Jump to content

Projekt Voyager

thestargaze

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

För information se länkarna:

3.5 - False profits

3.6 - Remember

3.7 - Sacred Ground

3.8 - Future's end, del I

3.9 - Future's end, del II

Edited by Kathryn Archer

3x05: False Profits

Kontinuitet är någonting jag gillar, således finner jag det trevligt att man bestämt sig för att följa upp vad som hände med ferengi-skytteln från TNG: The Price. Det är dock ungefär den enda aspekten av avsnittet jag faktiskt gillar, för False Profits uppvisar ytterligare nyckfullt betéende från Janeways sida. Nyss var det ju att man "till varje pris skulle försöka ta sig tillbaka till alpha-kvadranten", vad hände med den andan här? "Hoppsan, vi hittar ett maskhål med potentialen att ta oss tillbaka till vårt hem och därmed avsluta vår till synes omöjliga resa, men nej, under någon slags dunkelt ansvarskoncept måste vi se till det stackars utsatta folket". Lägg till möjligheten att aspekter av vad som måste utföras kan tolkas som ett brott mot the prime directive så har vi ett riktigt ologiskt avsnitt med en riktigt dum Janeway (sympati? Pah!). Usch, vilket slöseri med ett annars så utmärkt tillfälle.

1/10

3x06: Remember

Folkmord á la förintelsen förmedlas till Torres via en döende telepatisk kvinna. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta avsnitt egentligen; konceptet med en ras som kan överföra erfarenheter rent telepatiskt är intressant, men jag vet samtidigt inte om jag gillade sättet på vilket man utnyttjade det för att göra sin poäng. På något sätt kändes det alldeles för svagt och intryckslöst... kanske p.g.a. att man slösar större delen av avsnittet på dessa flashbacks.

Intressant dock att man återanvänder den gamla TNG-klyschan gällande "telepatiska attacker"; i TNG var de enkom av ond natur, medan man här använder dem i annat syfte. Variation förnöjer.

5/10

3x07: Sacred Ground

Star Trek behandlar blind spirituell tro, kanske inte på det sätt jag önskat från ett universum som utan tvekan har stark vetenskaplig grund. Blind tro är ju trots allt rätt naivt och imbecillt, och Star Trek representerar för mig mer av rationell, vetenskaplig tro. På sätt och vis hamnar det här avsnittet snett just av den anledningen -- det känns mer som att man försökt illustrera ett scenario från ett fantasyuniversum än konkret sci-fi, vilket definitivt inte är vad Star Trek handlar om. Doktorns väldigt vetenskapliga analys mot slutet gör dock en hel del för att öka avsnittets trovärdighet, men trots det kan man omöjligt rättfärdiga all den tid som slösades på religiöst tomsnack.

1/10

3x08: Future's End, del 1

Voyager fast i ett tidskomplex för att förhindra en katastrof i framtiden. Intressant koncept, hyggligt utfört. Introducerar dessutom tidsskeppet Aeon, enl. mig intressantaste enmansskeppet i ST (synd att vi inte fick se mer av det in action). Uteliggaren Braxtons förklaring av den annalkande katastrofen var både humoristisk och logisk, troligen avsnittets bästa scen. Tuvok och Paris är också måttligt intressanta i sina försök att överlista Raine, samtidigt som Neelix och Kes är upptagna med att djupdyka i såpopror. På sätt och vis är avbildningen av 1900-talet litet smickrande.

Avsnittet är dock inte utan fel; enligt ST-historieförloppet skall egentligen Eugenics-krigen pågå vid det här laget, men de nämns inte överhuvudtaget, Tuvoks uttalande "Thermal and ultraviolet radiation are at hazardous levels." går stick i stäv med hans egen uppväxt på en ökenplanet, etc. etc. Trots det är det ett underhållande avsnitt med många spektakulära scener (jag vill ha en ST-serie i det 29:e århundradet!).

7/10

3x09: Future's End, del 2

Uppföljaren till Future's End, del 1 är en pressad historia där besättningen kämpar mot klockan för att förhindra Starlings ignorans och idioti. Starling i sig är, trots att jag avskyr hans sätt att förhålla sig till verkligheten, en intressant skurk -- dock finner jag det irriterande att han, en människa från 1900-talet, över huvudtaget kan begripa sig på tidsskeppets teknologi i den utsträckning han tycks göra. Man får tänka sig att den utvecklats flera hundra år in i framtiden, av tekniker långt mer erfarna än de vi är vana vid, från 2200-talet. Tydligen har ju Torres i efterhand svårt att begripa sig på hur Doktorns "mobile holoemitter" fungerar -- hur kan då Starling, begränsad av 1900-talets vetenskap, över huvudtaget förstå sig på något av teknologin han kommit över?

Trots denna problematik misslyckas Future's End knappast med att vara underhållande. In i det sista lyckas Starling undvika infångande, tills han till slut pulveriseras av en torped. Scenerna med de paranoida enstöringarna är intressanta, humoristiska och på sätt och vis träffande, trots att de är väldigt stereotypa för den typiska amerikanska vapenfanatikern.

8/10