MacKrille Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 hej. jag håller på att se TNG och har snart sett klart, så jag undrar vilken serie man ska se effter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) hej. jag håller på att se TNG och har snart sett klart, så jag undrar vilken serie man ska se effter ? Se dom i ordning är väl det bästa! Alltså blir svaret DS9... var dock beredd på att DS9 är kanske den som är mest olik de andra serierna, och det tar ett tag innan den får ordentlig fart. men å andra sidan blir den helt suverän då. Edited October 3, 2006 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 hej. jag håller på att se TNG och har snart sett klart, så jag undrar vilken serie man ska se effter ? Se dom i ordning är väl det bästa! Alltså blir svaret DS9... var dock beredd på att DS9 är kanske den som är mest olik de andra serierna, och det tar ett tag innan den får ordentlig fart. men å andra sidan blir den helt suverän då. Detta skriver jag under till 100%. Risken är bara att du blir besviken när du sedan ska se Voyager... Även om Voyager är en bra serie så tycker inte jag den når upp DS9´s höjder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Ett alt är att börja med Voyger som ju trots allt är rätt likt tng. Men turordning är ju aldrig fel. En del hävdar också att ds9 säsong 1 - 3 är rätt tråkiga och inte lika sevärda (köpvärda?) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Ett alt är att börja med Voyger som ju trots allt är rätt likt tng. Men turordning är ju aldrig fel. En del hävdar också att ds9 säsong 1 - 3 är rätt tråkiga och inte lika sevärda (köpvärda?) J. Nja, om man utgår ifrån den utbredda åsikten att de flesta serier är "sämre" i början innan den hittat "sin rätta kostym", så kan man förstås klassa säs 1-3 som icke sevärda. Själv tycker jag dock att de säsongerna är mer lika TNG:s upplägg med lite kontinuitet och många fristående avsnitt. Dessutom finns en del ganska klassiska ST-episoder som är uppbyggda ungefär enligt följande: "Mystiskt problem infinner sig. Besättningen hamnar i knivig situation. Löses medelst technobabbel och/eller filosofiska ställningstaganden. Avsnittet avslutas med sammanfattning av lärdomar man kan dra eller definition av problemet som man kan fundera vidare på." Så här anser jag att de flesta avsnitt i TOS samt hyfsat stora delar av TNG, VOY och i viss mån ENT är uppbyggda. (Detta är även klassisk Trek för mig). Så är man van vid TNG och dessutom förstår poängen med att se allt hyfsat kronologiskt så framstår DS9 som det självklara valet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts