Jump to content

Mashable: Star Trek: Discovery är sci-fi för tänkande personer

Nyhet

Recommended Posts

uss-discovery-skarm_170924.jpg

Nu är det knappt 10 timmar kvar tills Star Trek: Discovery landar på Netflix, och vi kan knappt bärga oss! Efter en lång och tidvis brokig produktionscykel bör man kanske vara försiktig med sina förväntningar, men enligt onlinemagasinet Mashable finns goda anledningar att se fram emot morgondagen.

Det har gått tolv år sedan det sista avsnittet av Star Trek: Enterprise sändes, och därmed avslutades en 18 år lång period med Star Trek på TV. De sista två säsongerna hade fått ett varmt mottagande av de som fortfarande följde serien, men dessa var tyvärr väldigt få till antalet; allmänheten hade tröttnat på Star Trek, och även många inbitna fans hade börjat förlora sin entusiasm för serien.

År 2009 fick Star Trek ett välbehövligt tillskott av energi när Star Trek XI hade premiär. Många var skeptiska till den nya inriktningen - allt från beslutet att utspela filmerna i ett parallellt universum till JJ Abrams' ljussättningssmak - men på det stora hela har filmserien fått ett varmt mottagande och visat att Star Trek fortfarande kan locka både gamla och nya fans.

Hur som helst menar dock många att Star Trek gör sig bäst i TV-serieformat. Filmer är massiva produktioner, och förlitar sig ofta på spänning och spektakel för att få in så många som möjligt i biosalongerna och täcka sina enorma utgifter. Dessutom kan de ofta ta flera år att producera, vilket minskar möjligheten för varierade berättelser och gör det svårare att ta risker. Ett episodiskt format ger möjligheten att visa någonting nytt varje vecka, och därmed leva upp till Star Treks ikoniska uppdragsbeskrivning: "Att utforska främmande nya världar. Att finna nytt liv och nya civilisationer. Att djärvt färdas dit ingen färdats förr."

Därför kan det tyckas lite kontraintuitivt att Star Trek: Discovery kommer att eftersträva en mer cinematiskt atmosfär än tidigare Star Trek-serier, eller att producenten Ted Sullivan beskriver serien som "en 15 timmar lång film". Även positiva nyheter såsom seriens höga avsnittsbudget och de oerhört snygga kulisserna och specialeffekterna har gjort vissa fans nervösa, då de ser det som ett tecken på att serien kanske kommer att vara mer ytligt fixerad än sina föregångare, och det faktum att serien utspelar sig i krigstid har fått folk att undra om det kommer att finnas tid över till den utforskningsanda som har gett serien sitt namn.

discovery-explosion_170924.jpg

Discovery ser ut att bli den snyggaste Star Trek-serien hittills, och den mest actionfyllda.

Tiden får utvisa om Star Trek: Discovery blir den serie vi har väntat så ivrigt på, men det verkar som att alla farhågor om att serien skulle vara för ytlig har varit i onödan, i alla fall om man ska tro mediahemsidan Mashable. Vi får vänta ett tag till innan vi får läsa deras officiella recension, då CBS' recensionsembargo fortfarande står kvar i några timmar till, men däremot har de fått tillstånd att publicera en sammanfattning av hur serien känns efter att de har sett de första tre avsnitten.

Hela artikeln finns att läsa här, men här följer några av huvudpunkterna:

"Jag vet inte om fans kommer att flocka till CBS All Access, men efter att ha sett de tre första avsnitten kan jag yttra mig om produktionens kvalité.

Detta är science-fiction-TV av en kaliber som jag inte har sett sedan Battlestar Galactica-rebooten på 2000-talet, och du behöver inte vara en trekkie för att uppskatta det.

Jag förstår behovet att ta vara på sekretessen och bevara 'wow'-faktorn, men publiken måste åtminstone veta att vi har en slingrig väg framför oss; man kan inte döma serien efter det första avsnittet. Själv kände jag mig inte helt såld på serien förrän jag hade sett det tredje avsnittet.

Kortfattat sagt så är detta science-fiction för tänkande personer - en handling som tar sig fram långsamt, som inte tänker förolämpa ditt intellekt och som kommer att ta sin tid att komma på plats. Det ser vackert ut och färdas djärvt dit ingen Star Trek har färdats förr."

Artikelförfattaren Chris Taylor skriver att seriens största nackdel är att den än så länge har varit väldigt seriös, med ganska få komiska scener. Samtidigt skriver han att den seriösa framtoningen passar seriens huvudkaraktär väldigt väl, och frågan är väl om handlingen - liksom karaktären i fråga - kommer att eftersträva en balans mellan hjärna och hjärta över seriens gång.

sarek-discovery_170924.jpg

De första två avsnitten kommer att ha sverigepremiär imorgon kl. 9.00 på Netflix. Frågan är om det kommer att bli kärlek vid första ögonkastet, eller om vi liksom skribenten kommer att få vänta och se vart serien för oss. Minns att en klok man en gång sade: "Du måste sätta dina förutfattade meningar på prov; annars kommer de att sätta dig på prov."

Källa

[ Till originalnyheten ]