de allra flesta - Wow! - Nu är äntligen Star Trek på banan igen. De senaste två filmerna var bra, men denna film måste jag anse som den bättre av de tre. Betyget blir 9 av 10 - det lägre betyget beror på storyns vaga beskrivning i samband med viss vapenteknologi. / Pjotr'k Tillägg om 3D-versionen: Den såg jag nu senare samma förmiddag. Visst är det roligt med 3D och det ger något lite extra. Men att betala 30 kr mer för en film för att den är i 3D känns inte värt det. I den förra Star Trek-filmen såg vi spjut färdas genom biosalongen (vilket i min biosalong gjorde att alla duckade ;) ), men i denna var det inte särskilt mycket extra man fick i 3D-versionen. Nej, jag förstår inte varför man måste lägga 3D på sådana filmer som inte nödvändigt skall få oss att reagera på något sätt. [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 20, 2016 Report Share Posted July 20, 2016 Intressant det du säger om 3D. Jag kände även på IMAX 3D att 3D:n knappt var märkbar; jag behövde faktiskt se efter för att märka av den. Det kan i och för sig vara positivt eller negativt beroende på vem man frågar. Personligen tycker jag att 3D-effekterna gärna får vara subtila, fast jag tyckte i och för sig också om spjutet i STID. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts