Jump to content
Sign in to follow this  
Tom_Hell

Sliders - En okänd pärla

Recommended Posts

Har nyligen kommit över den mycket underhållande serien Sliders. Jag såg en halv säsong redan för ett par år sedan och fastnade redan i piloten.

För er som missat denna pärla så kan jag säga att den handlar om en grupp människor som färdas mellan alternativa universa för att komma hem till sitt eget universum. Kanske låter fattigt men snart inser man att grundidén måste vara en veritabel guldgruva för manusförfattare.

Det är inte en serie för teknikbitare som vill ha allt realistiskt förklarat, som i t ex Star Trek, denna serie vilar på helt andra grunder i min mening. Den har en lekfull, ibland nästan barnslig ton och piloten fullkomligt dryper av roliga one-liners.

Piloten liksom serien som helhet är för övrigt skapad av Star Trek-bekanta Tracy Tormé.

Vad tycker ni andra?

Edited by Tom_Hell

Jag såg några avsnitt av serien när jag var över i USA för några år sen och köpte första boxen, som innehåller de två första säsongerna nyligen.

Jag tycker den är klart charmig, som en lite avspänd version av StarGate nästan. (Den ger mig på nåt sätt samma vibbar som Lois & Clark.) Nu väntar jag bara på att säsong 3-boxen ska bli billig nog.

Jag såg några avsnitt av serien när jag var över i USA för några år sen och köpte första boxen, som innehåller de två första säsongerna nyligen.

Jag tycker den är klart charmig, som en lite avspänd version av StarGate nästan. (Den ger mig på nåt sätt samma vibbar som Lois & Clark.) Nu väntar jag bara på att säsong 3-boxen ska bli billig nog.

Jag håller med dig om Lois & Clark-referensen, och det är just detta som jag tycker gör att serien når över medelmåttan.

Efter lite efterforskningar verkar dock folk vara rörande överens om att säsong 4 & 5 borde näst intill hoppas över, så man kanske ska stanna vid säsong 3...

Efter lite efterforskningar verkar dock folk vara rörande överens om att säsong 4 & 5 borde näst intill hoppas över, så man kanske ska stanna vid säsong 3...

Jag undrar om det är därför bara de första tre säsongerna kommit på dvd.

Det kan ha med rättigheter att göra också. Har för mig att serien lades ned efter säsong 3 och att SciFi-channel köpte rättigheterna att återuppta serien och gjorde säs4 och 5. (Eller var det efter 4:e??) <_<