loghaD Posted February 5, 2018 Report Share Posted February 5, 2018 Helgen är över, och det är dags för säsongens näst sista avsnitt av Star Trek: Discovery. Tänk vad tiden går fort, ändå! ...men ändå går den tack och lov inte lika fort för oss som den gjorde för Discovery-besättningen, som fick sig en kalldusch i det senaste avsnittet när de fick lära sig att de hade råkat hamna nio månader in i sitt universums framtid. Mycket kan hända på nio månader, men i det här fallet är det ingen gullig liten bebis det handlar om, utan om en klingonsk seger i kriget mot Federationen. Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt. Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här: Spoiler Efter allt som har hänt med Tyler och Lorca börjar jag misstänka att kommendörkapten Saru egentligen är en utomjording. Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted February 5, 2018 Author Report Share Posted February 5, 2018 (edited) Bra avsnitt! Jag diggade fokuset på karaktärsinteraktioner; det blev ett spännande avsnitt, trots att inte ett enda skott avfyrades. Allt fokus på action och avslöjanden i de senaste avsnitten hade gjort mig ganska besviken, så jag är glad att de tog ett litet steg tillbaka för att reflektera över sin situation. Kul att se amiral Cornwell igen, och detta var även första gången jag kände att Sarek verkligen passade in i serien. Jag har varit besviken över hela Ash/Voq-grejen, då jag tycker att en riktig person med PTSD vore mer intressant, men det verkar som att de använder hans omvandling som en metafor för PTSD, vilket är intressant (även om jag nog fortfarande hade föredragit om de skippar det inslaget). Jag tyckte att hela terraformningsbiten gock lite för hastigt för att kännas tillfredsställande, men det gav oss några riktigt snygga rymdscener (och mågra mindre snygga markscener). Jag har inte alltid varit helt förtjust i den grafiska stilen i Discovery (den känns lite mjuk och färgsprudlande för min smak), men både scenen vid rymdbasen och den ovanför planeten var riktigt snygga här, tycker jag. Det kändes lite fånigt att bryggofficererna inte informerades om att kejsare Georgiou skulle ta över som befälhavare innan Cornwell avslöjade det, men samtidigt så skapade det ett väldigt dramatiskt (och nästan lite kusligt) ögonblick för mig som tittare. Vad gäller spegelkejsaren's plan: Någon mer som tror att hon planerar att spränga Praxis? Alternativt trigga en stor serie vulkanutbrott ... kanske tillräckligt för att färga Qo'noS' himmel grön? Edited February 5, 2018 by loghaD Jocke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts