Jump to content

Minne, Sorg och Törne

EoNeel

Recommended Posts

Är det någon annan än jag som gillar Tad Williams böcker om Simon Mooncalf?

Man kan läsa om Simon och hans äventyr i böckerna: Tronen Av Drakben, Simon Pilgrim, Simon Snölock, Stormens Öga, Stormens hand, Stormens Hjärta, Väntans Sten, Eldsnätter.

Simon är en kille som växer upp i slottet Hayholt och arbetar som kökspojke, men blir en lärling till magikern Morgones.

Dessa böcker är välskrivna och jag gillar dem skarpt. :D

Jag har inte läst några andra böcker av Williams, men är de lika välskrivna som böckerna om Simon då har jag något att se fram emot. Vilken skall jag börja med och vad handlar de om?

<{POST_SNAPBACK}>

War of the flowers är endast en bok (en tjok en dock) och den handlar om en kille, Teo, som är rockmusiker (inte jättelyckad) och bor i Kalifornien (tror jag att det var) Sedan kommer det något otäckt efter honom och han blir räddad av älvan Applecore och indragen i deras värld. Som du kanske förstår är det nutidsfantasy.

Otherland är en blandning mellan sci fi och fantasy och handlar om ett framtida samhälle där Virtuell Verklighet är hur man använder datorer. Men något håller på att hända: Barn som har använt nätet hamnar i koma. Vi får möta Reine vars bror hamnat i koma och hon ger sig in i nätet och hamnar på ett ställe där man inte märker skillnad mellan fantasi och verklighet. Och hon fastnar där...

Otherland består av 4 böcker på engelska och 8 på svenska och ska läsas i den här ordningen:

Gyllene skuggornas stad

I en annan värld

Den blå eldens flod

Det ofullbordade landet

Berget av svart glas

Portar mot ljuset

Ett hav av silverljus

En värld till låns

Tyvärr är f??rsta boken lite seg, men sedan är de mkt bra.