Gå till innehåll

Se rymden från din dator


Nyhet

Rekommenderade inlägg

mars-rover-2-highres_080513.pngNu kan du färdas vart du vill i universum med Microsofts tjänst WorldWide Telescope (WWT). Med ett gratis internetbaserat program kan du förvandla din dator till ett virtuellt teleskop - baserat på de bästa bilder som levererats av både mark- och rymdbaserade teleskop.

Du kan utforska universum på egen hand eller ta guidade turer som skapats av astronomer, kosmologer och universitetsprofessorer. Låt exempelvis astronomen Doug Roberts ta dig med på en resa in till Vintergatans centrum, eller se hur en gravitationslins böjer av ljuset från galaxer i en guidad tur av kosmologen Mike Gladders.

[På bilden visas mars yta som den såg ut från marsbilen Mars Rover (ur WWT). Klicka på bilden för en förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett faktum att Microsofts är väldigt noga med att käna mycket pengar på varje sak de gör. Gratis är inte deras vanliga melodi. Precis som du säger michael ricochet så krävs det också en smärre superdator för att använda deras program. Du måste ha mängder av minne, mycket snabb prosessor och stor hårdisk. Jag köpte nyligen en lapptopp. Vista låg på den och det tog upp dryga 13 gig. Datorn hade även en tendens att hänga sig en gång i timmen, Hasta la vista som man säger. Jag har nu instalerat en modifierad version av XP som endast tar några ynka gig. Datorn har heller inte hängt sig en enda gång sedan dess. Personligen tycker jag att Windows och Microsofts produkter blir sämre hela tiden(ingen dålig prestation, men icke önskvärd). De tar upp enorm plats och kräver mängder. Helt utan anledning. Ett program som skrivs effektivt behöver inte ta upp så mycket plats. Sedan kan man fimpa mycket av de visuella detaljerna. De tar bara kraft från datorn, helt utan mening. Ok jag är inte någon förespråkare av Microsoft. Därför är jag som alltid misstänksam och undrar om min dator kommer att flippa ut om jag instalerar deras "gratisprogram". Deras produkter har ofta den effekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...