Nixim Posted July 16, 2006 Report Share Posted July 16, 2006 Skapa den här tråden för det är en sak som jag anser om alla serier inom Star trek (förutom ToS). Dom två första säsongerna oftast dom sämsta säsongerna. TNG Star trek serie igång igen efter ett stort uppbehåll sen ToS, självklart har man iaf sätt 1-6 av säsongerna *inte sett slutet så inga spoilers här tack ;)*. Men Säsong 1 av TNG var allt nytt, ett nytt skepp, ny besättning, nya kulisser, ny SFX. men manuset är ju kasst! Finns t.ex ett avsnitt när det är en ungkarl som kommer ombord för att hans skepp är avslaget, och då går han runt och har samlag med lite folk här och där, sen så kommer andra gästar fram som vill ha honom för att han har snott saker etc etc, ni vet vilket avsnitt jag menar. Sådana avsnitt tycker jag det var fullt med i dom två första säsongerna, mycket skit avsnitt som inte gav någonting, Var emot säsong tre det börja bli lite mer stilrent av TNG. (Står på IMDB att dom sparka dom gamla manusförfattarna efter säsong 2) DS9 Nu är dom på en utpost och håller ett stabilt maskhål som låter en resa lite här och där, helt O.K men jag höll på gråta när det ska handla om Kira Nerys och hennes instabilitet och hennes folk som alltid kommer till stationen, och det är nästan aldrig någon hon gillar sen hamnar hon i sina egna problem och springer omkring. Det var det jag fastna på första säsongen, jag blev enormt trött på henne och Bajoran, deras konflikt med Cardassian fick aldrig min uppmärksamhet, sen var rollinsatserna mycket dåligt gjorda, kändes som alla hade verkligen svårt att kunna komma in i sina roller ordentligt, ibland blev det överdramatiserat och ibland ingen dramatik överhuvudtaget, fanns ingen balans i början. VOY Helt klart min favorit serie, hela serien handling var redan klar från första säsongen (Dom ska ta sig hem till jorden), Och dom möter på en massa varelser och elände på vägen, har egentligen inga stora klagomål på denna serie mer än att det tog ett tag innan Janeway verkligen kom in i sin roll som kapten och inte som en mamma. Enterprise Började man ju se på SVT när det sändes, tycker det var en bra upplagd serie, har inte så mycket att säga om avsnittens helhet, tyckte rollerna var bra, och en del avsnitt var mycket intressanta i tanke på det okända dom färdades in i. Var väl mayweather som fick en att vilja slå sönder tv rutan med sina idiotiska repliker som saknade charm och syfte. Han var jäkligt gaggig i först säsongen, och allt skulle va "sol och roser" för honom och alla ska hålla varandra i händerna och sjunga. Kändes som han var 19år och väntade på att bli av med sin oskuld. Dock i säsong två som i allmänhet började väldigt segt så va Mayweather mer tyst av sig och i säsong 3 så pratade han bara när han verkligen hade något att säga *måste varit fler som störde sig på han*. För mig så startade Enterprise vid säsong 3, när jorden var hotad, då var det som det är på VOY: ett simpelt tema. och sen bygger dom handlingen över det. Nu är jag inte riktigt ett stort Star trek fan detaljmässigt, jag är en sci-fi geek bara, älskar att se filmre med rymd och framtids tema. med lite sprängda rymdskepp, en bra fiende och kaos *Allt som Nemesis har ;)*. Men detta är mina tankar om serierna, det verkar som varje gång dom börjar med en star trek serie så blir det oftast hold alltid efter första säsongen för feedback, för det bli alltid några större ändringar runt det hela. VOY höll ju på att bli nerlagd efter tredje säsongen på grund av att tittarna försvann mer och mer, det var mer eller mindre Borgarna som rädda serien med Scorpion och 7/9, då ökade tittarsiffrorna igen. Samma gällde för TNG efter andra säsongen, var därför dom kicka bl.a manusförfattarna och drog tillbaka mrs Crusher. Enterprise hade inte så himla stort antal tittare i början, vet iaf, att folekt fick mer intresse under säsong 2,tydligen så bra att serien fick en bättre budget *kan förklara varför 3-4 blev så bra* Skriv gärna era både posetiva och negativa tankar om serierna, tycker det skulle va intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted July 17, 2006 Report Share Posted July 17, 2006 Håller nästan helt med. Det är som om serierna behöver några säsonger för att komma igång. Det är tydligast i TNG tycker jag där det är enormt segt i första och andra säsongen. Okej visst finns det moraliska intressanta dilemman men heergud vad tråkigt utfört! DS9 som är min favvoserie har oxå den svårt mycket tack vare skådespelarnas problem att hitta sina karaktärer, men i mitt tycke kommer den ig??ng snabbare och jag håller inte med om att Kira är tråkig eller bajopranernas och deras teologiska dispyter. Det kan ibland bli lite träigt, men i stort sett tillför detta en ny dimension till serien. VOY går igång snabbt, men visst ser man även här nybörjarproblem, Wang hittar inte Harry Kim alls i första säsongen, och det gäller även i mindre grad Paris och några andra. Däremot är manusen oftast intressanta och väl genomförda. ENT har jag bara sett första och andra säsongen och jag måste säga att vissa avsnitt i första säsongen är häpnadsväckande dåliga. Tänker på det med hologrambesättningen som är en kopia av avsnittet i DS9 med byn som bestod av hologram. Undrar vad Odo tänkte när han skulle vara med i ENT (har jag inte varit med i det här avsnittet förut?). Tänker även på alla de logiska luckorna i avsnittet när de kommer till en planet med en civilisation som inte har utvecklats så långt och ENT infiltrerar och undersöker något; kommer ihåg att de var i någon grotta...? Men det är ju tur att man fortsätter titta för det tar sig med råge, i nästan alla serierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 20, 2006 Report Share Posted July 20, 2006 Själv är jag av den åsikten att i de tidigare säsongerna vågar st folket ta ut svängarna mer än i de senare säsongerna. De använder sig också av de trådar som tänktes ut när serien startade (tex datas mänsklighet i tng och hitta hem plus hitta resurser för att få skeppet att överleva i voy). Det känns som att i början på en serie vågar man ta ut svängarna och experimentera lite mer än man vågar när alla hittat sina roller och manusförfattarna "lärt sig" serien. Då blir det däremot mycket mer av memories, flash backs och reunions än tidigare, i synnerhet i sista säsongen. Dock kan jag inte säga om detta gäller också ds9 (där tydligen dominon wars kommer igång på allvar i slutet av serien, detta låter som att det borde bli fler avsnitt i min smak mot slutet av den anledningen men man vet aldrig!) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts