Jump to content

A Desilu Production...

OnO

Recommended Posts

A Desilu Production; in association with Norway Corporation.

Så står det sist i eftertexterna till alla TOS avsnitt (så långt jag har tittat iallafall).

Att Desilu var Star Treks produktionsbolag är klart, tror jag...

Men vad var/är Norway Corporation?

Och när kom paramount in i bilden?

Någon som vet något om detta?

Jag har forskat lite och ska försöka svara mig själv (och ev. andra som kan vara intresserade). Jag har kommit fram till följande:

Desilu Productions var ett bolag som ägdes av de amerikanska skådespelarna Lucille Ball och Desi Arnaz. Bolaget var bas för klassiska TV-serier som "Star Trek", "The Andy Griffith Show", "Mission: Impossible", och naturligtvis "I Love Lucy".

Desilu's första sudio låg på Cahuenga Boulevard i Hollywood, på den plats som nu är "the Ren-Mar rental studio". Den första episoden av "I Love Lucy" filmades där.

1956 köpte bolaget RKO's (Radio Corporation of America) tomt, och flyttade dit.

När Arnaz och Ball skillde sig 1962 så köpte Ball upp Arnaz andel i bolaget, vilket gav henne full kontoll över bolaget. Senare, 1967, Såldes bolaget till Gulf+Western, som sammanslog det med sitt andra produktionsbolag Paramount Pictures. Desilu's rättigheter ägs förnärvarande av Viacom. Även Paramounts rättigheter ägs av Viacom.

Studion var uppkallad efter Arnaz och Balls ranch, Desilu ranch.

Norway Corporation var Gene Roddenberry's produktionsbolag.

Hoppas någon tyckte detta var intressant.... :rodna:

Edited by OnO

Norway Corporation var Gene Roddenberry's produktionsbolag.

Du vet möjligtvis inte varför han valde att kalla sitt produktionsbolag för just Norway Corporation? Hade han några kopplingar till Norge?

<{POST_SNAPBACK}>

Den enda förklaringen jag har lyckats hitta på internet, från en inte helt säker källa, är den att Gene Roddenberry bodde på den vägen. Om det var som barn eller när vet jag inte. <_<

• 2 months later...
  • Create New...