Peter Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 **SPOILER** Folk som sett flera TOS-avsnitt med Klingons vet att de skiljer sig rejält från hur de sett ut i senare ST-serier, dock så finns det en liten sak till man bör tänka på. De klingons man ser i ENT ser ut som de i TNG, DS9 och VOY, inte som de i TOS som de är tänkta att vara föregångare för. Sen kan inte förglömma de ord Worf sade när han blev tillfrågad hur det kom sig att klingons "nu" skiljde sig från klingons förr. Hursomhelst, jag tog mig en titt på Startrek.net och bland episoderna där och upptäckte en episod där Phlox blev kidnappad utav Klingons ( avsnittet Affliction, sista episoden tydligen, på fjärde säsongen). Med tanke på att han är läkare så torde det te sig självklart att problemet som hotar hela rasen utav klingons är av medecinsk natur. Kan det då vara en förklaring, att Phlox behandling gör om klingons till utseendet tills sjukdomen blivit motarbeted? Man vet ju inte förrän avsnittet sänds men vi har några veckor på oss att spekulera Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 **SPOILER** Folk som sett flera TOS-avsnitt med Klingons vet att de skiljer sig rejält från hur de sett ut i senare ST-serier, dock så finns det en liten sak till man bör tänka på. De klingons man ser i ENT ser ut som de i TNG, DS9 och VOY, inte som de i TOS som de är tänkta att vara föregångare för. Sen kan inte förglömma de ord Worf sade när han blev tillfrågad hur det kom sig att klingons "nu" skiljde sig från klingons förr. Hursomhelst, jag tog mig en titt på Startrek.net och bland episoderna där och upptäckte en episod där Phlox blev kidnappad utav Klingons ( avsnittet Affliction, sista episoden tydligen, på fjärde säsongen). Med tanke på att han är läkare så torde det te sig självklart att problemet som hotar hela rasen utav klingons är av medecinsk natur. Kan det då vara en förklaring, att Phlox behandling gör om klingons till utseendet tills sjukdomen blivit motarbeted? Man vet ju inte förrän avsnittet sänds men vi har några veckor på oss att spekulera <{POST_SNAPBACK}> Jag skrev på annan plats på detta forum så här: Klingons, slät eller knölig panna? Ska vi äntligen få en förklaring? SPOILER ALERT: http://www.startrek.com/startrek/view/news/article/8695.html Så troligen får vi (äntligen) förklaringen där. Hoppas bara det är en bra förklaring. Det är ju inte världens enklaste sak att förklara. Svårt var det innan Enterprise, och svårare lär det ju vara efter... <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted December 20, 2004 Author Report Share Posted December 20, 2004 Ack ja. Ledsen för att inte vara up-to-date med den tråden :rodna: Om moderatorerna anser denna kan tillföra något nytt så är det väl att låta den vara kvar, annars är det kasta,lås som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Jag ändrade titeln på diskussionen så att den handlar om Affliction. Det är tveksamt om vi skall diskutera klingonernas pannor i de andra diskussionerna - det är nog bättre att det blir i en egen diskussion om klingon-trilogin (här!). Eftersom diskussionen är spoilervarnad så får ni här diskutera rykten och tankar om avsnitt 4.15 Affliction, som för övrigt inte är det sista avsnittet för säsongen, utan det 15:e. Jag ser fram emot avsnittet. Det skall bli spännande att se hur de löser detta problem som klingonerna vägrar tala med utomstående om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts