OnO Posted April 3, 2005 Report Share Posted April 3, 2005 Jag har funderat på en sak. Zefram Cochrane försvann från Alpha Centauri år 2117, 87 år gammal och han anses har dött i rymden. Men Kirk & co. träffade honom 2267 på en planetoid tillsammans med en varelse som höll honom vid liv och som t.o.m. hade föryngrat honom. Men Kirk lovade honom att inte avslöja att han träffat honom. I "Star Trek - First Contact" så träffar TNG besättningen honom år i förfluten tid år 2063. Och de tror (vet) att han försvann 2117. Alltså vet vi mer om Zefram Cochrane än starfleet gör på 2300-talet. Detta måste jag få kalla "Zefram Cochrane paradoxen" Frågan är ju då: Vad är canon? Det som starfleet vet och pratar om i skolor över hela federationen. Eller det vi vet som tittare. Jag, Kirk, Spock, "Bones" och ni andra här på forumet vet sanningen men Picard, Janeway, Sisko, Archer och många andra känner till en annan sanning. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted April 3, 2005 Report Share Posted April 3, 2005 canon, hmm svår fråga. Jag tror att det är precis som du beskrivit det. Alla karaktärer i star trek tror att han försvann det år du sade. Dvs. alla utom Kirk och company som är de enda som vet sanningen. I å fall är det ju Kirk som vet allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts